אבכיר: המדרש הזה נקרא כן בגלל הר״ת של הסיום אחר הדרשות: אמן בימינו כן יהי רצון. Avkir: This Midrash is named so because of the acronym at the end of the teachings: Amen, B'yamenu, Ken, Yehi, Ratzon (in our days, so be it).
מדרש אבכיר לא נדפס ולא נמצא עתה בכ״י בבתי עקד הידועים, אך נזכר בפי הקדמונים, והאחרון שראהו והזכירהו בדפוס הוא ר׳ עזריה מן האדומים בספרו מאור עינים (פנ״ז). הילקוט שמעוני מביאו הרבה פעמים. ר״ש באבער אסף את הלקוטים ממדרש אבכיר הנמצאים מפוזרים בילקוט והוסיף עליהם הערותיו בהשחר שנה י״א וגם בחוברת מיוחדת (ווין תרמ״ג). עי' ג״כ יריעות שלמה הוספה לרב פעלים לר״א בן הגר״א (ווארשא תרנ״ד). The Midrash Avkir was never printed and is not currently found in known manuscript collections. However, it is mentioned by ancient scholars, and the last one who saw and referenced it in print was Rabbi Azariah dei Rossi in his book "Me'or Einayim" (1577). The Yalkut Shimoni references it many times. Rabbi Shalom Buber collected the snippets from Midrash Avkir found scattered in the Yalkut and added his notes in "HaShachar" year 11, and also in a separate booklet (Vienna, 1873). See also "Yeri'ot Shlomo", an addition to "Rav Pe'alim" by Rabbi Azriel Hildesheimer (Warsaw, 1894).
ע״ע אבכיר באוצר ישראל. See also "Avkir" in the "Otzar Yisrael" encyclopedia.