סיום שחרית ודיני קדיש / אם אומרים עוד קדיש אחר "עלינו לשבח" The Conclusion of Shacharit and the Laws of Kaddish / Is Another Kaddish Recited After Aleinu L’Shabe’ach?
אחר 'עלינו לשבח' אין צורך לומר עוד קדיש 'יהא שלמא', מפני שכבר אמרוהו פעם אחת אחר 'שיר של יום', ואין מקום לומר פעמיים קדיש על פסוקים תוך זמן קצר כל כך. וגם לפי כוונות האר"י אין מקום לומר שם עוד קדיש. After Aleinu L’Shabe’ach there is no need to recite another Kaddish Yehei Shelama because it was already said after Shir Shel Yom. Likewise, there is no reason to recite Kaddish on verses of Scripture twice within such a short amount of time. Even according to the Kavanot HaAri, there is no room for another Kaddish, and that is the custom of the Sephardim.
אמנם יש מניינים שבהם האבלים נוהגים לומר בסוף התפילה פעמיים קדיש 'יהא שלמא' על פסוקים: לאחר 'שיר של יום' ולאחר 'עלינו לשבח'. ודין זה תלוי בשאלה האם מותר להרבות בקדישים.10. כתבו הרבה אחרונים (וביניהם כנה"ג, ח"א, שתילי זיתים נה, ט), שכשם שטוב למעט בברכות, כך טוב למעט בקדישים. וכ"כ במ"ב נה, א, שכמה אחרונים קראו תגר על הנאספים לקרוא פסוקים או דברי חז"ל, ואומרים ביניהם כמה פעמים קדיש. אלא אומרים קדיש אחד על פסוקים ואחד על דברי חז"ל ולא יותר. וכ"כ באז נדברו יג, לג, שעל כן אין לומר פעמיים קדיש 'יהא שלמא' בסיום התפילה. לעומת זאת, כתב באשל אברהם בוטשאטש קלב, ב, שאפשר להוסיף ולומר הרבה קדישים, ודינם כמו י"ג מידות, שאומרים אותו בסליחות פעמים רבות בלא הפסק גדול. וכיוון שאין בקדיש שם שמים אין כאן קדיש לבטלה. וכתב שכן נהג כשהיה חזן ולא היה שם אבל, שהוא עצמו אמר פעמיים קדיש 'יהא שלמא' בסוף התפילה. ודברי האר"י, שאין מקום לקדיש אחר 'עלינו', הובאו בכה"ח נה, א; מח, א, בסוף ד"ה 'ודע הקדמה'. ←
עוד כתב באשל אברהם קלב, ב, שראוי לסמוך 'ברכו' לקדיש, כשם שנוהגים ב'ברכו' שלפני ברכות ק"ש בשחרית. ולכן נתפשט המנהג (בנוסח ספרד) לומר לפני ערבית כמה פסוקים, ואחריהם קדיש. וכן בסוף התפילה ראוי לומר קדיש לפני ה'ברכו'. עוד נזכיר כי בעבר נהגו באשכנז, שרק אדם אחד היה אומר קדיש, וכשהיו מספר אבלים, היו עושים תור, ופעמים שכל אבל זכה לומר קדיש אחת לשבוע, ואולי לכן נהגו לומר פעמיים 'קדיש יתום', כדי שיותר יתומים יוכלו לאומרו. וכשנתרבו האבלים בעקבות הפוגרומים, החלו לנהוג שכל האבלים אומרים ביחד קדיש. ועיין בבית ברוך ל, סו, ובפס"ת קלב, כב. והספרדים נהגו תמיד שכל היתומים אומרים ביחד 'קדיש יתום'. Nevertheless, in Ashkenazic minyanim, mourners are accustomed to reciting Kaddish Yehei Shelama on verses of Scripture twice. In other words, Kaddish Yehei Shelama is recited after Aleinu L’Shabe’ach and again after Shir Shel Yom. This law depends upon whether or not it is permissible to recite additional Kaddishim.10Many Acharonim (among them, Knesset HaGedolah, Chayei Adam, Shetilei Zeitim 55:9) write that just like it is best to minimize the number of berachot that one recites, so it is best to say as few Kaddishim as possible. The Mishnah Berurah 55:1 adds that some Acharonim forcefully challenge the practice of those who assembled to recite verses or rabbinic teachings and say Kaddish a few times. Instead, one Kaddish is recited on the verses and one on rabbinic study, and no more. That is what is written in Az Nidberu 13:33, and hence Kaddish Yehei Shelama may not be recited twice at the end of the prayer service. By contrast, Eshel Avraham Butshatsh 132:2 writes that many Kaddishim may be added, and that the law concerning them resembles the law of the Thirteen Attributes of Mercy which are recited many times in Selichot. Since Hashem’s Name is not mentioned in the Kaddish, the Kaddish is not considered to be recited in vain. He continues that this is how he practiced when he was a chazan and there was no mourner present – he himself recited Kaddish Yehei Shelama twice at the end of the prayer service. The Ari’s opinion, that there is no place for a Kaddish after Aleinu, is brought in Kaf HaChaim 55:1; 48:1, at the end of s.v. “V’Da Hakdamah.”
