המאמר הד׳ בדעות וסברות: אשר השכל נוטה אליהן לפי מה שבא בקבלה. והן י״ג דרושים א׳ אם העולם נצחי במה שיבא. ב׳ אם איפשר מציאות עולם אחד או עולמים רבים. ג׳ אם הגלגלים חיים מדברים. ד׳ אם יש לתנועות הגרמים השמימיים מבוא והנהגה במשפטי האדם. ה׳ אם יש לקמיעות והלחשים מבוא בפעולות האדם. ו׳ בשדים. ז׳ העתק נפש האדם והוא שיקראוהו כת מהחכמים גלגול. ח׳ אם תשאר נפש הנער שלא הגיע לחינוך. ט׳ בגן עדן וגהינם. י׳ אם הכונה במעשה בראשית חכמת הטבע והכוונה במעשה מרכבה והי' חכמת מה שאחר הטבע כפי מה שהבינו קצת מחכמי אומתנו. י״א אם השכל והמשכיל והמושכל דבר אחד אם לאו י״ב במניע ראשון. י״ג בהמנעות השגת אמתת מהותו ית׳ לפי שלא התבאר בתורה בפירוש. המשפט הצודק באלו הדרושים אם החיוב והשלילה הנה אופן החקירה בהם כשנראה פנים בכל אמר מהם לשני הסותרים כדי שיהא נקל למעיין לברור הצודק מהבלתי צודק: