חזרת הש"ץ / מתי אין אומרים חזרת הש"ץ The Chazan’s Repetition of the Amidah / When Is the Amidah Repetition Not Recited?
כשאין זמן להתפלל תחילה בלחש ואח"כ חזרת הש"ץ, כגון שיש אנשים שמוכרחים לצאת לעבודה ובלעדיהם אין מניין. כדי שתפילתם תהיה במניין, יתפללו כולם ביחד בלחש, וכדי שלא להפסיד קדושה, יתחיל החזן לומר בקול את שלוש הברכות הראשונות, ויענו אחריו קדושה, ומתחילת ברכת 'אתה חונן' יתפלל בלחש (רמ"א קכד, ב). Situations arise in which there is no time to pray a silent Amidah first and then recite an Amidah repetition. For example, sometimes a number of people must leave for work and without them there is no minyan. In such cases, the Amidah repetition is not recited. In order to ensure that their prayer will be in a minyan, everyone prays silently together. So as not to miss Kedushah, the chazan starts reciting the first three berachot aloud, the congregation responds to Kedushah, and the chazan and the congregation continue from Birkat Attah Chonen to pray the rest of the Amidah silently (Rama 124:2).
וכן במניין מצומצם, שחלקם מאריכים מאוד בתפילתם, ולחבריהם קשה להמתין עד שיסיימו, מותר לוותר על חזרת הש"ץ, והחזן יאמר את שלוש הברכות הראשונות בקול כדי שיאמרו קדושה. ואמנם למדנו שבשעת הדחק אפשר לומר חזרת הש"ץ כאשר חלק מהתשעה עדיין עומדים בתפילתם, אולם לכתחילה עדיף לוותר על חזרת הש"ץ. Likewise, in a small minyan, in which some of the members greatly prolong their prayer and the others find it difficult to wait until they have finished, since they are rushed to be on their way, they are permitted to forgo Chazarat HaShatz. Instead, the chazan recites the first three berachot aloud in order to recite Kedushah. Although we learned that in extenuating circumstances it is permissible to recite Chazarat HaShatz while a few of the nine are still standing in prayer, nevertheless, l’chatchilah it is preferable not to enter into this uncertainty and to forgo the recital of the Amidah repetition altogether.
כשיש מניין שחבריו רגילים לפטפט בתפילה, עד שישנו חשש שלא יהיו תשעה שיענו אמן אחר החזן, יש מקום לשקול אם לבטל את חזרת הש"ץ, שאולי מוטב לוותר על חזרת הש"ץ כדי למעט בחילול השם שנגרם עקב הדיבורים בחזרת הש"ץ. בכל הדינים האלה צריך רב המקום לפסוק.4. הרדב"ז (סי' אלף קסה) כתב שהרמב"ם ביטל את התפילה בלחש מפני המפטפטים בחזרת הש"ץ, והורה שהחזן יאמר את התפילה בקול רם, והבקיאים יתפללו עימו בלחש. אמנם לכתחילה ראוי להתפלל פעמיים כתקנת חכמים. ועיין ביחו"ד ג, טז, שסיכם את החיוב לומר חזרת הש"ץ, וסיכם שאם יש חשש שלא יהיו תשעה שיענו אמן, עדיף שלא לומר חזרת הש"ץ. When there is a minyan whose members normally chatter and there is concern that there may not be nine men responding Amen to the chazan, there is reason to consider canceling Chazarat HaShatz. Perhaps it would be best to forgo its recital in order to reduce the desecration of Hashem’s Name caused by the talking during the Amidah repetition. Still, the prevalent minhag is not to cancel the Amidah repetition in a place that people normally chatter during the prayer service. All these laws must be decided by the local rabbi.4The Radbaz (section elef 165) writes that the Rambam cancelled the silent prayer due to the people who chattered during the Amidah repetition. He instructed the chazan to recite the prayer aloud, and the well-versed to pray silently with him. However l’chatchilah, it is clearly proper to pray twice, as the Chachamim instituted. See Yalkut Yosef 124:17 and Yechaveh Da’at 3:16 who summarize the obligation to recite Chazarat HaShatz and conclude that if there is concern that there will not be nine people to respond Amen, it is preferable not to recite Chazarat HaShatz at all.
כאשר החזן מתחיל את שלוש הברכות הראשונות בקול רם, ישנם שני מנהגים מתי הציבור יתחיל להתפלל. יש נוהגים להתחיל להתפלל לאחר שהחזן יסיים את ברכת 'הא-ל הקדוש' (משנה ברורה קכד, ח). ויש נוהגים להתחיל להתפלל עם החזן (כה"ח קכד, י). ונראה להמליץ שבתפילת שחרית יתחילו להתפלל עם החזן, כדי שלא להפסיק באמצע ברכת 'אמת ויציב'. ובתפילת מנחה, מי שרגיל להאריך בתפילתו, טוב שיתחיל להתפלל עם החזן, כדי שיוכל לסיים את התפילה ולענות על הקדיש שאחריה. והרגיל לקצר, טוב שיתחיל להתפלל אחר שיסיים החזן 'הא-ל הקדוש'.5בפשטות מנהג אשכנזים שהקהל מתחיל אחר ברכת 'הא-ל הקדוש', ולמנהג ספרדים מתחיל עם החזן. ויסוד ההבדל נעוץ ביחס לברכת 'הא-ל הקדוש'. לדעת הרמ"א הלכה כירושלמי הסובר שיש מעלה מיוחדת בעניית אמן על ברכות 'הא-ל הקדוש' ו'שומע-תפילה', ולכן עונים עליהם אמן באמצע ברכות ק"ש, ולשו"ע דינם כשאר הברכות שאין עונים עליהם אמן באמצע ברכות ק"ש, כמובא בשו"ע סו, ג. ולכן למ"ב יתחיל אחר ברכת 'הא-ל הקדוש', כדי שיענה עליה אמן, ולמנהג ספרדים אין בזה עניין. וכן מבואר בשו"ע קט, א, וכ"כ הגרע"י (ילקוט יוסף קכד, ה).
ואע"פ כן כתבתי דרך אחת לספרדים ואשכנזים, משום שבשחרית מכמה טעמים יש סברה שגם האשכנזים יתחילו עם החזן: א) לכתחילה יש מקום לחוש לדעת שו"ע שלא לענות אמן על 'הא-ל הקדוש' באמצע ברכות ק"ש, ואם יתחיל להתפלל עם החזן יצא מהספק. ב) מצד התפילה במניין, יש מעלה שכל העשרה יתחילו להתפלל ביחד (כמבואר לעיל ב, 2). ג) יותר קל לענות על קדושה אחר ברכת 'מחיה המתים' מאשר באמצע ברכת 'אמת ויציב'. ד) אולי תפילתו עם החזן במניין תחשב לו במקום עניית אמן (עי' משנה ברורה קט, יג-יד). ובמנחה, נכון לאשכנזים הרגילים להאריך, שיתחילו עם החזן, שעל ידי כך יזכו לענות על קדיש שאחר התפילה, שבוודאי אין מעלתו פחותה ממעלת אמן של 'הא-ל הקדוש'. ולמקצרים, גם על פי מנהג ספרד טוב שיתחילו אחר 'הא-ל הקדוש', כדי שיזכו לענות אמן אחר ברכות הש"ץ, ובכללן 'הא-ל הקדוש' שי"א שיש בו מעלה מיוחדת. ועוד, שלא יהיו בטלים אחר שיסיימו את תפילתם. When the chazan begins reciting the first three berachot out loud, there are two customs as to when the congregation starts to recite the silent Amidah. Some are accustomed to start after the chazan finishes Birkat HaKel HaKadosh (Mishnah Berurah 124:8), and others are accustomed to starting to pray along with the chazan (Kaf HaChaim 124:10). It seems that it is best to recommend starting to pray with the chazan in Shacharit so as not to pause in the middle of Birkat Emet V’Yatziv. In Minchah, it is best that whoever normally prolongs his prayer starts to pray with the chazan so that he can conclude his prayer and respond to the Kaddish after it. Concerning a person who is used to praying quickly, it is best that he starts praying after the chazan concludes “HaKel HaKadosh.”5he minhag of the Ashkenazim is that the congregation starts their Amidah after BirkatHaKel HaKadosh, and according to the Sephardic custom, the congregation starts along with the chazan. The basis for this difference is in how each custom relates to the berachah of Hakel HaKadosh. The poskim disagree as to whether the halachah follows the Yerushalmi, which maintains that there is special virtue in answering Amen to the berachotHaKel HaKadosh and Shome’a Tefillah. According to the Rama, a person may respond to their recital even if he is in the middle of saying Birkot Keriat Shema, whereas according to the Shulchan Aruch 66:3 the law regarding them is like the laws concerning all other berachot to which we may not respond while in the middle of reciting Birkot Keriat Shema. Therefore, according to the Mishnah Berurah, one starts his Amidah after BirkatHaKel HaKadosh so that he may respond Amen, and according to the Sephardim, there is no reason for this. This is clarified in Shulchan Aruch 109:1.
כשמוותרים על חזרת הש"ץ בתפילת שחרית ויש שם כהנים, כדי שלא להפסיד את ברכת כהנים, מוטב שהכהנים יטלו את ידיהם לפני התפילה, ויעמדו להתפלל במקום שהם רגילים לשאת כפיים, וכשיגיע החזן לברכת 'רצה', יתחיל שוב להתפלל בקול, וכך יוכלו הכהנים לברך את ישראל אחר סיום ברכת 'מודים'. ומי שנמצא באותו מקום בתפילת לחש, יענה אחריהם אמן (עי' משנה ברורה קכח, עא). When Chazarat HaShatz is not recited in Shacharit, and there are Kohanim present, in order not to lose out on Birkat Kohanim, it is best that the Kohanim wash their hands before praying and stand to recite the Amidah in the place in which they normally raise their hands to recite Birkat Kohanim. When the chazan reaches Birkat Retzeh, he begins to pray aloud again, so that the Kohanim can bless Israel after the conclusion of Birkat Modim. Whoever is reciting the same berachah in his silent Amidah should respond Amen to it (see Mishnah Berurah 128:71).