תפילת מנחה / סדר התפילה The Minchah Prayer / The Order of the Prayer
רוב הגאונים והראשונים סוברים, שאין צריך לומר קרבנות לפני תפילת מנחה. וכן הרמב"ם (הל' תפילה ט, ח), ושולחן ערוך, לא הזכירו שאומרים קרבנות במנחה. ויש מהראשונים שכתבו לומר את פרשת התמיד והקטורת לפני מנחה, שכשם שראוי לאומרם לפני שחרית, כך ראוי לאומרם לפני מנחה (רמ"א רלד, א; קלב, ב). והנוהגים על פי האר"י מקפידים יותר לומר קרבנות לפני תפילת מנחה (כה"ח רלב, ו; פס"ת רלד, א). The majority of Geonim and Rishonim maintain that there is no need to recite the passages of the Korbanot before praying Minchah. Neither the Rambam (Hilchot Tefillah 9:8), nor the Shulchan Aruch mention that Korbanot are recited at Minchah. Still, there are Rishonim who write that the passages of the Tamid and the Pitum HaKetoret are recited before Minchah, just as it is proper to say them before Shacharit (Rama 234:1; 132:2). Those who follow the Ari are more meticulous about reciting Korbanot before Minchah (Kaf HaChaim 232:6; Piskei Teshuvot 234:1).
הכל נוהגים לומר מזמור 'תהלה לדוד' (אשרי) לפני התפילה, וזאת מפני שראוי לסדר שבחו של מקום לפני תפילת עמידה. והרי הוא כעין 'פסוקי דזמרה' שלפני תפילת מנחה (עיין לעיל יד, א-ב). אמנם אין חיוב גמור לאומרו לפני מנחה, ולכן כשזמן מנחה עומד לעבור, ידלג על 'תהלה לדוד' ויתחיל מיד בעמידה (משנה ברורה רלד, ו). וכן כאשר הציבור עומד להתחיל עמידה, ידלג על 'תהלה לדוד' כדי שיתחיל להתפלל יחד עמהם במניין (משנה ברורה קח, יד; אול"צ ח"ב טו, ג). All are accustomed to saying Tehillah L’David (Ashrei) before the Amidah of Minchah because it is proper to praise Hashem prior to praying the Amidah. It is, indeed, a kind of Pesukei d’Zimrah before the Minchah prayer (see earlier in this book 14:1-2). However, it is not an absolute obligation to recite it before Minchah, and therefore, in a situation in which the time to pray Minchah is about to lapse, one must skip Tehillah L’David and immediately start reciting the Amidah (Mishnah Berurah 234:6). Likewise, if the congregation is ready to begin the Amidah, he should skip Tehillah L’David so that he can start praying together with them in a minyan (Mishnah Berurah 108:14; Or L’Tzion, part 2, 15:3).
אחר 'תהלה לדוד' אומר החזן חצי קדיש, ואחריו מתחילים להתפלל עמידה בלחש, ואח"כ החזן אומר את חזרת הש"ץ. ואין הכהנים נושאים את כפיהם בחזרת הש"ץ, מחשש שמא ישתו יין בסעודה שלפני כן ויבואו לישא את כפיהם באיסור. אבל בתענית ציבור אין חשש כזה, ולכן נושאים כפיים (ובתנאי שמתפללים אחר פלג המנחה, כמבואר לעיל כ, ה). After Tehillah L’David the chazan recites Half-Kaddish, following which the congregations begins the silent Amidah. Subsequently, the chazan says Chazarat HaShatz. Birkat Kohanim is not recited in Chazarat HaShatz of Minchah, for fear that perhaps the Kohanim drank wine at the meal beforehand and will come to bless the nation when they are inebriated. However, on a public fast day, there is no such concern, and therefore they bless the nation then (on condition that the congregation prays after plag haminchah, as explained earlier in this book 20:5).
אחר התפילה אומרים תחנונים. למנהג ספרד וחסידים אומרים: וידוי, י"ג מידות רחמים ונפילת אפיים. ולמנהג אשכנז ותימן (בלאדי), אומרים רק נפילת אפיים. אחרי התחנונים החזן אומר קדיש תתקבל. ובימים שאין אומרים בהם תחנון (כמבואר כא, ז-ח), החזן אומר קדיש תתקבל אחר חזרת הש"ץ. After the Amidah, prayers of supplication (Tachanunim) are recited. According to the Sephardic custom, Vidui, the Thirteen Attributes of Mercy, and Nefillat Apayim are all said; whereas according to the Ashkenazic and Yemenite (Baladi) minhag, only Nefillat Apayim is recited. Subsequently, the chazan says Kaddish-Titkabal. On days on which Tachanun is not recited (as explained earlier in this book 21:7-8), the chazan recites Kaddish-Titkabal immediately following the Amidah repetition.
ספרדים אומרים 'למנצח בנגינות' (תהלים סז) ואחריו קדיש יתום, ומסיימים את התפילה ב'עלינו לשבח'. והאשכנזים אינם אומרים 'למנצח', ואומרים קדיש יתום אחר 'עלינו לשבח'. Sephardim say “Lamenatze’ach Bin’ginot” (Psalm 67) followed by Mourner’s Kaddish, and conclude the prayer with Aleinu L’Shabe’ach. Ashkenazim do not recite Lamenatze’ach. They say Aleinu L’Shabe’ach and then Mourner’s Kaddish.