תפלת רבי שמעון בן יוחאי Prayer of Rabbi Shimon Bar Yochai
[בית המדרש חדר ד׳ 117] [Beit HaMidrash 26:4-117]
אלו הנסתרות והנגלות אשר נגלו לרבי שמעון, וזה הוא ר׳ שמעון בן יוחאי ששגרו אותו מירושלם לרומי אל הקיסר, וכיון שהיה בספינה נראה לו בחלום אשמדאי שר השידים ואמר לו, שאל מה אעשה לך? א״ל ר״ש, ומי אתה? ואמר לו, אני הוא אשמדאי (בגמרא נקרא בר תמליון) ששגרני הקב״ה לעשות לך נס. אמר, רבש״ע, להגר שפחת שרי זימנת לה מלאך ולי שגרת שר השרים?! א״ל אשמדאי, מכל מקום יבא הנס, בין אני או מלאך יתקנו חפציך. ואמר לו אשמדאי הריני הולך לעת עתה ואכנס לבתו של קיסר (וארפה) [וארפא] אותה, ואצעק בשמך ר׳ שמעון ר׳ שמעון! עד שתבא אתה, ויבקשו ממך אשר תפייסני שאצא מזה הבית, ואומר לא אצא ממנו עד שעושין חפציו של ר׳ שמעון ורצונו. והלך אשמדאי אל בית הקיסר ועשה כל מה שאמר לר״ש, ועמדה בתו של קיסר ונכנס בתוכה, כיון שנכנס בה שברה כל הכלים אשר בפלטור של אביה והיתה צועקת ר׳ שמעון בן יוחאי! לימים מועטים באה ספינה והיה בתוכה ר׳ שמעון, הלכו ובשרו לקיסר, שגר הקיסר אחריו ואמר לו מה אתה רוצה? א״ל היהודים שבירושלם שגרו לך דורן. אמר לו, איני מקבל ממך דבר ואיני רוצה ממך אלא שאתה תוציא זה השד מבתי כי אין לי מי ימלוך אחרי בלתי היא כי אין לי זרע אחר. הלך ר׳ שמעון ואמר לו: אשמדאי, צא מזאת הנערה! אמר, לא אצא עד שעושים לך כל רצונך, וכן אמר לו כמה פעמים לא אצא עד שעושים רצונך. הלך המלך ושיגר לכל זקניו ושריו ועבדיו ואמר להם מה תאמרו לעשות מבתי שכבר נכנס בה זה השד ואנו גזרנו על היהודים שלא ימולו את בניהם ושלא ישמרו את השבת ושלא ישמרו נשותיהן דיני נדה, ומנהג מלכותנו כשגוזרין גזירה אין חוזרין לעולם, ואם המלך חוזר בה מעבירין אותו ממלכותו כדת מדי ופרס. עמד אחד מיועציו ואמר לו, אדוני המלך, אומר לך דבר תתרפא בו בתך ותעביר כל גזרותיו, כי גזירה זאת על היהודים רעה היא לנו ולך, אמר לו אמור. אמר לו מי שיש לו שונא מה ירצה ממנו יהיה עני או עשיר? א״ל המלך, עני. א״ל היועץ: היהודים מנהגם להתעסק כל השבוע ומכניסין ממון, יום הששי מוציאין הכל בשביל כבוד השבת, ועתה כשתפסוק להם השבת ישאר להם הוצאת שבת ויקבצו ממון וימרדו עליך, ואם תחזיר להם השבת יוציאו בו הוצאות רבות ויהיו עניים. אמר להם המלך החזירו להם השבת. עוד אמר לו אותו היועץ אם יהיה לאדם שונאים מה ירצה מהם, שיהיו מרובים או מועטים? א״ל המלך, מועטים. א״ל, אדוני המלך, היהודים עושין לבניהם המילה והם בני ח׳ ימים, כשיחיה אחד ימותו מאה. אמר המלך גם תחזירו להם המילה. עמד א״ל, אדוני המלך, כך הוא בענין הנדות, אם תניח נשי ישראל דיני נדה לא יהיה להן זרע מרובה כי הן ישמרו ז׳ ימים ימי הדם וז' ימים נקיים. אמר המלך הניחו דתם בנדות כאשר היה. אח״כ אמר המלך לר״ש, קיימתי שאלתכם לך אמור לשד שיצא מבתי. גזר ר״ש על אשמדאי ויצא מבת המלך, והחזיר המלך לר״ש הדורון שהביא לו ונתן לו עוד מתנה מרובה וכתב לו אגרת אישור לסרדיוט שהיה לו בירושלם, והלך ר״ש לירושלם שמח וטוב לב ונתבטלו הגזרות. These are the hidden and revealed things that were revealed to Rabbi Shimon, And this is R. Shimon ben Yochai who sent him from Jerusalem to Rome to the emperor, and since he was in the ship he saw in a dream Ashmadai the king of the Shemids (Demons) and said to him, ask what I will do for you? Rabbi Shimon said to him, who are you? And he said to him, I am Ashmadai (in the Gemara it is called Bar Tamalyon) whom the Holy One, blessed be He, sent to do a miracle for you. He said, Lord of the world, to the Hagar the servant of Sharai (Sarah Avraham's wife), you summoned a Heavenly Messenger to her and to me the fluency of the Prince of princes [Demon of Demons?]?! Ashmadai told him, from wherever the miracle comes, either I or an angel will fix your things. And he said to him Ashmadai I am going to go for now and enter Caesar's daughter (and weaken) [as a ghost] her, and I will shout in your name Rabbi Shimon Rabbi Shimon! Until you come, and they ask you to reconcile me to leave this house, and I say I will not leave it until Rabbi Shimon's things and his will are done. And Ashmadai went to Caesar's house and did everything he said to the Rabbi, and Caesar's daughter was standing there and he entered her because when he entered she broke all the dishes that were in her father's plate and was shouting Rabbi Shimon ben Yochai! A few days later a ship came and Rabbi Shimon was in it, they went and told the emperor, and the emperor followed him and said to him what do you want? The Jews in Jerusalem lived a generation for you. He said to him, I do not accept anything from you and I do not want from you except that you take this demon out of my house because I have no one to reign after her because I have no other seed. Rabbi Shimon went and said to him: Ashmadai, get out of here girl! He said, I will not leave until all your wishes are done to you, and he also told him several times I will not leave until your wishes are done. The king went and sent to all his elders and ministers and servants and said to them what do you tell them to do with my house where the demon has already entered and we have decreed for the Jews that they are not to breed their sons and that they are not to observe the Sabbath and that their wives are not to observe the laws of marriage, and it is the custom of our kingdom that when we pass a decree they never go back, and if the king returns in it they transfer him His kingdom is the religion of Media and Persia. One of his advisers stood up and said to him, "My lord the king, I will tell you something, your daughter will be healed by it and you will carry out all his decrees, because this decree on the Jews is bad for us and for you," the counselor told him. He said to him that whoever has an enemy, what will he want from him, be he poor or rich? The king said to him, poor man. The adviser said to him: The Jews have a habit of busying themselves all week and bringing in money, on Friday they spend everything to honor the Sabbath, and now when the Sabbath is decreed for them, they will be left with spending on the Sabbath and they will collect money and rebel against you, and if you return the Sabbath to them, they will spend a lot of money on it and be poor. The king told them, to give them back the Sabbath. The same counselor also told him if a person has enemies what will he want from them, be they many or few? The king told him, few. He said to him, my lord the king, the Jews make their sons circumcise and they are eight days old, when one lives a hundred die. The king said also to return the word to them. The counselor said to him, my lord the king, this is how it is in the matter of nudges, if the women of Israel lay down nudity laws, they will not have multiple seeds because they will keep seven days of blood days and memory of clean days. The king said they put their religion in bonds when he was. Then the king said to Rabbi Shimon, I have fulfilled your request, tell the demon that came out of my house. Rabbi Shimon decreed for Ashmadai and he left the king's daughter, and because restored health of His daughter, the king gave Shimon the gift that he brought him and gave him another large gift and wrote him a letter of approval for the Seridiot (officer, chief) he had in Jerusalem, and Rabbi Shimon went to Jerusalem happy and kind-heated and the decrees were canceled.
וזה הוא ר״ש שהיה חבוש במערה קודם לכן מפני הקיסר, ונתענה ארבעים יום ולילה והתפלל לפני ה׳, וכך אמר בתפלתו: ברוך אתה ה׳ אלהינו ואלהי אבותינו אלהי אברהם ואלהי יצחק ואלהי יעקב האל הגדול הגבור והנורא, קונה ברחמיו שמים וארץ חי וקיים לעדי עד ולנצח נצחים, תתהדר תתקלס תתעטר תתפאר תתייחד שאתה מלך המלכים ואדוני אדונים, אחד ששמך בך ובך שמך, נעלם אתה מעיני כל חי ונעלם שמך, פלא אתה ופלא שמך, יחיד אתה ויחיד שמך, אתה הוא שבחרת באברם והוצאתו מאור כשדים והודעתו הצער משעבוד מלכיות שישתעבדו בניו, ועכשיו אבקש ממך ה׳ אלהים אשר תפתח לי שערי תפלה ותשלח לי מלאך להודיעני אימתי יבא משיח בן דוד ואיך יקבץ גליות ישראל מכל המקומות אשר נתפזרו שם וכמה מלחמות יעברו עליהם לאחר קבוצם, ויבאר אלי הדבר בטוב ה׳ אלהים ועד מתי קץ הפלאות. And this is Rabbi Shimon, who was bound in a cave before from the emperor, and was tortured for forty days and nights and prayed before God, and thus he said in his prayer: Blessed are you, God, our God and the God of our fathers, the God of Abraham and the God of Isaac and the God of Jacob, the great, mighty and terrible God, who buys heaven and earth alive and subsisting forever Until and forever forever, glory be glorified be glorified be adorned be glorified be unique that you are the King of kings and Lord of lords, one whose name is in you and yours is your name, you disappear from the sight of all living and your name disappears, you are a wonder and the wonder of your name, you are the only one and your name is unique, you are the one who chose Abram and brought him out of the light of the Chaldean's and announced his sorrow from the enslavement of kings Let your sons be enslaved, and now I will ask you, O God, that you will open the gates of prayer for me and send me an angel to inform me when the Messiah son of David will come and how he will gather the waves of Israel from all the places that were scattered there, and how many wars will befall them after they are gathered, and the matter will be explained to me in the goodness of God, and when the wonders will end.
—א״ר שמעון מיד נפתחו לי שערי שמים ואראה מראות אלהים ואפול על פני והנה קול מדבר אלי: שמעון שמעון! ואען ואומר אל המדבר אלי, מה אתה אומר אדוני? אמר אלי עמוד על עמדך, ובדברו עמי עמדתי מרעיד ואמרתי לו מה שמך? אמר לי למה זה תשאל לשמי והוא פלאי, ואמרתי לו מתי יבא גואל ישראל, אמר אלי, וירא את בני ישראל וידע אלהים. מיד העביר לפני את הקיני. שאלתי אותו, מה אלו? א״ל, אלו הם הקיני. עוד הראני מלכות ישמעאל שיהיה אחר הקיני. מיד בכיתי בכיה גדולה ואמרתי לו, אדוני וכי יש לו קרנים וטלפים כדי שידוש בהם את ישראל? א״ל הן. עודני מדבר עמו והנה מלאך אחד ששמו מטטרון נגע בי ויעירני כאיש אשר יעור משנתו, ובראותי אותו עמדתי מרעיד ונהפכו צירי עלי ולא עצרתי כח ואחזוני צירים כצירי יולדה, ויאמר לי, שמעון! ואומר, הנני. ויאמר לי, דע כי הקב״ה שלחני אליך כדי להודיעך שאלתך ששאלת מלפניו. עכשו כשראית את הקיני ומלכות ישמעאל בביתו לא היה לך לבכות אלא על מלכות ישמעאל לבד שבאחרית מלכותה תהרוג מישראל הרג רב אין לו שיעור, ותגזור על ישראל גזרות קשות, ואומרת כל הקורא בתורה ידקר בחרב ותחזיר מקצת מישראל לדיניהם, ומלכות הקיני יבאו בעת ההיא לירושלם וכובשין אותה והורגין בה יותר משלשת רבוא, ומפני הלחץ שלוחצין את ישראל הקב"ה שולח בם ישמעאלים ועושים עמהם מלחמה כדי להושיע את ישראל מידם, ועומד איש שוטה ובעל הרוח ומדבר על הקב״ה כזבים, והוא מכבש את הארץ, ויהיה ביניהם ובין בני עשו איבה. השבתי למטטרון ואמרתי לו, אדוני וכי בני ישמעאל ישועה לישראל? א״ל ולא כך אמר ישעיה הנביא וְרָאָה רֶכֶב צֶמֶד פָּרָשִׁים רֶכֶב חֲמוֹר רֶכֶב גָּמָל (ישעיה כ"א ז'), רֶכֶב – זו מלכות מדי ופרס, צֶמֶד – זו מלכות יון, פָּרָשִׁים – זו מלכות אדום, רֶכֶב חֲמוֹר – זה משיח שנאמר עני ורוכב על חמור (זכריה ט׳ ט׳), רֶכֶב גָּמָל – זו מלכות ישמעאל שבימיו תצמח מלכות משיח, לכך הקדים רכב חמור על רכב גמל, וינצח רכב גמל בביאת משיח, וחכמים ימותו ויד בני בליעל תחזקנה. ועוד וירא את הקיני, וכי מה משל ראה בלעם הרשע, אלא כיון שראה בלעם שבט קיני עתידים לעמוד ולשעבד את ישראל, התחיל אמר איתן מושבך, רואה אני שאין אתם אוכלים אלא ממצילת איתן המזרחי (פי׳ מצילת – כלי של נגון, וענין הדבר מליצת היתול שאמר בלעם על ישראל). - Rabbi Shimon said immediately the gates of heaven were opened to me and I saw the mirrors of God and I fell on my face and here is a voice speaking to me: Shimon Shimon! And I answered and said to the one speaking to me, what are you saying, Lord? He said to me stand your ground, and at his words, I stood trembling and I said to him what is your name? He told me why it is that you ask my name and it is wonderful, and I told him when the Redeemer of Israel will come, he said to me, and he will see the children of Israel and God knows. He immediately passed the nest in front of me. I asked him, what are these? He said to him, these are the nests. I also saw the kingdom of Ishmael, who will be after the Kenites. I immediately cried a great cry and said to him, Lord, that he has horns and talons to trample Israel with. They told him. While I was talking with him, an angel whose name was Metatron touched me and woke me up like a man waking from his sleep, and when I saw him I stood trembling and my labor turned on me and I did not hold back my labors as labor labors, and he said to me, Shimon! And I say, I am. And he said to me, know that God sent me to you to inform you of your question that you asked before him. Now when you saw the Kenites and the kingdom of Ishmael in his house, you did not want to weep except for the kingdom of Ishmael alone, who at the end of her reign will slay in Israel a great slaughter that has no measure, and you will decree upon Israel