וירא אליו ה' כו'. נקדים לפרש פסוק "ואברהם זקן בא בימים". דהנה העולמות העליונים נקראים 'ימים', והצדיק בקדושתו מגיע עד העולמות העליונים, וזהו "ואברהם זקן" זה קנה חכמה, "בא בימים", ר"ל עד שהגיע אל העולמות העליונים, וכן בדוד המלך ע"ה נאמר "ודוד זקן בא בימים כו'", וזהו "חיים שאל ממך נתת לו אורך ימים", דהנה הצדיק, החיים שיש לו בעוה"ז אינו אצלו רק כמו דבר הנשאל לפי שעה, ומחמת זה הולך ומתגבר תמיד בקדושה מחמת שמחשב תמיד שמא היום הוא החזרת השאלה, וזהו "חיים שאל ממך", פירוש הצדיק שמחשב שהחיים אינם אלא שאלה ששאל ממך, לכן "נתת לו אורך ימים", עי"ז זוכה לאריכות ימים הוא עוה"ב. And Hashem appeared to him etc (Genesis 18:1) - we have to explain first the verse "And Avraham was old, entered in days" (Genesis 24:1). Behold, the upper worlds are called "days" and the tzadik in their kedusha reaches up to the upper worlds, and this is "Avraham was old/zaken" as in "this one acquired wisdom"/Zeh Kanah chochmah" (Sifra, Kedoshim 7:12); "entered in days" meaning, until he reached the upper worlds, and so too about King David, peace be upon him, it was said "And David was old, entered in days etc" (I Kings 1:1) and this is "He asked from You life; You granted him many days" (Ps. 21:5). That behold regarding the tzadik, the life they have in this world is not his, rather, it is as a borrowed thing for one hour, and because of this the tzadik goes and strengthens themself always in holiness, since the tzadik always thinks that lest today it will be the day of returning what was borrowed, and this is "he asked from You life", meaning, meaning, the tzadik who thinks that life is only borrowed from You, therefore "You granted him many days", through this the tzadik merits many days, which are the life in the world to come.
וזהו "וירא אליו ה' באלוני ממרא והוא יושב כו' כחום היום", ר"ל דגם שהיה אברהם למטה, אבל עיקר ישיבתו באמת היה בעולמות העליונים, וזה רמז 'כחום היום', ר"ל שהיה בחמימות קדושה ודביקות כמו החמימות והדביקות של עולם עליון הנקרא 'יום' כנ"ל. וק"ל. And this is "and Hashem appeared to him at the terebinths of Mamre", meaning, that thought Avraham was on the bed, the essence of his sitting really was on the upper worlds, and this is hinted to in "in the heat of the day", meaning, in the heat of holiness and clinging to God, since the heat and the clinging of the upper world is called 'day', as we explained. And this is easy to understand.