אליהו: יש מדרש המיוחס לאליהו הנביא או שנקרא על שמו, והוא סדר אליהו רבה וסדר אליהו זוטא, ומכונה ג"כ תנא דבי אליהו. זכר למדרש הזה מצינו בתלמוד: רב ענן הוה רגיל אליהו דאתי גביה וכו׳ כיון דעבד הכי אסתלק (אחר שגרם רב ענן לר׳ נחמן להקדים דינו של אדם אחד, שהיה קרובו של ר״ע, לדינא דיתמי). אותיב בתעניתא ובעא רחמי ואתא. כי אתא הוה מבעית ליה בעותי (היה מפחידו בבואו כי לא היה עוד רגיל אצלו כמלפנים), ועבד תיבותא ויתיב קמיה עד דאפיק ליה סדריה. והיינו דאמרי סדר אליהו רבה וסדר אליהו זוטא (כתובות ק״ו.). ונראה כי הספר כבר היה ידוע בימי התלמוד בזמן רב ענן, אם נניח כי הוא זה הספר אשר לפנינו. לדעת ר״מ איש שלום יש ראיה לחיבור המדרש הזה אחר המשנה וקודם התלמוד מפני שנזכרו בו שמות תנאים ולא שמות אמוראים, אף שנמצא בו הרבה מה שאמרו גם האמוראים, ומה שנזכר בו השם "תלמוד" ביחד עם משנה מדרש הלכות ואגדות, הוא שיגרא דלישנא של המעתיק, או כי הוראת תלמוד היא שימוש תלמידי חכמים (עי׳ רש״י ב"מ סוף אלו מציאות). Elijah: There is a Midrash attributed to the prophet Elijah or named after him, which is 'Seder Eliyahu Rabbah' and 'Seder Eliyahu Zuta', also known as 'Tanna Devei Eliyahu'. We find a reference to this Midrash in the Talmud: Rav Anan was accustomed to Elijah's visits... Once, after causing Rav Anan to prioritize the case of one individual, who was related to Rabbi Akiva, over that of orphans, Elijah departed. Rav Anan then fasted and prayed for Elijah's return. When Elijah came, he approached him in a frightening manner (since he was no longer accustomed to him as before), but made gestures and sat before him until he presented his teachings to him. This is the basis for the names 'Seder Eliyahu Rabbah' and 'Seder Eliyahu Zuta' (Ketubot 106b). It seems that the book was already known during the Talmudic period in Rav Anan's time, assuming it is the same book we have today. According to R. M. Ish Shalom, there is evidence that this Midrash was composed after the Mishnah but before the Talmud since it mentions the names of the Tannaim (Mishnaic sages) and not the Amoraim (Talmudic sages). Even though it contains much of what the Amoraim said, and the term "Talmud" mentioned alongside Mishnah, Halachic Midrash, and Aggadot, is either a scribal error or refers to the teachings of the scholars (see Rashi's commentary in Bava Metzia on the topic 'Elu Metziot').
מאמרים בשם "תנא דבי אליהו" מפוזרים בתלמוד, ואלו הן: תנא דבי אליהו מעשה בתלמיד אחד ששנה הרבה וכו׳ (שבת י״ג.), דתנא דבי אליהו ר׳ נתן אומר כל הישוב כלו תחת כוכב אחד יושב (פסחים צ"ד.), תנא דבי אליהו אעפ״י שאמר ר״ע עשה שבתך חול וכו׳ (שם קי״ב.), תנא דבי אליהו כל השונה הלכות (מגילה כ״ח:), תד״א הואיל ונשים דעתן קלות, לענין ייחוד (קדושין פ׳:), תד״א לעולם ישים אדם עצמו על דברי תורה כשור לעול וכחמור למשאוי (ע״ז ה׳:), תד״א ששת אלפים שנה הוי העולם (שם ט׳.), תד״א צדיקים שעתיד הקב״ה להחיותן אינן חוזרין לעפרן (סנהדרין צ״ב.), תד"א גיהנם למעלה מן הרקיע (תמיד ל״ב.). והן תשע ברייתות, ג׳ מהן בכלל הלכות וששה בכלל אגדות, ומהן נכללו בסדר אליהו רבה וזוטא. ועוד מובא לפנינו בסדר זוטא "משום דבי אליהו הנביא אמרו", וכנראה היא הוספה מאוחרת. הוראת "סדר" כמו סידרא פרשה או פרק באיזה הלכה או אגדה. והוראת "תנא דבי אליהו", הוא החכם השונה ההלכה או האגדה בבית המדרש של אליהו או הישיבה שנקראת על שמו, וכמו בית שמאי וב״ה, היינו התלמידים של בית מדרשם. ואפשר שנקראו תלמידי בית אליהו (דבי אליהו) מפני שהיה רגיל אצלם להתגלות אליהם בהקיץ או בחלום. ומה שנאמר לפעמים "תני דבי אליהו", תני ביו"ד תחת תנא באל"ף היא לשון רבים, "תנאי" כמו "רבנן". Statements titled "Tanna Devei Eliyahu" are scattered throughout the Talmud, and they include: 'Tanna Devei Eliyahu recounts a story of a student who studied much, etc.' (Shabbat 13b), 'Tanna Devei Eliyahu, Rabbi Natan says: Every settlement is situated under its own star' (Pesachim 94b), 'Tanna Devei Eliyahu: Even though Rabbi Akiva said, "Let your Shabbat be common (rather than rely on others)"' (Pesachim 112b), 'Tanna Devei Eliyahu: Whoever studies Halachot (laws) daily' (Megillah 28b), 'Tanna Devei Eliyahu: Since women are light-minded, regarding seclusion' (Kiddushin 80b), 'Tanna Devei Eliyahu: A person should always burden himself with Torah study like an ox for the yoke and like a donkey for its burden' (Avodah Zarah 5b), 'Tanna Devei Eliyahu: The world exists for six thousand years' (Avodah Zarah 9a), 'Tanna Devei Eliyahu: Righteous individuals whom God will revive will not return to their dust' (Sanhedrin 92b), 'Tanna Devei Eliyahu: Gehenna is above the sky' (Tamid 32a). These are nine Baraitot, three of which are Halachic and six are Aggadic, some of which are included in Seder Eliyahu Rabbah and Zuta. Additionally, in Seder Zuta, it is brought in the name of 'Devei Eliyahu the Prophet', which seems to be a later addition. The term "Seder" (order) is used like 'Sidra', 'Parsha', or a chapter in a Halacha or Aggada. The term "Tanna Devei Eliyahu" refers to the sage who recites the Halacha or Aggada in Elijah's Beit Midrash or the Yeshiva named after him, similar to 'House of Shammai' and 'House of Hillel', meaning the students of their Beit Midrash. It's possible that the students of Beit Eliyahu (Devei Eliyahu) were named so because Elijah was known to reveal himself to them either when awake or in dreams. Sometimes, when it is said "Tani Devei Eliyahu", 'Tani' with a 'Yud' instead of 'Tanna' with an 'Alef' is a plural form, 'Tannai' like 'Rabbanan'.
ומצינו "גלוי אליהו" לאנשים מצויינים בין התנאים והאמוראים וגם בדורות אחריהם, כמו אליהו הוה שכיח במתיבתא דרבי (ב"מ פ״ה:), תניא א״ר יוסי פעם אחת הייתי מהלך בדרך וכו' בא אליהו זכור לטוב ושמר לי על הפתח עד שסיימתי תפילתי (ברכות נ׳.), אתא אליהו וקם אפיתחא דמערתא דרשב״י (שבת ל״ג:), אשכחיה ר׳ נתן לאליהו אמר ליה מאי עביד קב"ה בהאי שעתא (ב"מ נ״ט.), אליהו ז"ל שאל לר׳ נהוריי מפני מה באין זוועות לעולם (ירוש' ברכות פ׳ הרואה ג'), אשכחיה ר׳ יוסי לאליהו (יבמות ס״ג.), א״ל אליהו לרב יהודה אחוה דרב סלא חסידא (ברכות כ״ט:), ר׳ ברוקה חוזאה הוה שכיח בשוקא דבי לפט הוה שכיח אליהו גביה (תענית כ״ב.), ההוא מרבנן דהוה שכיח אליהו גביה (ב"מ פ״ה:), א״ל אליהו לבר הא הא (חגיגה ט׳:), אשכחיה רבה בר שילא לאליהו א״ל מאי קא עביד קוב״ה (שם ט״ו:), אשכחיה ר׳ אביתר לאליהו א״ל מאי קא עביד קוב"ה (גיטין ו׳:), אשכחיה רבה בר רב אבוה לאליהו דקאי בבית הקברות של גוים (ב״מ קי״ד.), והרבה ספורים ומאורעות של ריב"ל עם אליהו. בזהר (פ׳ ויצא קנ״א.) ר׳ חייא ור׳ חזקיה הוו יתבו תחות אילני דחקל אונו אידמיך ר׳ חייא חמא ליה לאליהו. ועוד הרבה דוגמאות מגלוי אליהו, שנקרא ג״כ "ההוא סבא" בזהר ובספרי קבלה. We find that Elijah