בגמרא (קידושין סו, ב) מניין לכהן בעל מום שהוא פסול, שנאמר הנני נתן לו את בריתי שלום (במדבר כה, יב), [כשהוא שלם] ולא חסר, ופריך והא שלום בו' כתיב, ומשני ו' דשלום קטיע. הנה אמרו רז"ל (סנהדרין מד, א) על הפסוק (תהלים קו, ל) ויעמוד פנחס ויפלל, ויתפלל לא נאמר אלא ויפלל, מלמד שעשה פלילה עם קונו וכו': הענין הוא על-דרך המבואר בזוהר (זהר חלק א קכב, א)על-פסוק "השבעתי אתכם וכו', אם תמצאו וכו', מה תגידו לו וכו'" (שיר השירים ה, ח), ודרש הזוהר שהשכינה משבעת כל הנשמות היורדים בעולם הזה, שיגידו להקב"ה מחולת אהבת השכינה אליו. ובכדי לפרש הענין הוא, ידוע אמרו בזוהר "מאן דאית ביה יראה, לית ביה חוסר כלל, שנאמר "אין מחסור ליראיו" (תהלים לד, י)". והענין על-דרך מאמר "בן זומא ראה אוכלסא בהר הבית [וכו'] ואמר ברוך שברא כל אלו לשמשני" (ברכות נח, א), והוא מוסר ופחד גדול כשהאדם נותן אל לבו שכל העולם לא נברא אלא בשבילו, ונתלבשה השכינה בכמה וכמה פרטים ובני אדם לאין קץ ומספר ובכמה מיני גשמים, אולי יתפעל זה לעשות הטוב והישר בעיני ה', וכל-שכן אם צריכה להתלבש בעונשין ח"ו ובאומות העולם כדי להכניע את לב זה שיירא מלפני ה' ויעשה רצון קונו. נמצא כשאדם מתפלל לפני השי"ת על איזה דבר שחסר לו, העיקר שישים אליו לבו על שפלות השכינה, שמהראוי להיותה שלמה בכל העולמות, שיהיה האדם הישראלי מושל בכל מכל כל, בכל הנבראים נוצרים ונעשים, כשלמה המלך ע"ה ומשה רבינו ע"ה, שכן היתה תחלת הבריאה שאמר "ורדו בדגת הים וגו'" (בראשית א, כח), ולא יהיה חסר כלום, משא"כ כשהוא חסר ממילא נשמע, שהשכינה הוצרכה בהכרח להתלבש בחסרון למענו, בכדי שיתפעל ויתלהב לבו לה', לכן יאחזנו פלצות מאמיתת נקודת הלב, ולא יכוין בתפלתו על מילוי חסרונו, כי-אם על חסרון השכינה שאינה נשפעת מהשי"ת בשלימות, אם מוכרחת להתלבש בחסרון. והנה ידוע הוא שכל אדם מישראל הוא אבר מהשכינה ושלוחה כמותה, וזהו פירוש השבעתי אתכם וכו', שהשכינה משבעת לנפשות ישראל שכל אחד אם ימצא את השי"ת, יגיד לו מחולת אהבת השכינה אליו כנ"ל, שיתלבש בצער השכינה שאינה נשפעת מהשי"ת, ולא יכוון על עצמו וחסרונו. וזהו מאן דאית ביה יראה, שהוא הדביקות בשכינה לית ביה חוסר, פירוש שהרי אינו חסר לנפשו כלום מכל, ואינו מגמתו על חסרונו כלל, שכל זה אינו שוה לו נגד חסרון השכינה בקנאו את קנאתה, וכל העולם כולו אינו נחשב לו לכלום נגד הצער ומגודל הקנאה בצער השכינה עד שכלו כל כחותיו ואינו יכול לסבול, ויותר טוב לו אלף אלפי רבוא פעמים מיתתו מחייו, ומה לו לזה להפקיר עצמו ולמסור נפשו על קדושת שמו, שהרי נחת רוח הוא לפניו בתכלית האהבה בתענוגים. ובהיות האדם בכח זה, אינו נאחז כלל בשרשי הדינים והוא למעלה מדין תורה, ואי-אפשר לו לכוון דעתו לילך על-פי דבר-תורה, כי חולת אהבת השי"ת הוא. וזה היה פנחס בקנאו את קנאת ה' ית' בראותו את שפלות השכינה, כמאמר הבעש"ט שכל מה שאדם רואה בעולם לצרכו הוא, ונתפעל פנחס והפקיר עצמו נגד הדבר-תורה, שאם היה שאלת חכם אם מוכרח להפקיר עצמו לילך בין כ"ד אלף ולהרוג את זמרי, לא היו מתירים לו, אבל פנחס לא יכול לסבול לעמוד על חייו ולא עלתה על דעתו הדבר-תורה מגודל קנאת שפלות השכינה. וזהו ויפלל שעשה פלילה עם קונו, פירוש פלילה לשון דיינא הנקראים פלילים (שמות כא, כב), ועשה דין אחר מחמת חולת אהבת השי"ת, ואופן זה הוא המתקת הדינין ואדם המתפלל באופן זה נענה על תפלתו שהרי הדין נמתק. וזהו "אם שגורה תפלתי בפי וכו'" (ברכות לד, ב), ופירוש שגורה לשון שליחות, כמו שגרני אליך כי תפלת פיו הוא שליח מהשכינה, מפני היותו אבר מהשכינה וצריך להתלבש בשכינה ולהתפלל