אגדתא: יש מדרשים רבים הנקראים בשם אגדה או אגדתא סתם שנתחברו ע״י הקדמונים ומהם ע״י תנאים ואמוראים שהיו קובצים אגדות או דרשות. אבל כל אלו אבדו מאתנו, ורוב המאמרים נכנסו אח״כ במדרשים אחרים כמו מדרש רבות ותנחומא ועוד. Agadeta: There are many Midrashim called by the name 'Aggadah' or 'Agadeta' that were composed by the early scholars, some of which were by Tannaim and Amoraim who compiled aggadot or interpretations. However, all of these have been lost to us, and most of the sayings were later incorporated into other Midrashim like Midrash Rabbah, Tanchuma, and more.
לקובצי אגדתות של הקדמונים נמצא זכר בתלמוד, כמו רב שימי בר עוקבא הוה שכיח קמיה דר״ש בן פזי והוה מסדר אגדתא קמיה דריב״ל (ברכות י'.), רב יוחנן נקיט ספרא דאגדתא (שם כ״ג.), אמר רב חסדא לההוא מרבנן דהוה מסדר אגדתא קמיה (יומא ל״ח.), א״ל רב חסדא לרב תחליפא בר אבינא זיל כתוב קניגי ובליסטרי באגדתיך ופרשה וכו' (חולין ס':), ר' יוחנן ור״ל הוו מעייני בספרא דאגדתא בשבתא ודרשי וכו' (תמורה י״ד:). גם מצינו אגדתא דבי רב, אשכח ר' יעקב בר אחא דהוה כתיב בספר אגדתא דבי רב וכו' (סנהדרין נ״ו:) וכן בזהר פ' ויקרא (דף ל״ז) ובספרא אגדתא דבי רב אמרי אע״ג דאורייתא מפי הגבורה איתמר כלה מפי עצמו של משה כמו כן איתמר וכו'. וכן בספרא דאגדתא דרב ייבא סבא אמר מצח דעתיקא וכו' (זהר פ' האזינו רצ״ב). וספרא דרב המנונא סבא (שם פ' פנחס רל״ו:). Mentions of the early collections of Aggadot can be found in the Talmud. For example, Rav Shimi bar Ukva frequented Rabbi Shimon ben Pazi and organized Agadeta before Rabbi Yehuda HaNasi (Berachot 10). Rabbi Yochanan held a 'Sefer Aggadeta' (ibid 23). Rav Chisda said to a certain scholar who was organizing Agadeta before him (Yoma 38). Rav Chisda told Rav Tachlifa bar Avina to write 'Kanigi' and 'Blistri' in your Aggadot and explain them (Chullin 60). Rabbi Yochanan and Reish Lakish would study the 'Sefer Aggadeta' on Shabbat and interpret it (Temurah 14). We also find an 'Agadeta of Bei Rav', Rabbi Yaakov bar Acha was writing in the 'Sefer Aggadeta of Bei Rav' (Sanhedrin 56), and in the Zohar (Parashat Vayikra, page 37) and in the 'Sefera Aggadeta of Bei Rav' they say, "Even though the Torah was said from the mouth of the Almighty, everything from the mouth of Moses was said likewise". And in the 'Sefera Aggadeta of Rav Yiba Saba' it says, "From the forehead of the Ancient One" (Zohar, Parashat Haazinu, 292). And the 'Sefera of Rav Hamnuna Saba' (ibid, Parashat Pinchas, 236).