revealed himself to prominent individuals among the Tannaim and the Amoraim and also in the generations that followed them. For instance, 'Elijah was a regular visitor at Rabbi's academy' (Bava Metzia 85b), 'It was taught: Rabbi Yosei said: Once I was walking along the way... Elijah, may he be remembered for good, came and waited for me at the entrance until I finished my prayer' (Berakhot 60b), 'Elijah came and stood at the entrance to the cave of Rabbi Shimon bar Yochai' (Shabbat 33b), 'Rabbi Nathan found Elijah and asked him, "What is the Holy One, blessed be He, doing now?"' (Bava Metzia 59b), 'Elijah the Prophet asked Rabbi Nehorai, "Why do tremors come to the world?"' (Jerusalem Talmud, Berakhot, chapter 'One who sees'), 'Rabbi Yosei encountered Elijah' (Yevamot 63a), 'Elijah said to Rav Yehuda, the brother of Rav Salla the Pious' (Berakhot 29b), 'Rabbi Beroka Hoza'ah was frequently in the market of Bei Lapat; Elijah often appeared to him' (Ta'anit 22a), 'A certain sage who was accustomed to Elijah's visits' (Bava Metzia 85b), 'Elijah said to the son of this one' (Chagigah 9b), 'Rabba bar Shila encountered Elijah and said to him, "What is the Holy One, blessed be He, doing now?"' (Chagigah 15b), 'Rabba bar Rav Abuh found Elijah standing in a non-Jewish cemetery' (Bava Metzia 114b), and many stories and events involving Rabbi Ishmael ben Elisha with Elijah. In the Zohar (Parashat Vayetze 151), 'Rabbi Chiya and Rabbi Hizkiya were sitting under the trees of the field of Ono; Rabbi Chiya's face lit up (or became warm) towards Elijah.' There are many more instances of Elijah's revelations, who is also called 'that old man' in the Zohar and Kabbalistic texts.
ופעמים התחפש אליהו ונדמה לאנשים שונים ובתכונות מיוחדות, כמו חלף אליהו חזייה אידמי ליה כטעייא (ערבי, ברכות ו׳:), אתא אליהו אידמי לי כאינש [דעלמא] ואסהיד (שם נ״ח.), אתא אליהו אידמי ליה כחד מחשובי דמלכותא (ע״ז י״ז), אתא אליהו ואידמי להו כחד מינייהו (סנהדרין ק״ט.), נזדמן לו זקן אחד והוא אליהו זכור לטוב (תנחומא פ' האזינו), נכנס אליהו ז"ל בדמותו של ר׳ חייא (ירוש׳ כלאים פ״ט ד׳) מה עשה אליהו זכור לטוב נדמה לחרבונה (ירוש׳ מגילה ספ״ג, ב״ר פמ״ט), אתא אליהו אידמי להו כזונה כרכתיה (ע״ז י״ח:), אתא אליהו אידמי ליה כפרשא (שבת ק״ט:), אתא אליהו אידמי להו כדובא דנורא (ב״מ פ"ה:). At times, Elijah disguised himself and appeared as different people with unique characteristics, such as when Elijah passed by and appeared to him as a peddler (Berakhot 6b), Elijah came and appeared to him as a man of the world and testified (ibid. 58b), Elijah came and appeared to him as one of the distinguished members of the kingdom (Avodah Zarah 17), Elijah came and appeared to them as one of them (Sanhedrin 109b), a certain elder approached, and it was Elijah, may he be remembered for good (Tanhuma, Ha'azinu), Elijah entered in the form of Rabbi Chiya (Jerusalem Talmud, Kilayim 9:4), what did Elijah do? He appeared as Harbonah (Jerusalem Talmud, Megillah 3:3, Bereishit Rabbah 49:6), Elijah came and appeared to them as a prostitute in the city (Avodah Zarah 18b), Elijah came and appeared to him as a horseman (Shabbat 119b), Elijah came and appeared to them as a fiery bear (Bava Metzia 85b).
