נטילת ידיים שחרית / נטילת ידיים של שחרית Washing One’s Hands in the Morning / Morning Washing
תקנו חכמים ליטול ידיים בכל בוקר, ולברך על הנטילה: "אשר קדשנו במצוותיו וצוונו על נטילת ידיים". The Chachamim instituted the washing of one’s hands every morning and the recital of the blessing, “Asher kideshanu b’mitzvotav v’tzivanu al netilat yadayim,” (“…Who has sanctified us with His commandments and commanded us concerning the washing of hands.”)
על ידי הידיים האדם מסוגל לפעול בעולם, על ידן הוא לוקח ומקבל, נושא ונותן, משתמש בחפציו השונים ומטפל בגופו. אולם יחד עם ערכן הרב והשימושי, הידיים הן גם אלו שיורדות ומתפלשות בכל עסקי העולם הזה, ויותר מכל אבר אחר הן נוטות להתלכלך ולהזדהם. וכשצריך להתעלות ולפרוש מעט מהצד הנמוך של העולם, כדי לעסוק בעניינים שבקדושה, נוטלים ידיים. זאת הכוונה הכללית של נטילת ידיים, ובכללה גם נטילת ידיים שחרית. אלא שנחלקו הראשונים בשאלה כלפי מה בדיוק מכוונת הנטילה בשחרית. A person’s hands endow him with the capability to function in this world. With his hands he can give and receive, hold and deliver, handle his different belongings, and care for his body. However, along with, and perhaps because of, their versatility, one’s hands also wallow in all the dealings of this world and tend to get dirty and contaminated more than any other limb. Whenever it is necessary to elevate and distance ourselves from the lower aspects of this world in order to engage in matters of sanctity, we wash our hands. This is the general significance of washing hands, including the washing in the morning. However, the Rishonim disagree as to the exact reason behind the morning washing.
לדעת הרא"ש, הואיל והידיים עסקניות הן, קרוב לוודאי שבמשך השינה נגעו במקומות המכוסים שבגוף, וכדי לטהרן לקראת תפילת שחרית תקנו חכמים ליטול ידיים. According to the Rosh, since a person’s hands are constantly moving, it is almost certain that during one’s sleep they touch parts of the body that are normally covered. Therefore, in order to purify them before Shacharit, the Chachamim instituted the washing of one’s hands.
ולרשב"א, בכל בוקר נעשה האדם כמי שנברא מחדש, שנאמר (איכה ג, כג): "חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ". אדם הולך לישון עייף, ומוסר את נשמתו לבוראו, ובבוקר הוא קם עם כוחות מחודשים. את הבריאה המחודשת הזו יש לקדש ולייחד לעבודת ה' על ידי נטילת הידיים בשחרית. According to the Rashba, every morning people are created anew, as it is written (Lamentations 3:23), “They are renewed every morning; abundant is Your faithfulness!” A person goes to sleep tired, gives his soul over to his Creator, and arises in the morning with renewed strength. This new creation should be sanctified and designated for serving Hashem by washing one’s hands in the morning.
כלומר, לדעת הרא"ש נטילת ידיים של שחרית מהווה הכנה לתפילה, ואילו לרשב"א נטילה זו מהווה הכנה והתקדשות לתפילה ולעבודת ה' שבכל היום. נחלקו הפוסקים בדינו של מי שהיה ער כל הלילה. יש אומרים שהואיל ולא ישן, לא תקנו לו חכמים ברכה בבוקר, ולכן יטול ידיים לפני התפילה בלי ברכה. וכך הוא מנהג ספרדים. ויש אומרים שעל עצם היום החדש ראוי ליטול ידיים עם ברכה, אלא שהואיל ויש סוברים שרק על נקיון הידיים לקראת התפילה מברכים (רא"ש), טוב שיתפנה לפני התפילה ובתוך כך יגע במקומות המכוסים שבגופו, ועל ידי כך יוכל ליטול ידיים עם ברכה. וכך הוא מנהג אשכנזים. (עיין בהמשך ח, ד; ט, ה-ו, בדין הנשאר ער כל הלילה או הקם באמצע הלילה, לעניין ברכות השחר וענט"י).1שני מקורות לנטילת שחרית: בברכות ס, ב, כאחת מברכות השחר, ומשם נראה יותר כרשב"א, ובברכות יד, ב – טו, א, כהכנה לתפילה, ומשם נראה יותר כהרא"ש.
יש מי שכתב שאשה שאינה מתכוונת להתפלל באותו יום שמונה עשרה, תיטול ידיים בלא ברכה, שכן לדעת הרא"ש נטילה זו נתקנה לקראת התפילה (שו"ת מחזה אליהו יא, ועי' בהליכות ביתה א, ד, ובהליכות בת ישראל א, הערה א). אבל למעשה נהגו הנשים כרשב"א, ובכל אופן מברכות על נטילת ידיים שחרית. ולדעת הב"ח, גם הרא"ש מסכים שבכל אופן תקנו חכמים נטילה בשחרית כחלק מברכות השחר, אלא שלדעת הרא"ש גם לפני תפילת מנחה וערבית, אם היו ידיו מטונפות, צריך ליטלם עם ברכה.