severe decrees, and it says that everyone who reads the Torah will be stabbed with the sword and you will return some of Israel to their laws, and the kingdoms of the Kenites will come at that time to Jerusalem and conquer and they killed in it more than three hundred thousand people, and because of the pressure that oppresses Israel, the Holy One, blessed be He, sends Ishmaelites among them and make war with them in order to save Israel from them, and a foolish man stands and speaks falsely about God, and he conquers the land, and there will be enmity between them and between the sons of Esau. I answered Metatron and said to him, Lord, and is my son Ishmael salvation for Israel? He said to him, and not so said the prophet Isaiah, and he saw a chariot, a pair of horsemen, a donkey riding a camel (Isaiah 21:7), a chariot - this is the kingdom of Medi and Persia, a chariot - this is the kingdom of Yon, horsemen - this is the kingdom of Edom, a donkey riding - this is the Messiah who is said to be poor And he rides on a donkey (Zechariah 9:9), he rides a camel - this is the kingdom of Ishmael, in whose days the kingdom of the Messiah will arise, that is why a donkey's rider preceded a camel's rider, and a camel's rider will prevail at the coming of the Messiah, and wise men will die, and the power of sons of wickedness shall be increased. And further, he saw the Kenites, and that is what parable did Bileam the wicked see, but because Bileam saw the tribe of Kenites coming to stand and enslave Israel, he began saying "strengthen is your seat, I see a vision that there is a hunger, but your strong Savior will come from East"[edit. The gate of King, the Golden gate, is the gate of Messiah, in Ezekiel 10:19] (Meaning of Savior - the instrument of music, And the matter of this comes from the advice of the mocking that Bileam said about Israel)
והמלך השני שיעמוד מבני ישמעאל הוא אוהב את ישראל, והוא גודר את פרצות ההיכל ועושה מלחמה עם בני עשו והורג את חיילותיהם, ויעמוד מלך אשר שמו מרוון ויהיה רועה אתונות ויקחו אותו מאחרי האתונות וימליכו אותו, ויעמדו עליו בני אדום ויהרגו אותו ויעמוד אחד תחתיו ויהיה לו שלום מכל עבריו, והיה אוהב צאן וימות בשלום. ויעמוד מלך אחר תחתיו ויחזיק את הממלכה בחרבו ובקשתו, וקטטה תהיה בימיו, פעם במזרח ופעם במערב פעם בצפון ופעם בדרום, ועושה מלחמה עם הכל, ובעת שיפול הנירדון שבמערב על בני ישמעאל בדמשק תפול מלכות ישמעאל, ועל אותו העת אמר שָׁבַר ה׳ מַטֵּה רְשָׁעִים (ישעיה י"ד ה'), ועדיין אצלו גבורי בני קדר תפשע עליו רוח מזרחית צפונית ויפלו ממנו חללים רבים, הראשון על חדקל והשני על פרת והשלישי בינתים והוא בורח מלפניהם וילכדו בניו ויהרגו ויתלו על העצים. ביום ההוא ישרוק ה׳ לזבוב, ועתיד הקב״ה לשרוק לדבורים אשר בארץ אשור ועושים מלחמה עם האשכנזים ומלך ראשון מנהיג אותם ומוצא שמרד על אדוניהם שנאמר כֹּה אָמַר ה׳ גֹּאֵל יִשְׂרָאֵל קְדוֹשׁוֹ לִבְזֹה נֶפֶשׁ לִמְתָעֵב גּוֹי לְעֶבֶד מֹשְׁלִים (ישעיה מ״ט ז׳), ועבד מושלים מי הוא? הוי אומר זה בני כנען שהם מתועבים מכל האומות, לעבד מושלים שיהיה עבד מושלים והוא מורד על אדוניו והם מתקבצים אליו ומתקבצים עמהם אנשים שמרדו על אדוניהם ועושים מלחמה עם בני ישמעאל והורגים את גבוריהם ויורשים את ממונם ורכושם, והם אנשים כעורים ביותר ולובשים שחורים ויוצאים ממזרח והם מרים ונמהרים, שנאמר כִּי הִנְנִי מֵקִים אֶת הַכַּשְׂדִּים הַגּוֹי הַמַּר וְהַנִּמְהָר (חבקוק א' ו'), וכולם פרשים שנאמר פרוש מעלה (נחום ג׳ ג׳), ובאים מארץ רחוקה לרשת משכנות לא לו, ועולים על מרום הרים והוא הר מרום ישראל ופורצים ההיכל ומכבים הנרות וקורעים הדלתות. ועוד יעמדו ד׳ מלכים אחרים, שנים מהם נגלים ושנים אחרים יעמדו עליהם, ובימיהם יצמח בן דוד, שנאמר וּבְיוֹמֵיהוֹן דִּי מַלְכַיָּא אִנּוּן (דניאל ב׳ מ״ד). ודמות המלך הראשון איש ישיש ואין זקנו הרבה, והמלך שפל ברך, עיניו יפות ושערו נאה ושחור, והן מתכשלין בו (ע״ע דניאל). ואחריו יעמוד אחר במחלוקת, ויעמוד חיילות הרבה על נהר פרת, וביום אחד יפלו חיילותיו שבצפון ושבדרום ויברח וילכד ויאסר, וכל הימים שיהיה במאסר יהיה שלום בארץ. והמלך הרביעי אוהב כסף וזהב, והוא זקן וגבה קומה ויש לו שומא על גודלו של רגל הימנית, ועושה מטבעות של נחושת וטומן אותם וגונז אותם תחת פרח עם כסף וזהב, והם נגנזים למלך המשיח, שנאמר וְנָתַתִּי לְךָ אוֹצְרוֹת חֹשֶׁךְ וּמַטְמֻנֵי מִסְתָּרִים (ישעיה מ״ה ג׳), ובימיו תפשע קרן מערביים וישלח שני גייסים והם הורגים מבני מזרח, ומשלח עוד אחרים, ובתחלת השבוע (שמיטה) השנה הראשונה אין בו מטר ובשניה חצי רעב ובשלישית יהיה רעב גדול ולא יהיה מטר וברביעית בינונית ובחמישית יהיה שובע גדול ובששית יצמח כוכב אחד ממזרח ובראשו שבט של אש כמו רומח ואומרים או״ה כוכב זה לנו הוא, ואינו כן, אלא משל ישראל, שנאמר דרך כוכב מיעקב, ועת זריחתו באשמורת הראשונה של לילה עד ב׳ שעות, ויאסף ט״ו יום במזרח וסובב למערב ועושה ט״ו ימים, ואם יתר – הוא טוב לישראל. And the second king who will rise from the sons of Ishmael, he loves Israel, and he fences the openings of the temple and makes war with the sons of Esau and kills their soldiers. Peace from all sides, and he would love sheep and die in peace. And another king will stand up under him and hold the kingdom with his sword and bow, and there will be a fight in his days, sometimes in the east and sometimes in the west, sometimes in the north and sometimes in the south, and he will make war with everything, and when the Nirdon in the west falls on the sons of Ishmael in Damascus, the kingdom of Ishmael will fall, and at that time God said, Shabbar, the bed of the wicked. (Isaiah 14:5), and while the mighty sons of Kedar are still with him, a north easterly wind will blow against him and many victims will fall from him, the first on a stag, the second on the Euphrates, and the third