כנראה לקחו להם החכמים החסידים את אליהו הנביא לסמל העתיד הבא לגלות עמוקות האמת, ואמרו אין אליהו בא לטמא ולטהר לרחק ולקרב, אלא לרחק המקורבין בזרוע ולקרב המרוחקין בזרוע (עדיות פ״ד), ר״ל שלא יורה דינים חדשים רק יבאר ויפשט הספקות, ואמרו פרשה זו אליהו עתיד לדורשה (מנחות מ״ה.), ובדיני ממונות דבר התלוי בספק יהא מונח עד שיבא אליהו (ב"מ כ״ט.). וכל זה מיוסד על דבריו שאמר אל העם ״עד מתי אתם פוסחים על שתי הסעיפים״ ויוכיח אח האמונה האמתית. גם בחרה האגדה באליהו לגבור ספוריה, מפני כי עלה ברכב אש וסוסי אש בסערה השמים ולא טעם טעם מיתה.(מלכים ב ב׳:י״א), והוא מלאך הברית, ונאמר הנה אנכי שולח לכם את אליהו הנביא לפני בא יום ה' הגדול והנורא (סוף מלאכי), המבשר את ביאת המשיח וגאולת ישראל מן הגלות. It seems that the pious sages took Elijah the Prophet as a symbol of the future revelation of deep truths. They said that Elijah does not come to declare the impure as pure, or the pure as impure, or to distance or bring close, but rather to distance those brought close by force and bring close those distanced by force (Eduyot 8:7). He will not issue new rulings, but rather clarify and explain doubts. They said this matter will be expounded by Elijah in the future (Menachot 45a), and in monetary matters, anything in doubt will be set aside until Elijah comes (Bava Metzia 29a). All of this is based on his words when he said to the people, "How long will you waver between two opinions?" and he proved the true faith. The legend also chose Elijah as the hero of its stories because he ascended in a whirlwind with a chariot of fire and horses of fire and did not taste death (Kings II 2:11). He is the angel of the covenant, and it is said, "Behold, I will send you Elijah the prophet before the great and awesome day of the Lord comes" (end of Malachi), who heralds the coming of the Messiah and the redemption of Israel from exile.
כל אלה הסבו ביסוד הישיבה של "בית אליהו" בארץ ישראל, אשר בה למדו החסידים ואנשי מעשה עוד בזמן התנאים, וממנה תוצאות "תני דבי אליהו'" וחבור ״סדר אליהו רבה וסדר אליהו זוטא", ואחד מהתלמידים הראשיים היה רב ענן בראשית זמן האמוראים. אולם אף כי המדרש הזה בעיקרו נתחבר בין תקופת זמן המשנה ותקופת זמן הגמרא, אין ספק כי נתוספו בו דברים הרבה אח״כ בזמן הגאונים ואיזה דברים גם בזמן מאוחר. וראיה לזה משלשה מקומות בנוסחאות שלפנינו, כי בריש פ״ב מאליהו רבה דרש: "דבר אחר ימים יצורו ולא אחד בהם, זה יום שביעי לעולם" לפי שהעוה״ז הוה ששת אלפים שנה, שני אלפים תוהו שני אלפים תורה שני אלפים משיח, ובעונינו שרבו נכנס עלינו שיעבוד בתוך שני האלפים של ימות המשיח ויצא מהן יותר משבע מאות שנה, שנאמר עשה ה׳ אשר זמם״. ושם פל"א: "ומשחרב הבית ועד עכשיו הרי תשע מאות שנה". ולפי המספרים האלה נערך הספר בסוף זמן הגאונים, ד״א תשכ״ח לבריאה (968). אמנם שנוי הזמנים האלה מורה כי שני מעתיקים בזמנים שונים הוסיפו את המנין שבע מאות ותשע מאות, או כי שינו את הזמן הקדום שהיה כתוב לפניהם כדי להשוותו למנין שהיו מונים הם. All of these formed the foundation of the "Beit Eliyahu" yeshiva in the Land of Israel, where the pious and the men of action studied even during the times of the Tannaim (early rabbinic sages). From this institution came the teachings of "Tana Debei Eliyahu" and the compilation of "Seder Eliyahu Rabbah and Seder Eliyahu Zuta". One of the main students was Rav Anan at the beginning of the Amoraim (later rabbinic sages) period. However, even though this midrash (interpretive or homiletic exposition of the Torah) was primarily composed between the time of the Mishnah and the time of the Gemara, there is no doubt that many additions were made later during the time of the Geonim (post-Talmudic sages) and some even later than that. Evidence for this can be seen in three places in the current versions. For instance, at the beginning of Chapter 2 of Eliyahu Rabbah it is taught: "Another interpretation: 'Days are formed, and none of them [is like the other]', refers to the seventh day of the world," based on the notion that this world will last six thousand years: two thousand of chaos, two thousand of Torah, and two thousand of the Messiah. But because of our numerous sins, the servitude of exile has entered into the two thousand years of the Messianic era, exceeding them by more than seven hundred years, as it is written, 'God has done that which He purposed.' Similarly, in Chapter 31, it is stated: 'From the destruction of the Temple until now is nine hundred years.' According to these calculations, the book was arranged at the end of the Geonic period, or the year 4688 from creation (928 CE). However, the variation in these time frames indicates that two different scribes at different times added the counts of seven hundred and nine hundred or modified the original time written before them to align it with the count they were using.
