ברכת התורה / לפני איזה לימוד חייבים לברך The Blessings on the Torah / Before What Type of Learning Must the Berachot Be Recited?
לפני לימוד של כל חלק מחלקי התורה צריך לברך (שו"ע או"ח מז, ב). כלומר, אדם שמתכוון ללמוד ביום מסוים מדרש בלבד, או הלכה בלבד, גם הוא צריך לברך בתחילת היום את ברכת התורה. והטעם לכך, שכל התורה כולה, בין תורה שבכתב ובין תורה שבעל פה, בין החלקים ההלכתיים ובין החלקים המחשבתיים, כולם נאמרו למשה מסיני (ירושלמי פאה פ"ב ה"ד). One must recite Birkot HaTorah before learning any part of the Torah (Shulchan Aruch, Orach Chaim, 47:2). In other words, even one who only intends to learn Midrash or halachah on a particular day must recite Birkot HaTorah at the onset of that day. The reason for this is that the entire Torah – whether it is Torah Shebichtav (the Written Torah) or Torah Sheb’al Peh (the Oral Torah), the halachic segments or the philosophical – was all given from Hashem to Moshe on Mount Sinai (Yerushalmi, Pe’ah, chapter 2, halachah 4) and when studying them, one must recite, “Who chose us from among all His nations and gave us His Torah.”
נחלקו הפוסקים אם צריך לברך לפני הרהור בדברי תורה. למשל, המתעורר משנתו בבוקר ורוצה להרהר בדברי תורה, לדעת רוב הפוסקים אינו צריך לברך, ויש חולקים. וכדי לצאת מהספק, עדיף שהקם משנתו ורוצה להרהר בדברי תורה יברך תחילה ברכות התורה ויאמר בפיו פסוק ולאחר מכן יהרהר בדברי תורה. אבל מי שהתעורר באמצע הלילה משנתו ומתכוון להמשיך לישון, ורוצה להרהר בדברי תורה עד שירדם, אינו צריך לברך לפני כן ברכות התורה. There is dissension among the poskim regarding whether or not Birkot HaTorah must also be recited before thinking Torah thoughts. For example, a person who arises in the morning with the desire to ponder a few ideas of Torah, according to most poskim does not need to recite the berachot. Still, there are those who disagree. In order to avoid uncertainty, one who wakes up and wishes to reflect upon words of Torah should first recite Birkot HaTorah and immediately afterwards say a few verses. However, someone who temporarily wakes from his sleep in the middle of the night, and wants to contemplate Torah ideas until he falls back to sleep, need not recite Birkot HaTorah.4ccording to the Shulchan Aruch 47:4, it is only necessary to recite a blessing if the learning is actually said out loud, since that is the essence of Torah learning, as it is written (Joshua 1:8), “This book of the Torah shall not depart from your mouth. You shall meditate thereon day and night.” Although in-depth study of certain matters is possible and perhaps even preferable to do via one’s thoughts, still, at all other times it is necessary to learn by saying the words out loud (Shulchan Aruch HaRav, Hilchot Talmud Torah 2:12). In that way, the learning one accomplishes becomes clearer and the abstract ideas he learned via thought are understood better. Further, someone who learns out loud remembers his learning better (see Eiruvin 54a). However, the Vilna Gaon (Gra) maintains that even though the essence of one’s learning should be done out loud, nonetheless, even thinking the words and ideas of the Torah is part of the mitzvah, as it says (Joshua 1:8), “You shall meditate thereon day and night,” and “meditating” is thinking. Therefore, it is necessary to recite Birkot HaTorah prior to mental learning as well. Kaf HaChaim 6 mentions opinions that someone who is reading a book usually will also read with his mouth. Nevertheless, although it is good to take into consideration the opinion of the Gra, one must say a few verses aloud after Birkot HaTorah in order to adjoin the blessing to the learning. For that reason, it is customary to recite the verses of Birkat Kohanim after Birkot HaTorah (Mishnah Berurah 47:5). One who wakes from his sleep and wants to continue lying in his bed can rub his hands on his blanket, recite Birkot HaTorah, say a few verses, and ponder Torah thoughts, as explained in Shulchan Aruch Orach Chaim 4:23 and Mishnah Berurah paragraphs 59 and 61. If he wakes up in the middle of his sleep, I wrote that he may think thoughts of Torah without reciting the berachot, taking into consideration the opinion of the Shulchan Aruch and our custom to bless once a day following Rabbeinu Tam, as explained further in this chapter in halachot 6 and 7.
