אגדה: מדרש על חמשה חומשי תורה, נמצא בכת״י עתיק יחיד בעולם המובא מארם צובה והוציאו לאור ר״ש באבער עם הערות ותקונים: ח״א בראשית שמות, ח״ב ויקרא במדבר דברים (ווין תרנ״ד), מהכ״י היו חסרים איזה דפים בסופו ולכן לא נדע שם הסופר ושנת הכתיבה, אך לדעת רש״ב נעתק המדרש בזמן אחד שנעתק הכ״י תלמוד תורה שהוא ילקוט עה״ת בשנת רפ״ב (1522) בדמשק ע״י ר' יצחק החבר. ולפי דעת המו״ל נסדר מדרש אגדה מן מסדר אחד אשר כבר ראה פירוש רש״י עה״ת, גם המדרש לקח טוב לר' טוביה, ואסף לאסיפה גם מאמרים מן מדרש קדמונים. המו״ל יכנה את המדרש הזה בשם מדרש אגדה מפני שהרבה דברים שמביא רש״י בפירושו עה״ת בשם מדרש אגדה נמצאים בזה המדרש, אף כי המסדר שלפנינו הוא מאוחר מזמן רש״י, ואפשר ששניהם לקחו האגדות האלה ממקור אחד קדום להם. "Aggadah: A Midrash on the Five Books of the Torah, found in a unique ancient manuscript in the world brought from Aleppo (Aram Tzova). It was published by R. Shalom Buber with annotations and corrections. Part one covers Genesis and Exodus, and part two covers Leviticus, Numbers, and Deuteronomy (Vienna, 1894). Some pages were missing from the manuscript towards its end, so the scribe's name and the year of writing are unknown. However, according to R. Shalom Buber's opinion, the Midrash was copied around the same time the manuscript 'Talmud Torah' was copied, which is a collection on the Five Books of the Torah, in the year 1522 in Damascus by Rabbi Yitzhak the Scribe. According to the opinion of the Maharal (a prominent rabbi), the Midrash Aggadah was arranged from a single order that had already seen Rashi's commentary on the Torah. This Midrash also took from 'Likutei Tov' by Rabbi Tobiah and incorporated sayings from ancient Midrashim. The Maharal named this Midrash "Midrash Aggadah" because many things that Rashi brings in his commentary on the Torah in the name of "Midrash Aggadah" are found in this Midrash. Even though the version before us is from a time later than Rashi's, it's possible that both of them took these aggadot from a common source that predates them."