המדרש תנא דבי אליהו כמו שהוא לפנינו נלקה בחסר ויתר במנין הפרקים ובנוסחאות שונות. לפי בעל הערוך (ערך סדר) סדר אליהו רבה וסדר אליהו זוטא הם משניות חיצוניות, ורבה הוה ג' בבות ושלשים פרקים וזוטא י״ב פרקים. בנדפסים יש באליהו רבה ל״א פרקים ובאליהו זוטא כ"ה פרקים. אך ר"מ איש שלום הו"ל נוסחא ישנה (כ"י וואטיקאן) אליהו רבה כ״ט פרקים וזוטא ט״ו פרקים, כי עשרה הפרקים האחרונים אשר בנדפסים נוספו בו שלשה ממס׳ דרך ארץ ושבעה מפרקי דר״א. סדר אליהו כתב בסגנון מיוחד על טהרת הלשון, ונקרא ״סדר״ כי מסודרים בו ״סדר ההנהגה כמאורעות בסבתם וגלגולם אם לקיום או לחורבן העולם" (מבוא לרמא״ש), והמעשים שאינם בדרך הארץ והם מגונים הוא קורא אותם ״דברים מכוערים ודברים שאינן ראויין", הוא מחלק את העולמות לשלש תקופות העוה״ז וימות המשיח ועוה"ב, הדרושים הם מסולסלים במעשיות ובמשלים נאים, ובכלל הוא אחד מהמדרשים היותר נעלים בספרות ישראל. הספר הוא קובץ של דרשות שונות להעיר תקוה טובה בלב השומעים ולחזק ידים רפות בגלות, ולעוררם על אהבת ישראל ולימוד התורה, ולהכינם לחיים אצילים בימות המשיח. בכמה מקומות הוא פותח דבריו "ברוך המקום ברוך הוא" או בפסוק של תוכן דרשתו ומתחיל "הרי הוא אומר", ובסוף הדרשה מסיים בנחמה. בפרק א׳ מתחיל ויגרש את האדם מלמד שנתן לו הקב״ה גירושין כאשה וכו׳ והולך ודורש בפסוקים שעושה מהם כעין טבעות בשלשלת, ומתחיל דרוש שני בפסוק שמסיים בו הדרוש הראשון. פ״ו: מפני מה זכה אברהם לחיים שלא בצעד ושלא ביצר הדע בעוה״ז מה שעתיד ליתן לצדיקים לעוה״ב, וחושב גם יעקב ויתרו. פ״ח: על עשרה מכות במצרים, פי״ב: שלא לאכול ולסעוד עם עם הארץ. פ״ד: למעט בשחוק ובשיחה ותיפלות. פט״ו ופט״ז: תלמידי חכמים צריכים ללמוד במקרא ובמשנה, ואיזה דינים, וטבילה לבעלי קריין. פכ״ד: עשרת הדברות. פכ״ח: על הרוגי מלכות. פכ״ט והוא האחרון לפי הוצאת רמא״ש: בו דורש שכל מי שיש בו גסות הרוח נעקר מן העולם וחושב את אנשי מבול ואנשי מגדל ואנשי סדום, סנחריב ונבוכדנצר, גם שאול מלך ישראל, ומסיים בימות המשיח. החלק השני הוא סדר אליהו זוטא, והוא כעין קיצור מסדר אליהו רבה, כי נשנו בו דברים רבים מסדר שלפניו ובאגדות חז״ל. הוא מתחיל: משום דבי אליהו הנביא אמרו לעולם יהא אדם ערום ביראה, ומדבר על הצדקה ועל התורה (מקרא ומשנה), על הלכות ד״א, מדות טובות ומסיים בגאולה העתידה לבא. הרבה דבורים בסדרי התפלות בפיוטים וסליחות לקוחים מסדר אליהו, כמו הדבור ״אבינו שבשמים" או אבי שבשמים, "יהי שמו הגדול מבורך לעולם ולעולמי עולמים" שנעתק בבבל לארמית "יהא שמיה רבא מברך לעלם ולעלמי עלמיא" שהוא יסוד הקדיש. גם הדיבור אשרי מי שהוא ירא שמים בסתר וכו׳ ומודה על האמת ודובר אמת בלבבו (פי״ח); אני הוא עד שלא נברא העולם אני הוא משנברא העולם אני הוא בעוה״ז אני הוא לעוה״ב (שכ״ו), ברוך שאמר והיה העולם ברוך הוא ברוך אומר ועושה (אליהו זוטא פ״ד), וכולם מורגלים בתפלות ישראל. The Midrash 'Tanna Devei Eliyahu' as we have it is lacking in both surplus and deficit in the number of chapters and various versions. According to the author of the Aruch (entry: 'seder'), 'Seder Eliyahu Rabbah' and 'Seder Eliyahu Zuta' are external teachings. The former contains three sections and thirty chapters, while the latter has twelve chapters. In the printed versions, 'Eliyahu Rabbah' has 31 chapters and 'Eliyahu Zuta' has 25 chapters. However, Rabbi Meir Ish Shalom, based on an old manuscript (in the Vatican), counts 29 chapters in 'Eliyahu Rabbah' and 15 chapters in 'Eliyahu Zuta', as ten of the last chapters in the printed versions added three from 'Derech Eretz' and seven from 'Pirkei D'Rabbi Eliezer'. The 'Seder Eliyahu' is written in a unique style emphasizing pure speech, and it's called 'Seder' (order) because it arranges the 'order of conduct according to events in their cause and their evolution either for