תפלתה אצל השי"ת, וזהו הסימן שנתן רש"י ז"ל שם על לשון שגורה תפלתי, שהתפלה נובעת מלבו ומדבר בלי שום עיכוב שהוא סרכא שהוא טרפה, כמבואר בזוהר ר"מ פנחס דף רכח ע"א. והנה מבואר בזוהר ח"א רמא ע"ב על פסוק הנאמר ברחב הזונה "ונתתם לי אות אמת" (יהושע ב, יב), שבקשה סימנא דמשה שהוא ו' שהוא המשכה שלמה שלא היה בה שבירה שהוא אמת כידוע, והשיבו לה השלוחים לא כי עתה מת משה וממשלת יהושע הוא, שהוא "את תקות החוט השני תקשרי" (יהושע ב, יח), כידוע מענין הלבנת לשון של זהורית שהוא המתקת הדינין זח"ג קב ע"א . וזהו שה"ש ד, ג כחוט השני שפתותיך כידוע, והוא אם שגורה תפלתי בפי וכו' וזהו דרשה דכהן בעל-מום פסול, מפסוק הנני נותן לו וכו', ופריך והא בו' כתיב והוא מקום שאי-אפשר להיות בו שבירה, משא"כ הכא ופנחס שלוחא דשכינה הוא, ומשני ו' דשלום קטיע שהוא ו' זעירא. We find in the Talmud “From where do we know that a priest with a physical defect is invalid.? As it says ‘Behold I give him my covenant of peace (/SHaLOM/)’, when is he whole/complete (/SHaLeM/) therefore and not lacking. This is problematic however for SHaloM is written, with a VaV (and therefore does not have the meaning of complete/whole). But the Vav is severed (and therefore it may be read as having the meaning complete/whole). Elsewhere the Talmud explains the verse from Psalms “Pinchas stood in reckoning (VaYiPaLeL). VaYiTPaLeL (prayer) is not written, rather VaYiPaLeL (entreaty), to teach that he made a ׳reckoning׳ )(PeLiLaH) with his Creator.
The idea shall be explained per the section of the Zohar on the verse “Swear to me daughters of Jerusalem, that if you find my lover what will you tell him - that I am love sick!” There Zohar expounds that the Shechina makes all the Souls lowered to this world swear that they will relay to the Holy One of her love sickness for Him. In order to explain this idea, it is known that the Zohar states “He who has Awe of Heaven, lacks nothing at all, as it says ‘Nothing is lacking for those who fear them”. The idea is further explain through the statement in the Talmud that “Ben Zoma saw a myriad at the Temple Mount...and he said ‘Blessed is he who created these to serve me’”. And it is a great rebuke and fear which a person places upon his heart when he perceives that the entire world was created only for him, and that the Schechina therefore garbs herself in very many details (of the creation) and people without end or count - in many physical forms, so that perhaps he may exert himself to do what is right and good in the eyes of Hashem. And so all the more so, is she is forced to garb herself in punishment or the nations of the world God Forbid, in order to subjugate his heart and to come to fear Hashem and do the will of his Creator. It is the case that when a person prays to Hashem over something which is lacking him, the primary effort is to place upon his heart the lowliness of the Shechina; for it is fitting that she be complete in all the worlds, [meaning that] that the Jewish person have dominion over all things - all that’s created, formed and made as did King Shlomo or Moshe Rabeinu may peace me upon them.
