הגדה: קובץ אגדות ומעשיות שהיה מצוי אצל הקדמונים, רש״י ז״ל מביאו בסנהדרין (ל״א ע״ב): ומצאתי בס' הגדה שהיה מר עוקבא בעל תשובה שנתן עינו באשה אחת והעלה לבו טינא ונפל בחולי ואשת איש היתה, לימים נצרכה האשה ללוות ממנו ומתוך דוחקה נתרצית לו וכבש יצרו ופטרה לשלום ונתרפא, וכשהיה יוצא לשוק היה נר דולק בראשו מן השמים, וע״ש כן קרו ליה נתן דצוציתא וכו', וכתב בעל סדר הדורות ואולי אותו ס׳ הגדה שמצא רש"י מר עוקבא צ"ל עוקבן בר נחמיה, ואני מצאתי כי נתן דצוציתא היה בזמן ר״ע בספר מעשיות של ר׳ נסים בר יעקב לדונש חתנו עכ״ל (רב פעלים 51). "Haggadah": A collection of legends and tales that was available to the ancient scholars. Rashi, of blessed memory, cites it in Sanhedrin (31b): "I found in the 'Sefer Haggadah' that Rabbi Oqva was a penitent. He set his eyes on a certain woman, and his heart was stirred with passion, and he became ill. The woman was married. After some time, the woman needed to borrow from him, and due to her pressing need, she made herself available to him. However, he overcame his desire and sent her away in peace, and he was healed. When he would go out to the market, a light would shine above his head from the heavens. Because of this, he was called 'Natan of the Sparkles', etc." The author of "Seder HaDorot" wrote that perhaps the 'Sefer Haggadah' in which Rashi found the story of Rabbi Oqva is referring to Oqvan bar Nehemiah. I found that Natan of the Sparkles lived during the time of Rabbi Meir, as mentioned in the 'Book of Deeds' by Rabbi Nissim bar Yaakov, the father-in-law of Dunash (referenced in "Rav Pe'alim" 51).