the sustenance or destruction of the world' (introduction to RAMASH). Acts that aren't in the way of the world and are considered disgraceful, he calls them 'ugly things and things that are not suitable'. He divides the worlds into three periods: this world, the days of the Messiah, and the world to come. The sermons are intertwined with stories and beautiful parables. Overall, it's one of the most elevated midrashim in Jewish literature. The book is a collection of various sermons intended to inspire hope in the hearts of listeners, strengthen weak hands in exile, arouse them to the love of Israel and Torah study, and prepare them for noble lives in the days of the Messiah. In several places, he begins his words with "Blessed is the Place, blessed is He" or with a verse related to the content of his sermon, and starts with "Behold, he says", and concludes the sermon with comfort. In the first chapter, he begins with "and He drove out the man", teaching that God gave him a divorce like a woman, etc., and goes on to expound on verses, making them like rings in a chain, starting the second sermon with the verse that concludes the first one. Chapter 6: Why did Abraham merit life without stride and without the evil inclination in this world, what is destined to be given to the righteous in the world to come, and also considers Jacob and Jethro. Chapter 8: On the ten plagues in Egypt. Chapter 12: Not to eat or feast with an ignoramus. Chapter 4: To minimize laughter, chatter, and frivolities. Chapter 6: Why did Abraham merit life without taking a step and without the evil inclination in this world, which is what will be given to the righteous in the world to come? The chapter also considers Jacob and Jethro. Chapter 8: On the ten plagues in Egypt. Chapter 12: Not to eat or dine with the common people. Chapter 4: To minimize laughter, chatter, and trivialities. Chapters 15 and 17: Scholars should study the Bible and the Mishnah, which laws to study, and immersion for those who have experienced seminal emissions. Chapter 24: The Ten Commandments. Chapter 28: On the martyrs of the kingdom. Chapter 29, which is the last according to the RAMASH edition: It discusses that anyone who is haughty is uprooted from the world, considering the people of the flood, the tower builders, the people of Sodom, Sennacherib and Nebuchadnezzar, and also Saul, the king of Israel. It concludes with the days of the Messiah. The second part is 'Seder Eliyahu Zuta', which is like a summary of 'Seder Eliyahu Rabbah', as many things have been changed from the previous order and in the legends of the sages. It begins with: 'In the house of the prophet Elijah, they said: A person should always be cunning in piety.' It talks about charity and the Torah (Bible and Mishnah), the laws of prayer, good qualities, and concludes with the redemption to come. Many words in the prayer orders, in hymns and penitential prayers, are taken from 'Seder Eliyahu', such as the saying 'Our Father in Heaven' or 'Father in Heaven', 'May His great name be blessed forever and ever', which was translated into Aramaic in Babylon as 'May His great name be blessed forever and ever', which is the foundation of the Kaddish. There's also the saying, 'Blessed is he who says and the world exists, blessed is he, blessed is he who says and does' (Eliyahu Zuta Chapter 4), and all of them are familiar in the prayers of Israel.