השומעים שירי קודש בעת קימתם מהשינה, כיוון שאין כוונתם ללמוד, אינם צריכים לברך לפני כן את ברכות התורה.4. לדעת שו"ע מז, ד, רק על לימוד שנעשה על ידי הוצאת הדברים בפה צריך לברך, מפני שכך הוא עיקר לימוד התורה, שנאמר (יהושע א, ח): "לֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה". ואמנם את העיון בסוגיות, אפשר ולפעמים רצוי לעשות במחשבה, אבל בשאר הזמן צריך ללמוד על ידי אמירה בפה (שועה"ר הל' ת"ת ב, יב). שעל ידי כך הלימוד נעשה ברור יותר, והרעיונות המופשטים נקבעים בתוך ליבו של הלומד. ועוד, שהלומד בקול, זוכר טוב יותר את לימודו (ערובין נד, א). אולם לדעת הגאון מוילנא, כיוון שגם הרהור הוא חלק מהמצווה, שנאמר (יהושע א, ח): "וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה", 'הגית' הוא הרהור, צריך לברך גם על הרהור. ובכה"ח ו, הזכיר דעות שאם מעיין בספר מסתבר שגם יקרא בפיו. ומ"מ אף שטוב לחוש לדעת הגר"א, צריך לומר בפה אחר ברכת התורה כמה פסוקים, כדי להסמיך לה לימוד החייב בברכה לכל הדעות, וכן נוהגים לומר אחר ברכת התורה פסוקי ברכת כהנים (משנה ברורה מז, ה). והקם משנתו ורוצה להמשיך לשכב על מטתו, יכול לשפשף את ידיו בשמיכה ולברך את ברכת התורה ולומר פסוק ולהרהר אח"כ בדברי תורה, כמבואר בשו"ע ד, כג, ומ"ב סעיפים נט, סא. ואם קם באמצע השינה, כתבתי שיהרהר בלא לברך, בצירוף דעת השו"ע ומנהגנו כר"ת שמברכים פעם ביום, כמבואר בהמשך בהלכות ו'-ז'. עוד מבואר בשו"ע מז, ג, שהכותב דברי תורה נחשב כלומד שצריך לברך לפני כן, ויש חולקים על כך, וביניהם הט"ז. והסכימו האחרונים שהרוצה לכתוב יברך ויאמר פסוק בפיו, ויצא בזה ידי כולם (משנה ברורה מז, ד; כה"ח ה). Those who listen to Jewish music when they wake up in the morning or in the middle of the night do not need to recite Birkot HaTorah since they do not have the intention to learn.
אפשר לומר את ברכות התורה וברכות השחר בעמידה, בישיבה, בשכיבה ובהליכה. ויש מדקדקים לאומרן בעמידה או הליכה ולא בישיבה או שכיבה.5כתבו הראשונים שברכות המצוות צריכות להיאמר בעמידה. ולכן את הברכה על התעטפות בציצית, למשל, מברכים בעמידה, וכן את הברכה שלפני תקיעת שופר או נטילת לולב (ב"י או"ח תחילת סימן ח). על פי זה לכאורה גם את ברכות התורה צריך לברך בעמידה, שגם היא בכלל ברכות המצוות. אולם לדעת פני יהושע (מגילה כא, א), כלל זה אמור לגבי מצוות המתקיימות בעמידה, כקצירת העומר ותקיעת שופר, אבל המצוות שמתקיימות בעמידה ובישיבה, כלימוד תורה, אפשר לברך בישיבה. וכ"כ ביחו"ד ה, ד. ובישכיל עבדי ח, ג, כתב לפי ההלכה והסוד, שנכון לברך את ברכת התורה בעמידה. וכל זה לכתחילה, אבל ברור שהמברך בישיבה יצא. ואפילו את תקיעת שופר וספירת העומר, בשעת הדחק אפשר לקיים בישיבה, כמבואר במ"ב ח, ב. למעשה, רבים מהאשכנזים נוהגים לברך את ברכות התורה והשחר בעמידה או הליכה אבל לא בישיבה. One may recite Birkot HaTorah and Birkot HaShachar while standing, sitting, lying down, and walking. Nevertheless, there are those who are strict to say Birkot HaTorah while standing, or walking, but not while sitting or lying down.5The Rishonim write that Birkot HaMitzvot must be recited while standing. Therefore, the berachah recited on wrapping oneself in tzitzit, for example, is recited while standing, as well as the berachah before blowing the shofar or shaking the lulavBeit Yosef Orach Chaim, beginning of section 8). Based on this, it would seem to be necessary to recite Birkot HaTorah while standing as well, for these blessings are also included in Birkot HaMitzvot. However, it is the opinion of the Pnei YehoshuaMegillah 21a), that the obligation to stand pertains to mitzvot which are performed while standing, such as harvesting the sheaves of grain (for Korban HaOmer) and blowing the shofar, but regarding mitzvot that can be performed either while standing or sitting, such as Torah learning, one may recite the blessing while sitting. That is what is written in YechavehDa’at 5:4. Yaskil Avdi 8:3 adds that according to sod (mysticism), it is correct to recite Birkot HaTorah while standing. All this is lechatchilah; however, obviously one who recites the blessing while sitting fulfills his obligation. Even blowing the shofar and counting the Omer may, in extenuating circumstances, be performed while sitting, as clarified in Mishnah Berurah 8:2. In practice, many Ashkenazim follow the custom to recite Birkot HaTorah and Birkot HaShachar while standing or walking, but not while sitting.