דברים זוטא: מדרש אלה דברים זוטא מובא בילקוט שמעוני בספר דברים ל"א פעמים, והוא מדרש אחד על ספר דברים שהיה לפני בעל הילקוט, והוא שונה ממדרש דברים רבה, והמאמרים שהביא בשם אלה דברים זוטא אינם נמצאים בו, ומדרש זה אבד, ונשארו לפליטה רק המאמרים שהביאו המחברים בשמו. "Devarim Zuta": This is a midrash on the Book of Deuteronomy that was known to the author of the Yalkut Shimoni, and it appears in the Yalkut Shimoni for the Book of Deuteronomy 31 times. It is distinct from the midrash "Devarim Rabbah". The statements brought in the name of "Devarim Zuta" are not found in "Devarim Rabbah", and this midrash has been lost. What remains of it are only the statements cited by authors in its name.
ר"ש באבער אסף כל המאמרים מהמדרש הזה שנמצאים מפוזרים בילקוט, גם מדרש אחד על פרשת דברים עפ״י כתב יד מינכען, ולקוטי מאמרים שהביא רבינו בחיי ממדרש דברים ואינם נמצאים בנדפס, עם הערות ותקונים, בשם לקוטים ממדרש אלה הדברים רבה (צ״ל זוטא), ווין תרמ״ה. ונדפס מקודם בסרוגין במכ״ע "בית תלמוד" שנה רביעית. רש״ב בפתח דבר מוכיח כי גם הרבה מאמרים המובאים בחבורי הקדמונים בשם מדרש דברים רבה לא נמצאו בו ואפשר שכוונתם למדרש דברים זוטא, כמו הרמב"ן בס׳ וישלח ותמת דבורה וז"ל: מצאתי באלה הדברים רבה בפ' כי תצא, אתה מוצא כשמתה רבקה אמרין מאן יפוק קמא אברהם מת וכו׳ עד מה ברכו ברכת אבלים ברכו, וזה ליתא במדרש דב״ר. גם בעל הרוקח הביאו בהלכות ברכות סי׳ שכ״ג וז״ל: בדברים רבה ק״ש כל זימנא דקרי ביה ליהוי כפרוסטוגמא חדתא פי׳ אגרת, דקב״ה לא מטרח עלן, דכתיב עמי מה עשיתי לך ומה הלאיתיך ע״כ. וגם זה ליתא לפנינו בדב"ר. ובעל אור זרוע הלכות כלאים סי' ר״ס מביא בשם אלה הדברים רבה סוף פ׳ שופטים רק עץ אשר תדע זה אילן מאכל, כי לא עץ מאכל הוא זה אילן סרק וכו׳ ולא נמצא לפנינו בנדפס, האבודרהם הלכות סדר שחרית של חול וז״ל דאמרינן באלה הדברים רבה שמור מצותי וחיה, שמור רמ"ח תיבות שבק"ש והקב"ה ישמור רמ"ח איברים שלך וכו', וגם זה לא נמצא בנדפס, ובודאי כל אלה הם ממדרש דברים זוטא הנאבד. Rabbi Shlomo Buber collected all the statements from this Midrash that are scattered throughout the Yalkut Shimoni. He also included a Midrash on the portion of Devarim based on a manuscript from Munich, as well as excerpts that Rabbi Bahya cited from Midrash Devarim which are not found in the printed versions. He combined these with annotations and corrections, under the title "Lekutim from Midrash Eleh HaDevarim Rabba" (probably meaning "Zuta"), published in Vienna in the year 1885. It was previously printed in segments in the quarterly "Beit Talmud" in its fourth year. At the beginning, Rabbi Shlomo Buber demonstrates that many statements brought by early scholars under the name "Midrash Devarim Rabba" are not found in our version, and they might have been referring to "Midrash Devarim Zuta." For instance: The Ramban, in the portion "Vayishlach," regarding the death of Deborah, states: "I found in Eleh HaDevarim Rabba in the portion 'Ki Teitzei'..." and this is not present in the printed Devarim Rabba. The Ro'keach, in the laws of blessings, cites: "In Devarim Rabba it states 'Every time it is mentioned, it should be like a new letter...'", but this is not found in our version. The author of Or Zarua, in the laws of diverse kinds, brings in the name of Eleh HaDevarim Rabba, but it is not found in our printed version. The Abudraham, in the laws of the morning order for weekdays, states: "As said in Eleh HaDevarim Rabba, 'Guard my commandments and live, guard the 248 words of the Shema, and the Holy One, Blessed be He, will guard your 248 limbs'", and this too is not present in the printed version. Undoubtedly, all these references are from the lost "Devarim Zuta" Midrash.