מדרש אספה: מיוסד על הפסוק אספה לי שבעים איש (במדבר י״א ט״ז) בבאור שמות כל השבעים ההם, וכולל מאמרים על פרשיות במדבר ודברים, ואפשר שתחלתו בפ׳ בהעלותך אספת לי ולכן נודע בשם הזה. "Midrash Esfah": This midrash is based on the verse "Gather for me seventy men" (Numbers 11:16), explaining the names of those seventy individuals. It includes discourses on portions of Numbers and Deuteronomy. It's possible that it begins with the portion "Beha'alotekha" with the phrase "Gather for me", which is why it's known by this name.
המדרש אספה היה עוד לפני הבחיי ור״י אבוהב בעל מנורת המאור (פ׳ בהעלותך) ומובא ג״כ ברוקח (הל׳ ברכות סי׳ ש״כ) ובס׳ רזיאל המלאך (דף ז׳), אך נאבד מאתנו ולא נשאר לנו ממנו רק מאמרים מקוטעים המובאים בילקוט שמעוני. כל המאמרים האלה נאספו ע״י באבער בכנסת ישראל (שפ״ר) שנה א׳, ועי׳ ר׳ אברהם בן הגר״א בספרו רב פעלים (צד 147). The "Midrash Esfah" existed before the works of the Baḥya and Rabbi Yitzhak Abohav, author of "Menorat Hama'or" (in the portion "Beha'alotekha"). It's also mentioned in the "Rokeach" (Halacha of Blessings section 320) and in the book "Raziel HaMalach" (page 7). However, it was lost to us, and all that remains are fragmented discourses found in "Yalkut Shimoni". All these discourses were collected by Baer in "Knesset Yisrael" (1st year). See Rabbi Avraham of the GRA in his book "Rav Pe'alim" (side 147).
לדעת צונץ בספרו על הדרשות חובר מדרש אספה בבבל במאה התשיעית בערך ד״א תק״מ, ולדעת ראפופורט בכרם חמד ח״ו (מכתב י״ד סי״ח) נוסד מדרש זה בערך ד״א תק״מ בישיבתו של רב חנינאי כהנא גאון, ווערטהיימער בס' בתי מדרשות בית ג׳ מביא איזה דברים על פ׳ קרח וחוקת שמצא בגליון כ״י ישן, אשר לדעתו הם ממדרש אספה (עי׳ שם צד 5). According to Zunz in his book on midrashim, the "Midrash Esfah" was composed in Babylon around the 9th century, approximately 940 CE. According to Rapoport in "Kerem Chemed" volume 6 (letter 14, section 18), this midrash was founded around 940 CE in the Yeshiva of Rav Ḥaninai Kohen Gaon. Wertheimer in his book "Batei Midrashot", house 3, brings some content on portions "Korach" and "Chukat" that he found in an old manuscript, which he believes is from the "Midrash Esfah" (see there, side 5).