between them, and he flees before them, and his sons will capture him and kill him and hang him on the trees. On that day, God will whistle to the fly, and the future of the "To whistle to the bees who are in the land of Assyria and make war with the Ashkenazim and the first king leads them and finds that he rebelled against their lord, as it is said: Thus said the Lord, the Holy Redeemer of Israel, to the abominable of a heathen, to the servant of governors (Isaiah 39:7), and who is the servant of governors?" This is what the Canaanites say, that they are detested by all the nations, for a slave of rulers to be a slave of rulers and he rebels against his master and they gather to him and gather with them people who rebelled against their masters and make war with the sons of Ishmael and kill their mighty men and inherit their wealth and property, and they are extremely skinned people and wear black and come from the east and they are Bitter and hasty, as it is said that I raise up the Chaldean's, the Gentiles are bitter and hasty (Habakkuk 1:6), and all of them are horsemen, as it is said, "Bitter and hasty'' (Nahum 3:3), And they come from a far country to live in a neighborhood that is not his, and they go up to the top of a mountain, and it is a mountain from the top of Israel, and they break into the temple and put out the candles and tear down the doors. And there will be four other kings, two of whom will be born and other years will stand over them, and in their days a son of David will arise, as it is said, and in the days of "Malachi'a Inun" (The Sad King) (Daniel 2:4). And the image of the first king is an old man and he does not have much beard, and the king is kneeling, his eyes are beautiful and his hair is beautiful and black, and they fail him (see Daniel's entry). And after him another will stand in dispute, and many soldiers will stand on the river Euphrates, and one day his soldiers in the north and in the south will fall and he will escape and be captured and imprisoned, and all the days he is in prison there will be peace in the land. And the fourth king loves silver and gold, and he is old and tall and has a mole about the size of his right foot, and he makes copper coins and buries them and stores them under a flower with silver and gold, and they are put away to the Messiah King, As it is said, "And I have given you treasures of darkness and hidden treasures" (Isaiah 3:3), And in his days a western horn will strike and he will send two recruits and they will kill the people of the east, and he will send others, and at the beginning of the week (Shemita) the first year there will be no rain in it, and in the second there will be half a famine, and in the third, there will be great famine and there will be no rain, and in the fourth, there will be a moderate one, and on the fifth, there will be a great abundance, and on the sixth, one star will rise from the east And he will rule by the scepter of fire like a lance, and they say, Oh, this star is ours, and it is not so, but the parable of Israel, which was said through the star of Jacob, and when it rises in the first watch of the night until two hours, and gathers fifteen days in the east and turns to the west and makes fifteen days, and if more - it is good for Israel.
ועוד שבתי לתפלתי וגם לתעניתי מ׳ יום עד שנגלה אלי זה המלאך ואמר לי שאל ממני דבר, אמרתי לו אדוני מה יהיה אחרית אלה? א״ל המלאך, אחר כל אלה מתגברים בני מערב בחיילים גדולים והם באים מעורבים ועורכים מלחמה עם בני מזרח שבארצם והורגים אותם, והנשארים בורחים מלפניהם ובאים לאלכסנדריא, וירדפו אחריהם מבני מערב ויבואו שם, ושם תהיה מלחמה גדולה, ויברחו משם בני מזרח ויבואו עד מצרים וישבו אותה ויקחו מלקוח ויעשו אותה שממה, לקיים מה שנאמר מצרים לשממה תהיה (יואל ד׳ ט׳). ויעברו בארץ הצבי ותכלה בידם וכל מי שהוא נשבה לא יחזור עד שיבא משיח, וכששמעתי הדבר הזה בכיתי עד מאד. א״ל המלאך, שמעון! מפני מה אתה בוכה? אמרתי לו, בני אברהם יצחק ויעקב לא תהיה להם פליטה בימיו. אמר לי, הדבר קשה עד מאד, אם תניח בשר על האש לא תוכל להנצל מריחו כך ישראל אינן נצולין, וכל מי שהוא בא בחדר ויברח ויחבא ינצל, שנאמר לֵךְ עַמִּי בֹּא בַחֲדָרֶיךָ (ישעיה כ״ו כ'), כָּל הַנִּמְצָא יִדָּקֵר וְכָל הַנִּסְפֶּה יִפּוֹל בֶּחָרֶב (שם י"ג ט"ו), והם עוברים בארץ הצבי ושוסים, שנאמר וּבָא בַאֲרָצוֹת וְשָׁטַף וְעָבָר (דניאל י״א מ׳), ובאים בנחלי הבתות והם באמצעיתא, ושם תהיה מלחמה גדולה שנתנבאו עליה כל הנביאים ויהפכו נחלים ומימי פרת לדם, ולא יוכלו הנשארים לשתות ממנו, ומשם תשבר מלכות מזרח. ואחר כל אלה יעמוד מלך עז פנים ויעשה שלש שנים ומחצה, ובתחלת מלכותו כשהוא עומד לוקח העשירים ומפנה (לשון חסרה, צפניה ג׳ ט״ו) ממונם והורג אותם, ולא ימלט כסף את בעליו, שנאמר כַּסְפָּם וּזְהָבָם לֹא יוּכַל לְהַצִּילָם (יחזקאל ז׳ י״ט), ולא תעמוד עליו עצתו ומחשבתו, וכל מי שמזכיר שמע ישראל ה׳ אלהינו ה׳ אחד יהרגו, וכל האומר אלהי אברהם יהורג, ואומרים נחזור כולנו לאומה אחת ונבטל את השבתות והמועדים וראשי חדשים מישראל, שנאמר וְיִסְבַּר לְהַשְׁנָיָה זִמְנִין וְדָת (דניאל ז׳ כ״ה), זמנין – הם המועדים, ודת – היא התורה, שנאמר אש דת למו (דברים ל״ג), ובימיו צרה גדולה תהיה על ישראל, וכל מי שהוא גולה לגליל העליון ימלט, שנאמר כי בהר ציון ובירושלם תהיה פלטה (יואל ג׳ ה׳) עד דמטי מדון והורג מישראל עד שמגיע לדמשק, וכשהוא מגיע לדמשק נותן הקב״ה עזרה והצלחה לישראל, ובימיו תהיה קטטה ומלחמה בעולם, ועיר נלחמה עם חברתה ומדינה עם מדינה ועם בעם וגוי בגוי, ואין שלום ליוצא ובא שנאמר וַהֲצֵרֹתִי לָאָדָם וְהָלְכוּ כַּעִוְרִים (צפניה א׳ י״ז). ועם ה׳ מטולטלין וצרה תהיה עליהם שלש שנים, וינתנו בידו עד סוף השלש שנים, שנאמר וְיִתְיַהֲבוּן בִּידֵהּ עַד עִדָּן וְעִדָּנִין וּפְלַג עִדָּן (דניאל ז' כ"ה), עִדָּן – שנה, עִדָּנִין – ב׳ שנים, פְלַג עִדָּן – חצי שנה, נמצא שלש שנים מבטלין הגזרה והתפלה, שנאמר וּמֵעֵת הוּסַר הַתָּמִיד וְלָתֵת שִׁקּוּץ שֹׁמֵם יָמִים אֶלֶף מָאתַיִם וְתִשְׁעִים (שם י"ב י"א), והן שלש שנים ומחצה. ויעמוד מלך שהוא משים אותם לכפור, שנאמר וְנָתְנוּ הַשִּׁקּוּץ מְשֹׁמֵם (שם י״א) והוא מולך שלשה חדשים, ואח״כ עושים בני ישמעאל מלחמה עם אדומיים בבקעת עכו, ומיד אשורים באים עליהם ושבים אותם שנאמר עַד מָה אַשּׁוּר תִּשְׁבֶּךָּ (במדבר כ"ד כ"ב), וְצִים מִיַּד כִּתִּים (שם כ"ד) – אלו אדומיים שהם עתידים לעמוד באחרית הימים, וכשהם יוצאים כגנבים הם יוצאים, שנאמר אִם גַּנָּבִים בָּאוּ לְךָ וגו׳ (עובדיה א' ה'), ועושים מלחמה עם בני ישמעאל והורגים מהם הרבה, ומתכנש למשריית דעכו ומהדק פרזלא לחספא ושקיה תברין לאצבעתא וערקין ערטלאין בלא סוסואן, ויצטרפו לגיונות עמם מאדום ויבואו ויעשו מלחמה בבקעת עכו עד שישקע הסוס עד ירכו בדם ויברחו בני ישראל עד שיבואו אל בקעת יריחו, ושם יעמדו ויאמרו אחד לחבירו אנה אנחנו בורחים ונניח טפינו ונשינו, וחוזרים ועושים מלחמה אחרת בבקעת מגדו, ויברחו אדומיים ועולים לספינות, ותצא רוח ותביאם לאשור והן מענים אשורים ועבר הנהר. ולקץ תשעה חדשים יצאו בני אשור ויאבדו בני ישראל ואת בני רומא, שנאמר עַד מָה אַשּׁוּר תִּשְׁבֶּךָּ (במדבר כ"ד כ"ב). וכשאתה רואה אשורים יוצאים ודורכים בארץ ישראל הם עושים שלום, ואליהו ז״ל יוצא ומבשר להם שלום שנאמר וְהָיָה זֶה שָׁלוֹם אַשּׁוּר כִּי יָבוֹא בְאַרְצֵנוּ (מיכה ה׳ ד׳), ובני איטליא מבקשים להלחם עמם ובני ישמעאל תחזור להם המלכות כמעט, ואין מספיקים להוציא את נשיהם עד שאשור שובים אותם, ומיד בת קול יוצאת ומכרזת בכל המקומות לבני ישראל: צאו ונקמו נקמת ה׳ באדום, שנאמר וְנָתַתִּי אֶת נִקְמָתִי בֶּאֱדוֹם בְּיַד עַמִּי יִשְׂרָאֵל (יחזקאל כ״ה י״ד), ומיד בחורי בני ישראל נקבצים ונשמעים והם ממליכים עליהם מלך מזרע דוד, ותפול מחלוקת בין אלו לאלו, ובני ארץ ישראל פושעים בזרע דוד לקיים מה שנאמר וַיִּפְשְׁעוּ יִשְׂרָאֵל בְּבֵית דָּוִד עַד הַיּוֹם הַזֶּה (דהי״ב י׳ י״ט). And I rested for my prayer and also for my fasting for a day until it was revealed to me that this was the angel and he said to me and asked me something, I said to him, Lord, what will happen after these? The angel said to him, after all this the people of the West increase with large soldiers and they come mixed up and make war with the people of the East in their country and kill them, and the rest flee before them and come to Alexandria, and they will be chased by the people of the West and come there, and there will be a great war, and the people of the East will flee from there and come as far as Egypt and stay And they will take it from a customer and make it a wasteland, to fulfill what was said Egypt will be a wasteland (Joel 4:9). And they passed through the land of the deer and it was consumed by them, and everyone who was captured will not return until the Messiah comes, and when I heard this I wept very much. The angel said to him, Simon! what are you crying for I told him, Abraham's sons Isaac and Jacob will not have an escape in his days. He said to me, the matter is very difficult, if you put meat on the fire, you will not be able to escape from its smell, so Israel is not saved, and anyone who comes into the room and runs away and hides will be saved. He will fall by the sword (ibid. 13:15), and they will pass through the land of the deer and horses, as it is said, "And he came through the lands and washed and passed over" (Daniel 11:30), and they came to the rivers of the valleys and they were in the middle of it, and there will be a great war that all the prophets prophesied about and they will become streams and the waters of the Euphrates to the blood, and the rest will not be able to drink from it, and from there the kingdom of the East will break. And after all these, a bold-faced king will stand and do three and a half years, and at the beginning of his reign, when he stands, he takes the rich and diverts (a missing language, Zephaniah 3:15) from their wealth and kills them, and money will not escape its owners, as it is said that their silver and gold cannot be redeemed (Ezekiel 7 19), and his counsel and his thoughts will not stand on him, and anyone who mentions Shema Israel, the Lord our God, the Lord is one, will be killed, and anyone who says, The God of Abraham will be killed. 7:25), times - they are the times, and religion - is the Torah, as it is said that the fire of religion is for him (Deuteronomy 33), and in his days there will be great trouble for Israel, and everyone who is exiled to the upper Galilee will escape, as it is said that there will be a plague on Mount Zion and in Jerusalem (Joel 3:5) Witness Demati condemns and kills Israel until he reaches Damascus, and when he reaches Damascus, God Almighty gives help and success to Israel, and in his days there will be strife and war in the world, and a city will fight with its friend and a country with a country and a nation against a nation and a nation against a nation, and there will be no peace for those who come and go, as it is said And my troubles came to man, and they went as blind (Zephaniah 1:17). And with the Lord there will be turmoil and trouble upon them for three years, and they will be given in his hand until the end of the three years, as it is said and they will be in his hand [עַד עִדָּן וְעִדָּנִין וּפְלַג עִדָּן] until Iddan and Iddain and peleg Iddan (Daniel 7:25), Iddan - one year, Iddain - two years, peleg Iddan - half a year, It is found that