א. מה מצאו אבותיכם בי עול כי רחקו מעלי וגו'. אפשר לומר במ"ש רבינו האר"י זצ"ל דגלגול ראשון נקרא אב והשני נקרא בן וכתיב פעמים שלש עם גבר. וז"ש מה מצאו אבותכם שהוא גלגול ראשון שלכם בי עול כי רחקו מעלי ועבירה גוררת עבירה אפי' מגלגול לגלגול כמ"ש רבינו האר"י זצ"ל ולכן וילכו אחרי ההבל בגלגול שני ויהבלו בגלגול שלישי ולא אמרו איה ה' המעלה אותנו מארץ מצרים כלומר שהעלה ובירר ניצוצי הקדושה אשר בארץ מצרים והוצרך כמה טורח בעבדות ושעבוד בחומר ובלבנים המוליך אותנו במדבר בארץ ערבה וכו' ובמדבר ששם תגבורת ותוקף הסט"א וע"י ששים רבוא ומשה ואהרן היה בירור חזק כמ"ש בזהר הקדוש. ואיך אחר כל הטורח לברר ניצוצי הקדושה עתה בהדבקם בסט"א נפלו כמה ניצוצי הקדושה מתורה ומצות. א"נ אפשר במשז"ל פ' ר' עקיבא ויתיצבו בתחתית ההר מכאן מודעא רבא לאורייתא וכתבו המפרשים דהמודעא היא הבל כי הוציאנו ממצרים ע"מ לקבל תורתו ולשמור מצותיו וקי"ל אם לשם עבד ישתעבד ועוד כתב הרשב"א דבנתינת הארץ נתבטלה המודעא כמ"ש ויתן להם ארצות גוים בעבור ישמרו חקיו. אמנם מקשים על הרשב"א דהתינח אם א"י אינה מוחזקת היתה מתנה ודינא דמלכותא דינא והטעם שיכול לגרשם מארצו וכמ"ש הרב פרשת דרכים. אבל הלכה רווחת דא"י מוחזקת ובנות צלפחד נטלו ג' חלקים ואין הבכור נוטל בראוי כבמוחזק וכמו דאסיא פ' יש נוחלין וכמ"ש הרמב"ם בפירוש המשנה והרי"ף והרא"ש הביאו המשנה וא"כ אכתי יש מקום למודעא דהארץ שלנו ואינו יכול לגרשנו מהארץ. וכד הוינא טליא שמעתי מפי הרב המובהק כמהר"ם בולה ז"ל והבאתיו בראש דוד פ' תבא והוא במ"ש התוס' פ"ק דר"ה דאע"ג דא"י מוחזקת הגוי יש לו במה שזרע וא"כ גוף הארץ כמו שהיתה בימי אברהם אע"ה אינה מוחזקת. אמנם הגוים מימי אברהם אע"ה שנות דור ודור בכמה שני גלות מצרים הפליאו לבנות בצורים והיכלות לבנות ולנטוע נטיעים מגודלים ואמרו בספרי פ' עקב דמ' שנה שהיו במדבר הכנענים בנו ונטעו הרבה מאד. והגם שאמרו המפרשים משם רז"ל שבעת יציאת ישראל ממצרים עמדו וקצצו אילנות והרסו הבתים. נראה דכאשר ראו שלא באו תכף לא"י הקב"ה נתן בלבם לבנות ולנטוע ולהשביח א"י כמ"ש בספרי כמדובר. וא"כ כל הבנינים והנטיעות ואילנות הם של הגוים דיש לו במה שזרע וזהו מתנת ה' לישראל והלכה לה המודעא ואחר זמן ראיתי במדרש קהלה רבה ע"פ את הכל עשה יפה בעתו שאמרו שם שהיו האילנות מימי נח ישנות אמר הקב"ה מה אני מכניס את בני לחרבה אלא הריני מקיפן דרך המדבר מ' שנה כדי שיקוצו ישנות ויטעו חדשות וכו' ע"ש ועי"ל לפי פשוטו דהגם דאברהם אע"ה זכה בארץ וא"י מוחזקת מ"מ לא פירש למי תנתן והרי מתו כל הדור היוצאים ממצרים בחטאם ואת בניהם הקים תחתם ואילו לא רצה הקב"ה עדיין היה נמשכ' נתינת הארץ לדור אחר או לאיזה משפחה מזרע האבות ובה תתקיים נתינת הארץ וכמ"ש למשה רבינו ע"ה ואעשה אותך לגוי גדול שאתה מזרעם והא סגי לקיים הבטחתו לאבות ונתינת הארץ. וא"כ נתינת הארץ שנתן לאבותנו בדור ההוא אלימא לאפקועי המודעא כי לא פורש שהדור ההוא יזכו כלם ושפיר קרינן ויתן להם ארצות גוים בעבור ישמרו חקיו. וז"ש מה מצאו אבותכם בי עול. ואי תימא כפיית ההר לקבל התורה שהיה באונס לז"א וילכו אחרי ההבל בטענת מודע' ויהבלו באמור שא"י מוחזקת ולא שייך דינא דמלכותא. ולא אמרו איה ה' המעלה אותנו מארץ מצרים מעלה דייקא לפני הזמן שלא ישבנו כי אם רד"ו שנה. וא"כ נמצא שלא היינו כדאים עדיין לצאת ומכ"ש לילך לא"י והוא ברחמיו הוציאנו ונתן לנו הארץ והיא מתנה גמורה לנו. ועוד המוליך אותנו במרבר בארץ ערבה ושוחה וכו' מקום הסט"א וע"כ החטיאנו וישבנו במדבר ושם היתה מיתת ששים רבוא וא"כ אין אנו יכולים לומר א"י מוחזקת דאף אי קנה אאע"ה אין הכרח שנהיה אנחנו הזוכים. ועוד ואביא אתכ"ם דייקא דהול"ל ואביאכם אלא רצה לומר שאתכם אינו מוכרח. ועוד אל ארץ הכרמל לאכול פריה וטובה וזהו של הגוים דיש לו במה שזרע וא"כ הוא מתנה ודאי ואין כאן מודעא ועמ"ש בס' אהבת יהונתן ד"ה ואביא אתכם דיש להשיב ע"כ דבריו ועיין סוגית ע"ז דף נ"ג ומ"ש דגוי בגוי קונה בחזקה נראה שאין הדבר כן כמ"ש במ"א ואכמ"ל.
ב. העבד ישראל אם יליד בית הוא מדוע היה לבז וגו' הלא זאת תעשה לך עזבך את ה' אלהיך וגו'. צריך להבין דאחר שאמר שתים רעות עשה עמי וכו' מה זו שאלה מדוע היה לבז. ונקדים מ"ש בשבת דף קי"ט אמר רב יהודה אמר רב לא חרבה ירושלם אלא על שביזו בה ת"ח וכו' וכתבנו בעניונתו בקונט' צוארי שלל על הפטרה זו דהטעם דכבוד הת"ח הוא כבוד התורה ממש דאם יש לת"ח כבוד בחורים הרואים כבוד ת"ח נותנים לב ללמוד בתורה. ואם הם בזוים בורחים מלהיות ת"ח. ועוד דאם הת"ח יהיה להם כבוד כשרואים בעמי הארץ שחוטאים מוכיחים אותם ודבריהם מקובלים ומתקיימת התורה. ואם הת"ח מזולזלים אינם מוכיחים וכו' ע"ש. ויש חקירה גדולה איך באו ישראל לידי עבירות גדולות בהיות נשמתם טהורה וחוטר מגזע האתנים ואיך לא מיחו בידם הת"ח וז"ש מדוע היה לבז איך באו לזה. ונתן טעם הלא זאת תעשה לך עזבך את ה' שלא דרשת את ה' אלהיך תירא לרבות ת"ח וז"ש עזבך את ה' ועל ידי זה שלא קיימו את ה' אלהיך תירא לרבות ת"ח ואדרבא בזו אותם באו לכל הרעות והיו לבז על שביזו ת"ח ועזבו את ה' בעת מוליכך בדרך דמה שציוה לכבד ת"ח הוא דרך לקיום התורה והמצות ודוק הטב.