מדרש איוב: נזכר בילקוט איוב רמז תתצ״ז ובמתנות כהונה ויק״ר פט״ו. אמר הקב״ה לאיוב אמרת כלה ענן וילך, אם ילך אדם לפני הצייר ויאמר לו עשה לי צורתו של אבא מה הצייר אומר הראני איקונין שלו ואם לאו לא אוכל לעשותו, ואני בראתי אדה״ר שלא באיקונין, עאכו״כ המתים [להחיות] שכל אחד ברקיע זיו איקונין שלהם לפני. בעל רב פעלים אומר כי מדרש איוב מובא בריקאנטי פ׳ בראשית וז״ל: מדרש איוב, ויהי היום יום שעשה משתה, שנאמר והלכו בניו ועשו משתה ויבא השטן, נתן לו רשות ליכנס לפנים, וכן נאמר לפתח חטאת רובץ, הכל ממך אם רצית ואליך תשוקתו הרי נכנס בגופך, ואם רצית הרי אימתך עליו, ראה וברח, כך אמר הקב״ה על פני כל הדורות, שלט יצה״ר באדם שלט בו החטא, שלט הוא ביצרו הוא כובשו, ראהו וברח מלפניו, והמלאך המסור לו מזכיר טובותיו לפני יוצרו. עכ״ל. אך בדפוס ראשון של ס׳ ריקאנטי (ויניציא רפ״ג) ליתא להאי דרשא. לקוטים ממדרש איוב מתוך פי' ר״י הכהן קושטא שט״ו, נדפסו בלקט מדרשים לווערטהיימער. "Midrash Job": This is mentioned in the Yalkut Shimoni for Job, reference 997, and in "Matnot Kehuna" on Leviticus, chapter 96. God said to Job, "You said 'a cloud vanishes and goes away', if a person goes to a painter and says, 'draw a likeness of my father', what would the painter say? 'Show me a portrait of him, and if not, I cannot make it.' I created man without any portrait, how much more so the dead [to revive them], for each one has the likeness of their image before Me in the heavens." The author of "Rav Pe'alim" states that Midrash Job is cited in Recanati's commentary on Genesis, and it says: "Midrash Job - 'It was the day when he made a feast', as it's said 'his sons went and held a feast and Satan came', permission was granted for him to enter inside, similarly it's said 'sin crouches at the entrance', everything is from you, if you wish, its desire is for you, behold, it enters within you, and if you wish, you have dominion over it, see it and it will flee from you, so God said to all generations, if the evil inclination rules over a person, sin rules over him, if he rules over his inclination, he subdues it, sees it, and it flees from him, and the angel assigned to him reminds him of his virtues before his Creator." However, in the first print of Recanati's book (Venice 5433) this discourse does not appear. Excerpts from Midrash Job, from the commentary of Rabbi Yitzhak HaKohen of Kushta 4956, were printed in a collection of Midrashim by Wertheimer.