there are three years from the cancellation of the circumcision and prayer, which is said to have taken place at the time of the removal of the tabernacle and to give a glimpse of heaven for one thousand two hundred and ninety days (ibid. 12:11), and they are three and a half years. And there arose a king who put them to the frost, as it was said, and we gave the shadow of the desert (ibid. 11) and he was in front of you for three months, and after that, the sons of Ishmael made war with the Edomites in the valley of Acre, and immediately the Assyrians came upon them and drove them back, as it was said, "How long shall Assyria rest" (Numbers 24:22), and the fleet of the Hittites (ibid. 24) - these are Edomites who are destined to stand at the end of days, and when they go out as thieves they go out, as it is said if thieves come to you, etc. (Obadiah 1:5), and make war with the sons of Ishmael and kill A great number of them, and a great number of them gathered at streets of Akko, crushed with the iron and shame, and a water tank was brake with his fingers, and rush, rabble in Suswan (castle), and they joined legions with their people from Edom, and they came and made war in the valley of Acre until the horse was soaked up to its thigh in blood, and the children of Israel fled until they came to the valley of Jericho, and there they stood and said to one of his comrades, "Here we are fleeing, and let us rest." We bowed down and changed, and returned and waged another war in the Valley of Megiddo, and the Edomites fled and got into the ships, and a wind arose and brought them to Assyria, and they tormented the Assyrians and crossed the river. And at the end of nine months, the Assyrians went out and the Israelites and the Romans perished, as it was said, "How long shall Assyria be troubled"(Deuteronomy 24:20). And when you see Assyrians coming out and walking in the land of Israel, they are making peace, and Elijah the late comes out and announces peace to them as it was said, and it will be an Assyrian peace because it will come to our land (Micah 5:4), and the sons of Italy want to fight with them and the sons of Ishmael will almost return the kingdom to them, and there are not enough to take out their wives until Assyria captures them, and immediately a voice goes out and proclaims everywhere to the children of Israel: Go out and avenge God's vengeance on Edom, as it is said, I have given my vengeance on Edom by the hand of my people Israel (Ezekiel 25:14), and immediately the young men of the Israelites gather and listen and they reign A king from the seed of David reigned over them, and a dispute fell between one and another, and the children of the Land of Israel transgressed against the seed of David to fulfill what was said, and Israel transgressed in the house of David until this day (2 Chronicles 10:19).
ואלו ואלו באים ונאחזים, ובת קול יוצאת ומצפצפת מַה שֶּׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְיֶה (קהלת א' ט') – הוא הקב״ה שהיה קודם בריאת העולם, והוא שעתיד להיות אחר איבוד העולם. וּמַה שֶׁנַּעֲשָׂה הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה (שם), והיא משיבה ואומרת כאשר עשה יהושע יריחו ולמלכה כן עשו באו״ה, והם אומרים אין עמנו ארץ הברית כאשר היה עם יהושע, והיא משיבה להם לא היה בארץ אלא שני לוחות האבנים וחותמן שמע ישראל, מיד הן מתריעין בתרועה גדולה ואומרים שמע ישראל ה׳ אלהינו ה׳ אחד, והן סובבים את יריחו, ומיד החומה נופלת תחתיה ונכנסין לתוכה ומוצאים הבחורים מתים ברחובותיה לקיים מה שנאמר לָכֵן יִפְּלוּ בַחוּרֶיהָ בִּרְחֹבֹתֶיהָ וְכָל אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה יִדַּמּוּ בַּיֹּום הַהוּא (ירמיה מ"ט כ"ו), והם הורגין בתוכה שלשה ימים ושלשה לילות, ואח״כ קובצין את כל שללה אל תוך רחובה, ושמועה באה עליהם מא״י ופוחדין פחד גדול. And these and those come and take hold, and a voice comes out and chirps what has been is what will be (Ecclesiastes 1:9) - He is the Holy One who was before the creation of the world, and He who will be after the loss of the world. And what we do is what he will do (there), and she replies and says that when Joshua did to Jericho and to the queen, so they did with the prohibition and with the allowed, and they say that there is no covenant land with us when he was with Joshua, and he replies that there was nothing in the land but the two tablets of stone and their seal. And these and those come and take hold, and a voice comes out and chirps what has been is what will be (Ecclesiastes 1:9) - He is the Holy One who was before the creation of the world, and He who will be after the loss of the world. And what we do is what he will do (there), and she replies and says that when Joshua did to Jericho and to the queen, so they did with the prohibition and the prohibition, and they say that there is no covenant land with us when he was with Joshua, and she replies that there was nothing in the land but the two tablets of stone and their seal. With great rejoicing and saying Hear Israel, the Lord our God, the Lord is one, they surround Jericho, and immediately the wall falls under it and we enter it and find the young men dead in its streets to fulfill what was said therefore shall fall in its holes in its streets and all the men of war shall bleed on that day (Jeremiah 39:26), And they where killing in it for three days and three nights, and then they gathered all its spoil into its street, and a rumor came from them to the Ai and they were greatly afraid.
