א. בראשון באחד לחדש תקח פר בן בקר תמים וגו'. פירש הרב מהר"י בס' אהבת יהונתן דבגאולת מצרים נאמר שירה חדשה בלשון נקבה ועל גאולה העתידה נאמר שיר חדש בלשון זכר לפי דגאולת ישראל היתה בזכות אמהות וכמ"ד בגמ' בזכות נשים צדקניות נגאלו אבותינו ממצרי' ומשו"ה הוזכר בגאולתן לשון נקבה משא"כ לעתיד תהיה הגאולה בזכות אבות ולכן נאמר בגאולה העתידה לשון זכר וזהו הטעם שהביאו ישראל במדבר פרת חטאת היינו פרה אדומה לכפר עליהם לכן לא היתה ראויה לבא אל המקדש רק נשרפת מחוץ למחנה משא"כ לעתיד יביאו פר בן בקר זכר ושפיר ראוי הוא להביאו למקדש וז"ש פר בן בקר תמים לחטאת את המקדש עכ"ל. ומ"ש הרב וכמ"ד בגמרא בזכות נשים צדקניות וכו'. הדבר מבואר בפ"ק דסוטה דאמר בהדיא בזכות נשים צדקניות שבאותו הדור נגאלו ישראל הרי דקאמר שבאותו הדור ואינן האמהות. ועוד דשם מפרש שבשעה שהיו יוצאות לשאוב מים וכו' כמפורש שם באורך. אמנם בתנא דבי אליהו בסדר אליהו רבא פ' ז"ך אמרו שבזכות האמהות נגאלו ממצרים. ובמדרש חזית אמרו מדלג על ההרים בזכות אבות מקפץ על הגבעות בזכות אמהות. ובשאר דברי הרב יש להשיב כל זמן שלא נמצא ברז"ל ואכמ"ל.
ב. בשביעי בחמשה עשר יום לחדש וגו' יעשה כאלה וגו'. תמה רד"ק על אשר בז' ימי סוכות יעשו כמו ז' ימי הפסח ושלא נזכר קרבן שמיני עצרת. והרב באר יצחק פירש דכיון דע' פרים נגד ע' אומות ולעת"ל יפלו כל ע' שרים ואין צורך עוד קרבנות נגד ע' אומות וגם קרבן שמיני עצרת שהוא משל למלך שאמר לעשות לאוהבי סעודה קטנה ביחוד וכו' וזה שייך דוקא אם היו פרים כנגד האומות ועוד האריך ע"ש באורך. והרב מהר"י ז"ל נתן טעם שלא הוזכר קרבן שבועות דדוקא פסח וסוכות הוצרך להזהיר דאיכא מ"ד דאין מזכירין ליצ"מ לימות המשיח ומשו"ה הזהיר שיעשו קרבנות בפסח שהוא י"מ ובסוכות משום ענני כבוד שהיו בצאתם ממצרים אבל על חג השבועות לא הוצרך להזהיר. ולי ההדיוט נראה כמ"ש קצת מפרשים כי כל אלו הם קרבנות חדשים ובכלל קרבנות המילואים. וכל זה מלבד קרבנות המוספין בפסח וסוכות הכתובים בתורה ודוק.