Further, the Eshel Avraham 132:2 writes that it is proper to adjoin Barchu to Kaddish just as it is customary to do regarding the Barchu before Birkot Keriat Shema in Shacharit. Therefore, the minhag (in Nusach Sephard) to say a few verses before Ma’ariv and Kaddish after them became widespread. Similarly, at the end of the prayer service, it is proper to recite Kaddish before Barchu.
Moreover, formerly, the custom in Ashkenaz was that only one person would recite Kaddish, and when there were a few mourners they would take turns. There were times that every mourner merited reciting one Kaddish per week. Perhaps that is the reason that it was customary to say Mourner’s Kaddish twice, so that more mourners could recite it. When the number of mourners increased as a result of the pogroms, a new custom was introduced – that all the mourners would recite Kaddish together. By contrast, the Sephardic custom has always been that all the mourners recite Mourner’s Kaddish together.
כתבו הפוסקים שצריך כל אדם לשמוע בכל יום שבעה קדישים, כנגד מה שנאמר (תהלים קיט, קסד): "שֶׁבַע בַּיּוֹם הִלַּלְתִּיךָ" (ב"י נה, א; משנה ברורה נה, ה). ועל פי האר"י צריך לשמוע בכל יום שנים עשר קדישים.11אלו הם השבעה (כפי שכתב משנה ברורה נה, ה): א' חצי קדיש אחר פסוקי דזמרה, ב' חצי קדיש אחר שמונה עשרה, ג' 'קדיש תתקבל' אחר 'קדושא-דסדרא', ד' 'יהא שלמא' אחר 'עלינו לשבח' (כנוסח אשכנז), ה' חצי קדיש אחר 'אשרי' במנחה, ו' 'קדיש תתקבל' אחר תפילת מנחה, ז' חצי קדיש בין ברכות ק"ש של ערבית לשמונה עשרה. וקדיש שאחר ערבית אף שגם הוא מצווה, אינו בכלל השבעה.
הוסיף בכה"ח נה, א, עפ"י האר"י עוד חמישה, ואלו הם: א' קדיש דרבנן לפני הודו, ב' קדיש דרבנן אחר 'פיטום הקטורת' בשחרית, ג' חצי קדיש לפני 'ברכו' של ערבית, ד' 'קדיש תתקבל' אחר תפילת ערבית, ה' קדיש 'יהא שלמא' אחר פסוקים שאחר תפילת ערבית. ויש שנהגו להוסיף עוד קדיש אחר פסוקים שאחר תפילת מנחה, ויהיו ביחד י"ג קדישים. עוד כתב בכה"ח נה, כא, שאם היתומים קטנים, או שהאבל מגמגם בלשונו ואינו מוציא את האותיות כתיקונן, צריך שאדם נוסף יאמר עימו את הקדיש, כדי להשלים מניין הקדישים. אבל בקדיש רשות, שאינו מי"ב הקדישים, יכול הקטן לאומרו לבדו (שם יט). The poskim write that every person must hear seven Kaddishim every day, corresponding to what is written (Psalms 119:164), “Sheva bayom hillalticha” (“I praise You seven times daily”) (Beit Yosef 55:1; Mishnah Berurah 55:5). According to the Ari, one must hear twelve Kaddishim daily.11The following are the seven Kaddishim (as written in Mishnah Berurah 55:5): 1) Half-Kaddish after Pesukei d’Zimrah, 2) Half-Kaddish after Shemoneh Esrei, 3) Kaddish-Titkabal after Kedushah d’Sidra, 4) Yehei Shelama after Aleinu L’Shabe’ach (according to Nusach Ashkenaz), 5) Half-Kaddish after Ashrei in Minchah, 6) Kaddish-Titkabal after Minchah, and 7) Half-Kaddish in Ma’ariv between Birkot Keriat Shema and Shemoneh Esrei. The Kaddish after Ma’ariv, even though it is a mitzvah, is not included in the seven.
The Kaf HaChaim 55:1, based on the Ari, adds another five, as follows: 1) Kaddish d’Rabbanan before Hodu, 2) Kaddish d’Rabbanan after Pitum HaKetoret in Shacharit, 3) Half-Kaddish before Barchu of Ma’ariv, 4) Kaddish-Titkabal after Ma’ariv, and 5) Kaddish Yehei Shelama after the verses following Ma’ariv. Some are accustomed to adding another Kaddish on the verses recited after Minchah, which makes a total of thirteen Kaddishim. The Kaf HaChaim 55:21 writes further that if the mourners are minors, or the mourner stutters and cannot pronounce the words properly, it is necessary for another person to say Kaddish with him, so as to complete the required number of daily Kaddishim. However, regarding an optional Kaddish, not included in the twelve mentioned above, a minor may recite it himself (ibid., 19).