מדרש תנא דבי אליהו נדפס בראשונה בויניציא שנת שנ״ח (1598), בהוצאה הזאת רבו השגיאות. בשנת תל״ו יצא לאור שנית בפראג עם פירוש ארוך בשם זיקוקין דנורא והקדמות ארוכות מר קשישא ומר ינוקא להמקובל ר׳ שמואל ב״ר משה היידא, גם הוסיף עליו נוסחא חדשה שחידש בו דברים אשר מעולם לא היו בספר הזה והפך סגנונו ללשון התלמוד הבבלי, כי לדעתו הנוסחא הישנה אי אפשר לפרשה ע״י שכל אנושי, ובכן ישב בתענית ובתשובה בצום ובכי והשתטח על קברי אבותיו והתפלל לה׳ שיאיר עיניו ויכין לבו להבין ולהשכיל, ויתן רשות לאליהו ז"ל ולתלמידו רב ענן שהם יגלו ויודיעו לו הפירוש האמתי והנוסחא הנכונה והישרה של הספר הזה. ובתור סגולה אמר בכל מוצ״ש ק״ל פעמים אליהו הנביא, עד כי בכח דמיונו נראה לו כאילו איש עומד לנגדו וכאילו אמר אליו "אליהו התשבי אנא". אמנם לדעת המבקרים ובפרט ר״מ איש שלום נתעה המחבר הזה בדמיון שוא והתעה גם אחרים הבאים אחריו (מבוא להרמא״ש וכבר קדמוהו עפשטיין באגרת בקורת שלו סימן ג׳ בהחוקר צד 185), וע"פ ההוצאה הזאת נעשו כל ההוצאות אח"כ, עוד נדפס עם פי' המלות והמשך הענין בקצרה ע״י יעקב ב״ר נפתלי הערץ מבראדי בשם ישועות יעקב (זאלקווא תקצ״ג); עוד עם פי' מאורי אור לר׳ אברהם ב"ר יהודה אריה ליב שיק (סדילקאוו תקצ״ה); עוד עם פי׳ מענה אליהו והגהות שיח יצחק לר' יצחק אליהו לנדא (ווילנא ת״ר), ההוצאה היותר מדויקת בנוסחא ישרה הוא של ר"מ איש שלום מהכ״י רומי משנת ד״א תתל"ג (1073) והדפיסה עם מבוא ארוך ועם הערותיו ותקנותיו בשם מאיר עין (ווין תרס״א), עם נוספות לסדר אליהו זוטא (שם תרס״ד), ר״ח מאיר הלוי הורוויץ הו״ל הכ״י פארמא מסדר אליהו זוטא. The midrash 'Tanna Devei Eliyahu' was first printed in Venice in the year 5358 (1598). In this edition, there were many errors. In the year 5356 (1596), it was published again in Prague with a lengthy commentary titled 'Zikkukin DeNura', along with extensive introductions 'Mar Kashisha' and 'Mar Yenuka' by the Kabbalist Rabbi Shmuel son of Rabbi Moshe HaYeda. He also added a new version in which he introduced things that were never originally in this book and altered its style to the language of the Babylonian Talmud. In his view, the old version couldn't be understood by human intellect. Thus, he fasted, repented, and prostrated on the graves of his ancestors, praying to God to enlighten his eyes and guide his heart to understand and comprehend. He sought permission from Elijah and his student Rabbi Anan to reveal the true interpretation and correct version of this book. As a special practice, he would say 'Eliyahu HaNavi' (Elijah the Prophet) 132 times every Motzei Shabbat (Saturday night), until in his imagination, it seemed as if a man stood before him and said, "I am Eliyahu HaTishbi." However, according to critics, especially Rabbi Meir Ish Shalom, this author was misled by a false imagination and misled others who followed him. Based on this edition, all subsequent editions were made. It was also printed with a glossary and a concise continuation by Jacob son of Naphtali Hertz of Brody titled 'Yeshuot Yaakov' (Zolkva, 5553). Another edition with a commentary 'Ma'orei Or' by Rabbi Abraham son of Rabbi Judah Aryeh Leib Shick (Sadilkov, 5555). Another with the commentary 'Ma'aneh Eliyahu' and annotations 'Sich Yitzchak' by Rabbi Yitzchak Eliyahu Landa (Vilna, 5600). The most accurate edition with a correct version is by Rabbi Meir Ish Shalom from the manuscript of Rumi from the year 4813 (1053) and was printed with his long introduction, annotations, and corrections titled 'Meir Ein' (Vienna, 5661), with additions to 'Seder Eliyahu Zuta' (Vienna, 5664). Rabbi Meir Halevi Horowitz brought from the manuscript of Parma the 'Seder Eliyahu Zuta'.