עיקר המגמה של הנטילה בשחרית היא לניקיון, שנאמר (תהלים כו, ו): "אֶרְחַץ בְּנִקָּיוֹן כַּפָּי", וכפי שמבואר בברכות טו, א. והמגמה של נטילת ידיים לסעודה – לטהרה וקדושה, כדוגמת נטילת ידי הכהנים בכיור לפני עבודתם. ואף שיש שוני בין המגמות, תקנו חכמים ליטול ידיים שחרית כדוגמת הנטילה לסעודה, ואף הברכה באותו נוסח. לכתחילה יש להקפיד בכל הדברים של נט"י לסעודה, שיהיה כלי וכח גברא ושמראה המים לא ישתנה. ובדיעבד, למרות שאין שם רביעית מים או כלי או כח גברא, כיוון שבפועל המים הללו מועילים לנקיות לתפילה, דעת השו"ע והרמ"א שיברך עליהם "על נטילת ידיים". ואם המים השתנו ונפסלו לנטילה לסעודה, יכול ליטול בהם נטילת שחרית, אבל יברך "על נקיות ידיים" (שו"ע או"ח ד, סעיפים: א, ו, ז, כב). וכתב מ"ב ד, ז, ובאו"ה שם, שלדעת הרבה אחרונים, גם כשהמים נפסלו לנטילה שלפני הסעודה, יברך עליהם בנטילת שחרית "על נטילת ידיים", מפני שהם מנקים לתפילה. ובכה"ח ד, יא, כתב, שכל שפסול לנטילה לסעודה אין לברך עליו בנטילת שחרית. וכ"כ בהלכה ברורה ד, יב.
דין הניעור בלילה: לפי ביאור המ"ב (ד ל), לרשב"א, גם אדם שלא ישן בלילה, צריך ליטול ידיים בברכה, כדי לקדש עצמו להודות לה' על היום החדש. ואילו לרא"ש, כיוון שלא ישן, ממילא אין חשש שנגע בלי משים במקומות המכוסים, ואין צורך שיטול ידיו לקראת התפילה. ולכן הציע שילך להתפנות ויגע במקום מכוסה ויתחייב בברכה גם לרא"ש. וכך נוהגים אשכנזים. אולם מנהג ספרדים ליטול בלא ברכה (שו"ע או"ח ד, יג). שכן יש מקום לומר שגם לרשב"א רק מי שישן צריך לברך על הנטילה. בנוסף לכך, אפשר שלא תקנו ברכה למי שנגע במקומות המכוסים בלא שינה, והעצה היחידה לרוצה לצאת ידי הברכה, שישמע אותה מחבירו שישן, ויתכוון לצאת בשמיעתו (כה"ח ד, מט). In other words, according to the Rosh, the washing of one’s hands in the morning is solely in preparation for prayer, and according to the Rashba, this washing constitutes a preparation and sanctification for prayer and for service of Hashem throughout the entire day.1There are two sources for the morning washing: Berachot 60b, where it appears as one of Birkot HaShachar and seems to correspond to the opinion of the Rashba; and Berachot 14b-15a, where it appears as a preparation for prayer, consistent with the opinion of the Rosh.There is an opinion which states that a woman who does not intend to pray Shemoneh Esrei on a particular day should wash without reciting a berachah, for according to the Rosh, this washing was instituted specifically for prayer (Shut Machazeh Eliyahu 11). However, in practice, women have the custom to follow the Rashba, and recite a blessing on the morning washing regardless. The Bach writes that even the Rosh agrees that the Chachamim instituted washing in the morning as part of Birkot HaShachar, but that according to the Rosh, one also needs to wash his hands with a berachah before praying Minchah and Ma’ariv if his hands are dirty.
The essential objective of the morning washing before Shacharit is cleanliness, as it is written (Psalms 26:6), “I wash my hands clean,” and this is clarified in Berachot 15a. The reason for washing one’s hands before a meal is for purification and sanctification, similar to the washing of the Kohanim’s hands in the Kiyor (laver) before they worked in the Temple. Although there is a difference between the objectives of the two washings, the Chachamim instituted the washing in the morning following the example of washing before a meal, and even the berachah has the same wording. L’chatchilah, when washing in the morning, one should take care that all the necessary requirements for washing one’s hands before a meal are met – that there is at least a revi’it of water, that he washes with a vessel, that there is human force involved in the pouring (ko’ach gavra), and that the appearance of the water has not changed. B’dieved, even if there is no revi’it of water there, or a vessel, or human force (ko’ach gavra), since the water does in fact clean a person for prayer, it is the opinion of the Shulchan Aruch and the Rama that the “Al netilat yadayim” berachah is recited. If the appearance of the water has changed and became invalid for washing before a meal, one may use it to wash his hands for Shacharit, but instead recite “Al nekiyut yadayim” (Shulchan Aruch section 4, paragraphs 1, 6, 7, 22). However, the Mishnah Berurah 4:7, and Bei’ur Halachah write that according to many Acharonim, even if the water becomes invalid for washing before a meal, one may recite Al netilat yadayim when washing before Shacharit, because the water does clean his hands enough for prayer. Kaf HaChaim 4:11 and Halachah Berurah 4:12 write that one does not recite a blessing for the washing in the morning if there is anything that renders it invalid for washing before a meal.
Concerning One Who Did Not Sleep All Night: According to Mishna Berura (4:30), in Rashba’s opinion, even one who did not sleep at night must wash his hands with a berakha in order to sanctify himself so that he may thank God for a new day. In Rosh’s opinion, however, because he did not sleep, there is no concern that he unintentionally touched the parts of his body that are normally covered, and therefore it is unnecessary to wash before praying. Therefore, Mishna Berura suggests, one who did not sleep all night should go to the bathroom, where he will touch a part of the body that is normally covered, obligating him to make the berakha even according to Rosh. This is the Ashkenazic practice. However, Sephardic custom is to wash without a berakha (SA 4:13) since, arguably, even according to Rashba only one who sleeps must recite a berakha on hand-washing. Moreover, it is possible that the berakha was not instituted for when one touches the covered parts of the body while awake. Therefore, the only solution for one who wants to fulfill the recitation of this berakha is to hear it from someone else, who had slept, and to have in mind to fulfill the obligation with that (Kaf Ha-hayim 4:49).