א. וישלח אליו אלישע מלך לאמר הלוך ורחצת ז' פעמים בירדן וגו'. פירשו המפרשים כי הנביא רצה לעשות קצת דרך טבע וידוע שהצרעת באה לו מגודל הגאוה שיש לו. לכן לא יצא אליו ושלח מלאך. וגם אמר אמר לו הלוך ורחצת כלומר תלך פשוט בלי גדולות ורכב ופרשים ומשו"ה לא יצא אליו להשפיל גאותו. ורמז לו כי דרך טבע צריך להשפיל זדונו וגאותו עכ"ד. ואפשר דטעם רחיצתו בירדן שבע פעמים כנגד שבעה עשיריות שנים ימי שנותנו ע' שנים לרחוץ מטומאת זוהמת העה"ז שהוא רומז לירדן נחל שוטף ולרמוז כי ז' עידנין יחלפון עלוהי.
ב. אבי דבר גדול הנביא דיבר אליך הלא תעשה וגו'. אפשר שעבדיו הבינו מאי דמחוי ליה אלישע הנביא במחוג דישפיל גאותו וזהו רפואה דרך טבע. ולכן אמרו לו ברמז ובלישנא דמשתמע לתרי אנפי אבי דבר גדול הנביא דיבר אליך הלא תעשה. כלומר רע שדיבר אליך דבר גדול שתשפיל זדון לבך והיא תרופה דרך טבע וצריך לעשותה וגם מ"ש לך דרך סגולה רחץ וטהר.
ג. וירד ויטבול שבע פעמים וגו'. אפשר דאומרו וירד ר"ל שהשפיל זרונו מעצמו ונתן דעתו שזה רמז הנביא שלא יצא אליו הוא בעצמו. ואחר זה ויטבול ולכן בשובו ויבא ויעמוד לפניו הלכך מעומד פשוט בלי רכב ופרשים.
ד. הנה נא ידעתי כי אין אלהים בכל הארץ כי אם בישראל. הכונה כי כל אלהי העמים אלילים והם בעון פשעם מטמאים את הארץ. וא"כ אין אלהים בכל הארץ כי אם בישראל שממאנים בע"ז. ועובדים לאל אחד. וגם ארצם טהורה ממילא כי עבודתם בארץ הקדושה ולכן שאל משא צמד ופרדים עפר מארץ ישראל להעלות עליה עולה לשמים. ובאומרו כי אין אלהים בכל הארץ פסל האלילים והארצות כי אם בישראל כלל השראת שכינה בישראל ובארצם.
ה. לדבר הזה יסלח ה' לעבדך בבא אדוני בית רמון וגו'. אפשר דשאל כי ירבה ה' לסלוח לו מעתה בזכות אלישע הן על ביאתו בבית האליל שהוא מטמא כמ"ש הרמב"ם פ"ו דשא"ה והן על השתחויתו שהוא אנוס הגם שנראה כמשתחוה לע"ז אך בלבו חושב שאינו מאמין בע"ז והוא משתחוה לשמים והיינו דקאמר לעבדך כלומר בזכותך ושיתפלל עליו אלישע שעתה קודם שיחטא יסלח לו וז"ש יסלח נ"א ה' לעבדך לדבר הזה מכלל דאיכא אחריתי על בני ביתו שאינו מוחה בהם שהוא אנוס. ויאמר לו לך לשלום כלומר שלך אל תירא דב"נ אינו מצווה על ק"ה ואנוס פטור וכמ"ש בסנהדרין דף ע"ד מהאי קרא וכן פסק הרמב"ם פ"י דמלך ע"ש.