For such was the case at the beginning of creation as it says “[man is] sovereign over the fish of the sea” and nothing was lacking then; conversely when man experiences lack it certainly implies that the Shechina has been forced to garb herself in that lack on his account, so that his heart is moved with passion toward Hashem. Thus he shudders from the truest point of his heart, and won’t focus at all in his prayer on the fulfillment of his personal lack, rather only on the lack of the Shechina which isn’t receiving bounty from Hashem wholly while she’s forced to garb herself in lack. And it is known that every Jew is a limb of the Shechina and a messenger like her. And this is the meaning of “Swear to me daughters...”, that the Shechina causes all the Souls of Israel to swear that if they come upon Hashem may he be blessed, they will tell Him of her love sickness for Him, per above - that they will garb themselves in the grief of the Shechina and not be considering their own lack at all. This is the meaning of “he who has awe [of heaven]...”, for that is [he who is] cleaving to the Shechina “lacks nothing at all”. The meaning is that there is nothing at all lacking to his soul and he does not aim at [that personal lack] at all, for all of [what he personally lacks] is insignificant relative to the lack of a Shechina when he [makes] his passions her passion. And he entire world is like nothing to him compared to this grief and the magnitude of this passion which [becomes] his entire force [of being] and he cannot suffer it any longer. Then it seems to him a thousand thousand times better than he should perish from his life, for what does it mean to him to relinquish himself and sacrifice himself to sanctify His name which would bring Him profound pride and pleasure at the very source of love and joy. When a person exists with this force he is entirely detached from the source of judgement and is [in fact] beyond the very judgement/law of Torah [itself], and it’s impossible for him to [actively] consider going by the word of Torah, on account of this divine lovesickness.
This was Pinchas in his passion for the passion of Hashem when he witnessed the lowliness of the Shechina. This is in accordance with the statement of the Baal Shem Tov that everything a person perceives in this world is [precisely] what he needs [to perceive] (and therefore, what he does not perceive, is not necessary for him to perceive) - so Pinchas [simply] acted and self-abnegated relative to the [strict] word of Torah. For gas he asked a learned man whether or not he was obligated to a negate himself among 24,000 and kill Zimri, they would not be [even] have permitted it him to do so. But by his own life, Pinchas was unable to stand for it, and the law of Torah didn’t [even] arise in his mind on account of the great lowliness of the Shechina. And this is what is written “vayiPaLeL”, that he made a ‘reckoning’ (PeLiLah) with his Creator (the meaning of PeLiLah is Judgment as in ‘PeLiLim’), and made a new judgement/law on account of the divine lovesickness. In this manner judgements are sweetened, and a person who prays in this way has his prayers answered for behold the judgements have been sweetened. And this is the meaning of “if his prayer is fluent (/SHaGURaH/) in his mouth”; ‘fluent’ indicates a ‘mission’ as in “I sent (/SHaGaRani/) to you”, for the prayer of his mouth is a messenger of the Shechina. Inasmuch as it he is a limb of the Shechina, he must garb himself in her and send her prayer to Hashem. And this is the indication which Rashi of blessed memory gives in relation to the words “his prayer is fluent” - that the prayer flows from his mouth and is spoken without any obstruction which would make it despised and rejected, as is explained in the holy Zohar (R”M Pinchas, 228.). And it is further explain in the Zohar (Part 1, 241:), on the verses Rahab the Prostitute - “provide me a symbol of Truth”. She requested the sign of Moshe who is [the letter] Vav which [represents] a complete or whole drawing forth, which has no break in it; this is the idea of Truth, as is known. And the messengers retorted that they cannot provide such a symbol for Moshe has died and it is now the reign of Joshua, who is the aspect of “the crimson cord you shall tied’; as is known from the red string [which turns] white (on the Day of Atonement), which is the sweetening of judgements. And this is as the known verse in Song of Songs “your lips are like a red cord’ - meaning, if my prayer is fluent in my mouth etc... and this is the explanation that a defective Priest is invalidated via the verse “behold I have given him my covenant of peace (with a lacking/broken Vav which spells ‘complete’), and to which they retorted that the word is however in fact written with a Vav - meaning, that a place (the Vav which is Truth which is connection to the Shechina) from which it is impossible to be lacking/broken. What is not the case where Pinchas was a messenger of the Shechina and from the severed red Vav of SHaLOM which is the small Vav.