א. יד ה' היתה אל אליהו וישנס. אפשר לרמוז וישנ"ס גי' במשיח בן דוד וישנס מתניו וירץ לפני ומשיח שהוא אח לשמים ואב לישראל עד בואכה יזרעאלה הם ישראל שהיו זרועים בין האומות כמו שפי' ע"פ כי גדול יום יזרעאל וזהו עד בואכה יזרעאלה שיבואו יזרעאל שהם ישראל לארצם.
ב. ויגד אחאב לאיזבל את כל אשר עשה אליהו ואת כל אשר הרג את כל הנביאים בחרב. אפשר דהכונה את כל אשר עשה אליהו שהקריב בשעת איסור הבמות שלא כדת. ועוד בה דלפי דעתו המתנבא בשם ע"ז בחנק והוא הרגם שלא כדין בחרב ורצה להדמות למלך שהוא הורג בחרב ויש כאן שתים רעות מלבד מה שהקרי' בשעת איסור הבמות אחר שלפי התורה הי"ל להרגם בחנק. ועוד דהרג בחרב ומחשיב עצמו כמלך והוא מורד במלכות ומזה נכנס חששה לאיזבל שאינו נביא אמת וא"כ ימסר בידה.
ג. ותשלח איזבל מלאך אל אליהו לאמר כה יעשון וגו'. פירש הרב באר יצחק אשכנזי דלכבוד אליהו זכור לטוב בא מלאך ה' ונדמה כאחד מהמשרתים ושלחה על ידו איזבל לאמר כה יעשון וכו' עכ"ד ולפי דבריו ז"ל נתישבה חקירה גדולה דאיך אליהו זכור לטוב חש לדברי איזבל וברח ממנה האיש כמוהו יברח ומה היא ומה כחה ומי זה ואיזהו אשר ישלח ידו אליו ח"ו. וכבר אני בעניי עמדתי על זה בצוארי שלל ואח"כ נזכרתי אשר בזהר הקדוש ח"א דף ר"ט העירו בזה ופירשו על דרך שכתבתי אני עני בדרך הפשוט ע"ש. ועתה אני אומר דרך דרש כפי דברי הרב הנז' דאפשר דכיון דמלאך נעשה כדמות משרת המלכה ובא בשליחות ובודאי דכמו רגע בא אצל אליהו זכור לטוב ומזה ידע כי רצון ה' שילך משם וז"ש וירא ויקם וילך אל נפשו כלומר וירא שבא מלאך תכף להגיד לו שנדמה לאיזבל כדמות משרתה כאמור. וידע כי רצון ה' הוא ויקם וילך אל נפשו שהלך לקנות הרוח בחורב כמ"ש בס' שבלת של לקט לגורי האר"י ז"ל שסידר הרמ"ז ז"ל וכן חורב אותיות ברוח גם וירא גימט' רוח עם ג' אותיות ודוק ועיין במה שאמרו בזהר שם בח"א דף ר"ט בפירוש וירא ויקם וילך אל נפשו ובדברי שבלת של לקט הנז' פ' פינחס. ועיין מ"ש בחקירה זו בקונטרי' כסא דוד דף צ"ט ע"ג בס"ד ואחר זמן ראיתי בפרקי ר"א פ' כ"ט והביאו הילקוט ביהושע שאמר שם בקשה איזבל להרוג את אליהו זכור לטוב והיה מתפלל לפני הקב"ה א"ל הקב"ה טוב אתה מאבותיך עשו בקש את יעקב להורגו וכו' וברח וכו'. עמד אליהו וברח מא"י ונמלט שנאמ' ויקם ויאכל וישתה נגלה עליו הקב"ה וא"ל מה לך פה אליהו וכו' ע"ש וכפ"ז הקב"ה א"ל שיברח. ועפ"ז יומתק מ"ש אליהו זכור לטוב לא טוב אנכי מאבותי והוא כלפי מ"ש לו ה' שיברח שאינו טוב מאבותיו. לכן עתה אמר שיקח את נפשו כי לא טוב מאבותיו ומיהו מה שכתבנו בעניותינו כאן ובשאר דוכתי ניתן ליאמ' לפי מה שנראה מהזהר הקדוש דלא סבר כפרקי ר"א דע"ע דבר ה' ויעש בריחי"ם ודוק הטב.