תפילת עמידה / כוונה The Amidah / Kavanah
המתפלל צריך שיכוון, היינו שישים לב למה שהוא אומר, וכן ישתדל שלא להסיח את דעתו לדברים אחרים בתוך התפילה. ואם עלו במוחו מחשבות אחרות, יסלקם מדעתו ויחזור להתפלל. ואף אם אינו מצליח לכוון בכל המילים, ישתדל לכל הפחות לכוון בחתימת כל ברכה וברכה. ואם אינו יכול לכוון בכל הברכות, יתאמץ לכוון בברכת 'אבות' ובברכת 'מודים', שהן הברכות שכורעים בתחילתן וסופן. ולכל הפחות יכוון בברכת 'אבות' שהיא פותחת את התפילה.5. שו"ע קא, א, ומ"ב א-ג. ואם הוא טרוד כל כך עד שיודע בעצמו שלא יוכל לכוון אפילו בברכת 'אבות' – לא יתפלל. אמנם מצב זה, שאדם יודע מראש שלא יוכל לכוון בברכת 'אבות', לא שכיח, אבל העיקרון הוא שאין להתפלל לכתחילה על דעת שלא יכוון ב'אבות'. וכך נראה מבאו"ה 'ואם'. ולדעת השו"ע, אפילו אם כבר התפלל ולא כיוון ב'אבות', צריך לחזור, ק"ו שלא יתחיל להתפלל. (ושלא כ'אשי ישראל' יא, ו, שכתב שאם זמן התפילה עומד לעבור יתפלל אפילו אם הוא יודע שלא יכוון בברכת 'אבות'). One reciting the Amidah must have kavanah; that is, he must focus on what he is saying, and he must try not to let his mind be distracted by anything else during the prayer. If other thoughts enter his mind, he must expel them and return to his prayer. Even if he does not succeed in concentrating on all of the words, he must at least try to have kavanah for the conclusion of each berachah. If he cannot concentrate during all of the berachot, he must make an effort to concentrate in Birkat Avot and Birkat Modim, for those are the berachot in which we bow down at their beginning and at their end. At the very least, he must have kavanah in Birkat Avot, the berachah that opens the Amidah.5Shulchan Aruch 101:1 and Mishnah Berurah 1-3. If he is so troubled that he knows that he will not be able to concentrate even for Birkat Avot, he may not recite the Amidah. Although a situation in which a person knows ahead of time that he cannot concentrate in Birkat Avot is uncommon, the principle is that one may not pray knowing in advance that he will not have the proper kavanah in Birkat Avot. According to the Shulchan Aruch, even if he already prayed and did not have kavanah in “Avot,” he must repeat the Amidah; all the more so he may not start praying without kavanah.
אם התפלל ולא כיוון בברכת 'אבות', מעיקר הדין היה צריך לחזור ולהתפלל, שהכוונה בברכת 'אבות' מעכבת. אלא שבעקבות ירידת הדורות וטרדות הנפש, נחלשה יכולתנו לכוון, ולכן הורו האחרונים שלא יחזור, מפני שיש לחוש שאף בפעם השנייה ישכח לכוון ב'אבות' וחזרתו תהיה בחינם (רמ"א קא, א, כה"ח ד). If a person recited the Amidah and did not have kavanah during Birkat Avot, he must, in principle, repeat his Amidah, because the lack of kavanah during that berachah prevents him from fulfilling his obligation. However, as a result of the deterioration of the generations and troubles on the mind, our ability to concentrate has weakened. Therefore, the Acharonim have instructed not to repeat the Amidah, since it is possible that even in reciting the Amidah a second time, he will forget to have kavanah in Birkat Avot and his repetition will be for naught (Rama 101:1; Kaf HaChaim 4).
ומי שעומד לסיים את ברכת 'אבות' ושם לב שלא כיוון בה, כל זמן שלא אמר את שם ה' בחתימתה, יחזור מ"אלוהי אברהם" ויכוון (משנה ברורה קא, ד, בשם ח"א). ואם אמר שם ה', יחתום את הברכה בכוונה, וטוב שיחזור להרהר בליבו את ברכת 'אבות', שלדעת הרמב"ם הרהור נחשב כדיבור. ואם כבר המשיך לומר "אתה גיבור" – ימשיך בתפילתו, וישתדל לכוון בהמשך בכל הברכות ובמיוחד בברכת 'מודים'.6בארו האחרונים שלמעשה, גם מי שלא כיוון כלל, כיוון שהתכוון לקיים את מצוות התפילה – יצא ידי חובתו, וכ"כ בשבלי הלקט יז, בשם הראשונים. וכ"כ בכה"ח קא, ד, בשם חסד לאלפים, שהמתפלל בלא כוונה אין ברכותיו לבטלה. כלומר תפילה יש כאן, רק שיש חסרון בכוונה, שאמרו חכמים שכדי לתקנו צריך לחזור. והראייה שמי שנזכר באמצע התפילה שלא כיוון בברכה הראשונה, אינו חוזר מיד, משא"כ מי שנזכר שהזכיר בטעות גשם בקיץ, חייב מיד לחזור. על פי זה מובן כיצד נוהגים כיום שמי שלא כיוון אינו חוזר להתפלל. ועיין ביבי"א ח"ג ט, ג. ומי שרגיל לכוון ופעם אחת לא כיוון, ובטוח בעצמו שכשיחזור יכוון, רשאי לחזור ולכוון, וטוב שיתנה שאם הוא פטור מכך מחמת המנהג שלא לחזור, הרי שתפילתו תהיה תפילת נדבה.
כתב במ"ב קא, ד, בשם ח"א, שאם נזכר קודם החתימה, יחזור לומר מאלוהי אברהם. ועיין בבאו"ה 'והאידנא' שהציע למי שסיים את הברכה הראשונה, שימתין לחזרת הש"ץ ויצא בברכה הראשונה בשמיעת החזן. ויש שפקפקו היאך יצא בברכה ראשונה בשמיעה ואח"כ יצא באמירה, והרי שלוש הראשונות נחשבות כברכה אחת. (בשם החזו"א). וביבי"א (או"ח ג, י) כתב, שימשיך בתפילתו וישתדל לכוון ב'מודים', כי י"א שעיקר הכוונה צריכה להיות או ב'אבות' או ב'מודים'. A person who is about to finish Birkat Avot and notices that he did not have kavanah in its recital: as long as he has not yet said Hashem’s Name at the conclusion of the berachah, he goes back to “Elokei Avraham” and continues from there with kavanah (Mishnah Berurah 101:4, in the name of the Chayei Adam). If he has already said Hashem’s Name, he concludes the berachah with kavanah. It is good to go back and think the words of Birkat Avot in his heart, for, in the Rambam’s opinion, thought is considered speech (hirhur k’dibur). However, if he already went on to say “Attah gibor,” he continues to pray and must try to have kavanah while reciting the remaining berachot, especially Birkat Modim.6The Acharonim explain that in practice, even if a person did not have kavanah at all while reciting the Amidah, since he did intend to fulfill the mitzvah of prayer, he fulfills his obligation. So writes the Shibolei HaLeket 17, in the name of the Rishonim. Similarly, the Kaf HaChaim 101:4, in the name of Chesed L’Avraham, writes that concerning one who prays without kavanah, his berachot are not in vain. This means that what he recited is considered prayer; however, because he lacked kavanah, the Chachamim maintain that it is necessary for him to repeat the Amidah. The proof for this is that one who realizes in the middle of the Amidah that he did not have kavanah in the first berachah does not immediately go back. This is not true regarding one who realizes that he mistakenly mentioned rain in the summer, for he needs to go back immediately. Based on this, it is understandable why today we do not repeat the Amidah. See Yalkut Yosef, part 1, p. 157 and Yabia Omer, part 3, 9:3. Regarding a person who almost always has kavanah but this time did not, and he is certain that when he repeats his prayer he will have kavanah, he is permitted to go back and repeat the prayer while concentrating. It is best for him to make a stipulation that if he is exempt from repeating his prayer due to the minhag not to repeat it, his prayer should be considered a voluntary prayer (tefillat nedavah).
The Mishnah Berurah 101:4 writes, in the name of the Chayei Adam, that if he realizes before the conclusion of Birkat Avot, he must go back and start from “Elokei Avraham.” See Bei’ur Halachah s.v. “V’Ha’idna” where he suggests that someone who already finished reciting the first berachah wait for the Amidah repetition so that he can fulfill the obligation of the berachah by hearing the chazan. There are those who expressed doubt as to how he is able to fulfill his obligation of the first berachah by hearing the chazan and the rest of the Amidah by saying it himself, since the first three berachot are considered one unit (as brought in the name of the Chazon Ish). Yalkut Yosef, part 1, p. 157 writes that he continues praying and tries to have kavanah in Modim, for some say that the essence of kavanah must be either in Avot or in Modim.