ויש עוד מדרש הנקרא חופת אליהו רבה וחופת אליהו זוטא אך אין לו שום שייכות לאליהו הנביא וגם לא נזכר שמו בתוכו, ולכן יבא פה בערך חופות. There is also a midrash called 'Hupat Eliyahu Rabbah' and 'Hupat Eliyahu Zuta'. However, it has no relation to the prophet Elijah, and his name is not even mentioned in it. Therefore, it will be discussed under the entry 'Hupot' (canopies).
ויש עוד מדרש אחר ע"ש אליהו הנביא בשם ספר אליהו ופרקי משיח ונסתרות ר׳ שמעון בן יוחי, ונדפס בשאלוניקי בשנת תק"נ ביחד עם ״מעשיות״ על עשרת הדברות ובדבור שני נמצא מעשה אברהם. יעלינעק הו"ל המדרש הזה בבית מדרשו ח״ג, ולפי דעתו נתחבר זה המדרש בזמן הגאונים. תוכן המדרש הוא איך המלאך מיכאל גלה לאליהו קץ העתיד במערב העולם בימיו של המלך הרמלת או תרמילא וסופר ומונה את המלחמות ותקופות העתים אשר יעברו מאז עד אשר יבא משיח, וירושלם תבנה ותכונן. השם הרמלת שוה לשם ארמילאוס באגדות אחרות על המשיח, והוראתו בלשון יונית משדד ארצות או "משחית עמים" Heremolaos. היטציג בפירושו לדניאל משער כי ארמילאוס באגדה הוא ארמילוס קאליגולא אשר תוארו דומה לתואר ארמילאוס אשר "קומתו גבוה מאוד שוקיו דקים עיניו עמוקות והוא קרח". פה מובא רק החלק הראשון של המדרש המדבר אודות אליהו, והחלקים האחרים יבואו במקומם תחת משיח ור' שמעון בן יוחאי. There is another midrash named after the prophet Elijah, titled 'Sefer Eliyahu', 'Chapters of the Messiah', and 'Mysteries of Rabbi Shimon ben Yochai'. It was printed in Thessaloniki in the year 5150 (1390 CE) along with 'Stories' about the Ten Commandments, and in the second statement, there is a story of Abraham. Ya'alei Ne'ekah (a scholar) cited this midrash in his Beit Midrash, volume 3, and according to his opinion, this midrash was compiled during the time of the Geonim (post-Talmudic sages). The content of the midrash describes how the angel Michael revealed to Elijah the end of the future at the edge of the world during the days of King Harmilat or Termila. It recounts and enumerates the wars and epochs that would pass from then until the coming of the Messiah, and when Jerusalem would be built and established. The name Harmilat corresponds to the name Armilus in other messianic legends, and its meaning in Greek is 'destroyer of nations' or 'Heremolaos'. In his commentary on Daniel, he suggests that the Armilus in legend is Caligula Armillus, whose description is similar to Armilus who is "very tall, with thin legs, deep-set eyes, and is bald." Here, only the first part of the midrash concerning Elijah is presented, and the other parts will be discussed in their respective places under 'Messiah' and 'Rabbi Shimon ben Yochai'.