ועוד שבתי לתפלה לפני ה׳ בצום ושק ואפר עד שראיתי והנה יד נגעה בי והעמידני על רגלי ויאמר אלי, שאל לך איש צדיק מה תשאל, ואשאלהו ואמרתי לו באחרית האלה כיצד יתקבצו כל ישראל מארבע כנפות הארץ, ואיך תהיה יציאתם מתחת יד המלכיות, ואם יוצאים לאנה הם יוצאים, וכיצד תהיה הליכתם ומה יוכלו לעשות? ארצה שתגיד לי הדברים הללו וכיוצא בהם עד סוף כל הדבר. ויענני מדלתות השמים ויאמר לי: באחרית מלכות בני ישמעאל, יצאו הרומיים על ירושלם ועושים מלחמה עם בני ישמעאל והארץ תכבש לפניהם, והם באים בתוכה והורגים בה הרבה מבני ישמעאל ומפילים בה חללים הרבה ושובים מבנות ישמעאל שביה גדולה, ומוציאין מוחות מהתינוקות ושוחטין בכל יום תינוקות ליש"ו, ובאותו העת יצר לישראל מאד, ובאותו זמן יעיר ה׳ שבטי ישראל ויבואו לירושלם עיר הקדש וימצאו בתורה כתוב וה׳ הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם בְּעַמּוּד עָנָן (שמות י"ג כ"א). ועוד כתיב כִּי הֹלֵךְ לִפְנֵיכֶם ה׳ וּמְאַסִּפְכֶם אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל (ישעיה נ"ב י"ב), והם מהלכים בעב וערפל ויעשו מלחמה עם האדומיים ויהרגו מהם הרג רב, ויצא שמם בעולם שבאו השבטים, ובעת ההיא יתקיים בישראל הפסוק וְהָיְתָה עֵת צָרָה אֲשֶׁר לֹא נִהְיְתָה מִהְיוֹת גּוֹי עַד הָעֵת הַהִיא וּבָעֵת הַהִיא יִמָּלֵט עַמְּךָ כָּל הַנִּמְצָא כָּתוּב בַּסֵּפֶר (דניאל י״ב א'), ויעמדו האומות על ישראל והורגים מהם הרג רב ופושעים מעמי הארץ הרבה, ומענים בכבלים הרבה מן החסידים כדי לעזוב תורת ה׳, ועוד שהם בזו הצרה ימים מעטים יביא ה׳ רוח גדול וחזק ורעב גדול ועב שחור שלא נראה בעולם כמוהו, ומתוך אותו הרוח יפזר הקב״ה השבטים בכל עיר ועיר, ועליהם נאמר מִי אֵלֶּה כָּעָב תְּעוּפֶינָה (ישעיה ס' ח'), ויתקבצו מישראל אל ירושלם מעט אנשים ולא ימצאו לחם, ויחזיר הקב״ה לישראל החול לסולת, ועל העת ההיא נאמר יְהִי פִסַּת בַּר בָּאָרֶץ בְּרֹאשׁ הָרִים (תהלים ע"ב ט"ז), (עי׳ מדרש קהלת פ׳ מה שהיה). ויעמוד נחמיה בן חושיאל ועושה אותיות בדבר ה׳, ויעמוד מלך וכופר בדין, ומראה עצמו כעובד ה׳, ולבו לא נכון עמו. ויצא רעם גדול בעולם ויפחדו ממנו כל העולם, ויתקבצו ישראל אל נחמיה בן חושיאל, ומלך מצרים ישלים עמו ויהרוג כל המדינות אשר סביבות ירושלם כגון טבריה ודמשק ואשקלון, וישמעו או״ה ותפול עליהם אימה ופחד. והאות אשר יהיה באותו העת כי הכוכבים ייראו כדם, ועל אותו העת נאמר הַשֶּׁמֶשׁ יֵהָפֵךְ לְחֹשֶׁךְ וְהַיָּרֵחַ לְדָם (יואל ג׳ ד׳), ומשלח הקב"ה באו"ה מכות עשר כמו ששלח במצרים, לקיים מה שנאמר וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יוֹסִיף ה׳ שֵׁנִית יָדוֹ לִקְנוֹת אֶת שְׁאָר עַמּוֹ (ישעיה י"א י"א). אמרו שיש ברומי אבן של שיש והיא דמות נערה יפה מראה מששת ימי בראשית, ובאין בני בליעל מאו״ה ושוכבין אתה ומתעברת, ולקץ תשעה חדשים מתבקעת ויצא בן זכר דמות אדם, ארכו י״ב אמות ורחבו ב׳ אמות ועיניו אדומות עקומות, שער ראשו אדום כזהב ופעמי רגליו ירוקים, ויש לו שני קדקדים וקוראין אותו ארמילוס. ויבא אצל אדום ויאמר להם משיחכם אני, אני הוא אלהיכם, ומטעה אותם ומיד הם מאמינים בו והם ממליכים אותו ומתחברין כל בני עשו ובאין אצלו, והולך ומבשר לכל המדינות ואומר לבני עשו הביאו לי תורתי שנתתי לכם, ועוד באין או״ה והם מביאים ספר... ואומר להם הוא שנתתי לפניכם ואומר להם אני ה׳ אלהיכם ואני משיחכם ואלהיכם, ובאותה שעה משגר לנחמיה וכל ישראל, ואומר להם הביאו לי תורתכם והעידו לי שאני אל. ומיד כל ישראל תמהין ומתפחדין, ובאותה שעה יעמוד נחמיה ושלשה אנשים עמו מבני אפרים והולכים עמו וס"ת עמם וקוראים לפניו אנכי ולא יהיה לך, והוא אומר אין בתורתכם כלום מזה? אני (איני?) מניח אתכם עד שתאמינו שאני אלוה כדרך שהאמינו בי או״ה, ומיד עומד כנגדו נחמיה ואומר לו אין אתה אלוה אלא שטן, ואומר להם ארמילוס מדוע כזבתם בי, אצוה להרוג אתכם, ואומר לעבדיו תפשוהו לנחמיה, ומיד יקום ושלשים אלף גבורים מישראל ועושה עמו מלחמה והורג ממחנה ארמילוס מאתים אלף, ויחרה אף ארמילוס ויקבץ כל חיילי או״ה, ועושה מלחמה עם בני ישראל והורג מישראל אלף אלפים ועוד, הרג את נחמיה בעת צהרים, ועל אותה העת נאמר וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא נְאֻם ה׳ אלהים וְהֵבֵאתִי הַשֶּׁמֶשׁ בַּצָּהֳרָיִם וְהַחֲשַׁכְתִּי לָאָרֶץ בְּיוֹם אוֹר (עמוס ח׳ ט׳), והנשאר מישראל יברחו אל מדבר העמים וישבו שם ארבעים וחמשה יום בלא לחם ובלא מים כי אם עשב השדה יהיה מאכלם, ולאחר מ״ה יום יבא ארמילוס וילחם במצרים וילכדה, שנאמר וְאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא תִהְיֶה לִפְלֵיטָה (דניאל י״א מ״ב), וחוזר ומשים פניו אל ירושלם להחריבה פעם שניה, שנאמר וְיִטַּע אָהֳלֶי אַפַּדְנוֹ. And again I returned to pray before God with fasting and sackcloth and ashes until I saw, and behold, a hand touched me and set me on my feet and said to me, Ask a righteous man what you will ask, and I asked him and I told him in the last days of God how all Israel will be gathered from the four corners of the earth, and how their exodus will be under the hand of the kings, and if they go out for the portion they are going out, and how will they go and what will they be able to do? I would like you to tell me these things and the like until the end of the whole thing. And clouds appeared from the gates of heaven and he said to me: At the end of the reign of the sons of Ishmael, the Romans will go out against Jerusalem and make war with the sons of Ishmael and the land will be conquered before them, and they will come into it and kill many of the sons of Ishmael in it, and they will make many dead in it, and they will take captives from the daughters of Ishmael, a great captivity, and they will take the brains out of the babies and butcher every day a thousand babies. "And at that time He created a great deal for Israel, and at that time God will awaken the tribes of Israel and they will come to Jerusalem, the holy city, and they will find in the Torah it is written, "And God will go before them their day in a pillar of cloud" (Exodus 13:21). And another scripture says, "The Lord will go before you, and the God of Israel will provide for you" (Isaiah 12:12), and they will walk in a cloud and a fog, and they will make war with the Edomites, and they will kill a great number of them, and their name will go out in the world where the tribes came. from being a Gentile until that time, and at that time all your people who are found written in the book will flee (Daniel 12:1), and the nations will stand against Israel and kill many of them and many criminals from the peoples of the land, and torture many of the followers in chains to leave the Torah of God, and more that they will be in this tribulation for days For a few, God will bring a great and strong wind and a great and thick black famine, the like of which has not been seen in the world, and from that wind, the Almighty will scatter the tribes in every city and city, and about them, it will be said, Who are these? Bread and the Holy One with his blessing will bring back to Israel the salt for the selet, and at that time it was said that there would be a piece of barley in the land at the top of the mountains (Psalms 15:16), (see Midrash Ecclesiastes 5 what happened). And