1
לא אסרה תורה אלא לצוד אותה והיא אינה יכולה לפרוח בשביל הבנים שהיא מרחפת עליהן שלא ילקחו:
נראה דכוון רבינו לטעם האמור במדרש ויקרא יודע צדיק נפש בהמתו זה הקב"ה שכתוב בתורתו לא תקח האם על הבנים, וכבר כתב רבינו במורה חלק ג' פרק מ"ח על משנה על קן צפור יגיעו רחמיך כו' אבל זה גדר להמצוה אשר בהיותה ניצודה עבור אהבתה לבנים אסור ליקחה, ולכן ביצים מוזרות או אפרוחים שא"צ לאמן שאז הוסרו עבותות האהבה מאם אל הבנים בטבע העופות פטור מלשלח, וכן כתב בהלכה ט' היו אפרוחים טריפות הרי אלו כביצים מוזרות, הוא גדר לזה שאינה קשורה באהבתה להם והוא הוספת טעם ומתק דברי רבינו, וכן אמרו במדרש כדאי הוא שעוסק בכבודו של עולם ובתקונו של עולם שתנצל יעו"ש ודוק: