פרק אדם הראשון
[נוסחא ב'—שם ובס' ציוני פ' בראשית]
ואמרו רז״ל עשר גזרות גזר על הנחש ואלו הן: א') שנסתם, ב') קציצת ידיו ורגליו, ג') שאוכל עפר, ד') לשונו נגררת בעפר, ה') שהשניאו בעיני הבריות, ו') שמשיר עורו לסוף מ׳ שנים ויש לו צירים כחבלי לידה, ז') שמוליד לשבע שנים, ח') שמטיל ארס, ט') שכולם מתרפאים לעתיד לבא זולתו, י') שימות. And the Rabbis said, ten decrees were decreed upon the serpent, and these are they: That it was made mute. The cutting off of its hands and legs. That it eats dust. Its tongue drags in the dust. That it was made hated in the eyes of creatures. That it sheds its skin every seven years, and it has birth pangs like a woman giving birth. That it gives birth only once every seven years. That it injects poison. That in the future to come all will be healed except for it. That it will die.
ועשר גזרות גזר על האדם: א') שיאכל פתו בעמל וצער, ב') שאוכל טוב ומוציא רע, ג') שישלוט בו ריח רע ורימה ותולעה, ד') כנים וזבובים ופרעושים בחייו, ה') שיהיו ימיו קצרים, ו') שיהיו בניו גולים ממקום למקום, ז') שיהא מסור לחיה רעה, ח') שיהא נדון תמיד ודינו מוכן לעתיד לבא, ט') באין עליו יסורין, י') המות. And ten decrees were decreed upon man: That he will eat his bread through hardship and sorrow. That he eats good food but eliminates bad. That he will be ruled by bad odors, maggots, and worms. Lice, flies, and fleas in his lifetime. That his days will be short. That his children will be exiled from place to place. That he will be given over to an evil beast. That he will be judged constantly and his judgment is prepared for the world to come. That afflictions will come upon him. Death.
ועשר גזרות נגזר על האשה: א') דם נדה, ב') דם בתולים, ג') צער הריון, ד') צער לידה, ה') שעומדת מלידתה דוה וחולה, ו') שתכנס כאבילה, ז') שמושל בה האיש, ח') שתהא אסורה ונתפשת בירכתי הבית, ט') שמזקנת מהרה, י') המות. ואם היא אשת חיל בעלה קוברה שנאמר ויבא אברהם וגו'. And ten decrees were decreed upon woman: The blood of menstruation. The blood of virginity. The distress of pregnancy. The distress of childbirth. That after giving birth she is unclean and ill. That she enters like a mourner. That man rules over her. That she is tied down in the corners of the house. That she ages quickly. Death. And if she is a woman of valor, her husband buries her, as it says "And Abraham came to mourn for Sarah and to weep for her."
ותשע גזרות על הארץ: א') שתהא שותה מאליה שנאמר ואד יעלה מן הארץ וגו', ב') שתלקה בפירותיה, ג') שתלקה בשדפון, ד') שתצמיח קוץ ודרדר, ה') שיהיו בה הרים וסלעים, ו') שיחסרו בה בני אדם ויחרשה בכלי ברזל, ז') שלא תבכה על הרוגיה, ח') בזמן שחייבין בני אדם זורעין הרבה ומוציאין קמעא. ט') שעתידה לבלות שנאמר והארץ כבגד תבלה וזו היא מיתתה. [הג״ה ועוד מצאתי בגליון: ואני ראיתי במדרש שמלקות דלמטה ל״ט נגד נ' עונשין נ' פעמים, כי מבן י״ג והלאה מענישין אותו ומלקות של מעלה בס' פולסי דנורא עי' ב"מ פ״ה ע״ב, כי אין עונשין מן הדין של מעלה עד בן כ' שנה ולמעלה]. And nine decrees were decreed upon the earth: That it should absorb water on its own, as it says "And a mist rose up from the earth." That it will be afflicted in its fruits. That it will be afflicted with blight. That it should grow thorns and thistles. That there will be mountains and rocks upon it. That people will be lacking from it and it will be plowed with iron implements. That it will not mourn its dead. At a time when people are liable, they plant a lot but harvest little. That it is destined to wear out, as it says "And the earth will wear out like a garment" - and this will be its death. [Gloss: And I also found in a gloss: And I saw in the Midrash that the 39 lashes below correspond to the 50 punishments 50 times over, because from age 13 and up they punish him, and the lashes above are with 60 fiery poles, see Bava Metzia p. 75b, because they do not punish according to the heavenly court until age 20 and beyond].