Nehemiah son of Hoshiel stood up and made letters in the word of God, and a king stood up and disbelieved in the law, and showed himself as a servant of God, and his heart was not right with him. And there came a great thunder in the world, and the whole world was afraid of it, and Israel gathered to Nehemiah son of Hoshiel, and the king of Egypt would make peace with him and kill all the countries around Jerusalem, such as Tiberias, Damascus, and Ashkelon, and they would hear God, and terror and fear would fall upon them. And the sign that will be at that time is that the stars will appear as blood, and at that time it is said that the sun will turn into darkness and the moon into blood (Joel 3:4), and God will send ten plagues in the Holy of Holies as He sent in Egypt, to fulfill what was said, and it was on that day that Joseph will add again His hand is to buy the remnant of his people (Isaiah 11:11). It was said that there is a marble stone in Rome and it is a beautiful girl figure from the six days of Genesis, and from The sons of Belial (The wickedness) are from the nations of the world and you lie between them and you pass, and at the end of nine months it splits and there came forth a male child in the form of a man, twelve cubits long and two cubits wide, and his eyes are crooked red, the hair of his head is red as gold and his legs are green, and he has two talons and they call him Armilus. And he came to Edom and said to them, I am your Messiah, I am your God, and he misled them and immediately they believed in him and they made him their king, and all the sons of Esau and none were with him. They bring a book... and he says to them that I have given before you and I say to them I am the Lord your God and I am your Messiah and your God, and at the same time he sends to Nehemiah and all Israel, and says to them bring me your Torah and testify to me that I am God. And immediately all Israel will tremble and be afraid, and at that hour Nehemiah will stand up and three men with him from the sons of Ephraim and will go with him and sit with them and call before him I will stand and you will not have it, and he says there is nothing of this in your Torah? I (I don't?) leave you until you believe that I am God the way the nations of the world believed in me, and immediately Nehemiah stands against him and tells him you are not God but Satan, and Armilus says to them why did you lie to me, I will order you to be killed and says to his servants take him to Nehemiah, and immediately thirty thousand heroes will arise of Israel and made war with him and killed two hundred thousand from the camp of Armilus, and Armilus also went out and gathered all the soldiers of the nations of the world, and made war with the Israelites and killed a thousand [and] thousand of Israel and more. And I darkened the land with a day of light (Amos 8:9), and the rest of Israel fled to the wilderness of the nations and sat there forty-five days without bread or water because the grass of the field would be their food. (Daniel 11:22), and he returns and sets his sights on Jerusalem to be destroyed a second time, as it is said, and the tents of our deliverance shall fall.
בֵּין יַמִּים לְהַר צְבִי קֹדֶשׁ וּבָא עַד קִצּוֹ וְאֵין עוֹזֵר לוֹ (דניאל י"א מ"ה). ובעת ההיא יעמוד מיכאל השר הגדול ותוקע בשופר שלש פעמים, שנאמר והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול (ישעיה כ״ז י״ג), ואותו שופר הוא קרן ימינו של איל יצחק, והקב״ה מאריך אותו עד אלף אמה, ותוקע תקיעה ומתגלה משיח בן דוד ואליהו, והולכים שניהם אצל ישראל שהם במדבר העמים ואומר להם אליהו, זה הוא המשיח, ומשיב את לבם ומחזק את ידם, שנאמר חַזְּקוּ יָדַיִם רָפוֹת וּבִרְכַּיִם כֹּשְׁלוֹת אַמֵּצוּ אִמְרוּ לְנִמְהֲרֵי לֵב חִזְקוּ אַל תִּירָאוּ (ישעיה ל״ה ג׳ ד׳), וישמעו כל בני ישראל קול השופר וידעו כי פדה את ישראל, שנאמר כי פדה ה׳ את יעקב (שם), ובאו האובדים בארץ אשור. ומיד נופל פחד ה׳ בעמים ועל כל הגוים, וישראל חוזרים עם המשיח עד שיבואו למדבר יהודה ומתועדים עם כל בני ישראל, ויבואו אל ירושלם ויעלו במעלות בית דוד הנשארות מן ההרס, וישב שם המשיח. וישמע ארמילוס כי עמד לישראל מלך, ויקבץ חיילות מכל או״ה ויבאו למלך המשיח ולישראל, והקב״ה ילחם בעד ישראל, ואומר למשיח שב לימיני, והמשיח אומר לישראל, התקבצו והתיצבו וראו את ישועת ה׳, ומיד הקב״ה יוצא ונלחם בם, שנאמר וְיָצָא ה׳ וְנִלְחַם בַּגּוֹיִם הָהֵם (זכריה י״ד ג'), וכתיב בָּעֵת הַהִיא אָבִיא אֶתְכֶם וּבָעֵת קַבְּצִי אֶתְכֶם כִּי אֶתֵּן אֶתְכֶם לְשֵׁם וְלִתְהִלָּה בְּכֹל עַמֵּי הָאָרֶץ (צפניה ג' כ'). אמן, יקרב אותה העת ואותו הזמן. Between days the holy deer came to the mountain and came to its end and there was no one to help him (Daniel 11:5). And at that time Michael the great minister will stand and blow the shofar three times, as it was said and it would happen on that day that he would blow a great shofar (Isaiah 27:13), and that shofar is the right horn of Isaac's ram, and God will extend it to a thousand cubits, and he will blow the sound and the Messiah will be revealed Son of David and Elijah, and they both go to Israel, who are in the wilderness of the nations, and Elijah says to them, this is the Messiah, and restores their hearts and strengthens their hands, as it is said, "Strengthen weak hands and feeble knees, embrace them, say to those who are quick of heart, be strong, do not be afraid" (Isaiah 35:4). And all the children of Israel heard the sound of the shofar and knew that he had redeemed Israel, as it is said that God redeemed Jacob (there), and the lost came to the land of Assyria. And immediately the fear of God falls on the nations and on all the nations, and Israel returns with the Messiah until they come to the Judean desert and are recorded with all the children of Israel, and they come to Jerusalem and ascend the steps of the House of David that remain from the destruction, and the Messiah sits there. And Armilus heard that there was a king standing for Israel, and he gathered soldiers from all over the world and came to the Messiah and Israel's king, and the Almighty will fight for Israel, and he says to the Messiah, return to my right hand, and the Messiah says to Israel, gather and stand and see the salvation of God, and immediately the Almighty will come out and fight with them, As it is said, "And the Lord will go forth and fight against these nations" (Zechariah 14:3), and it is written, "At that time I will be your father, and at that time I will gather you, for I will give you to his name and to be glorified among all the peoples of the earth" (Zephaniah 3:20). Amen, the time will come and that time.
<תם תפלת ר׳ שמעון בן יוחאי> <rabbi shimon="" ben="" yohai's="" prayer="" is="" over="">