א. מדוע נסחף וגו'. הרב באר יצחק אשכנזי האריך לפרש פ' זה בכמה הקדמות ותורף דבריו שארז"ל נסחף צרעת אביריך החרטומי' ולא פסק מהם עד מותם וז"ש מדוע נסחף אביריך לא עמד שלא פסק כמשז"ל ע"פ ולא יכלו לעמוד מפני פרעה ותירץ כי ה' הדפו והצרעת הזה בא על ידי ה' ולכך לא פסק זהת"ד.
ב. קרץ מצפון בא בא. פירשו המפרשים במשז"ל שהעולם ברא הקב"ה ג' רוחות והניח רוח צפונית שמי שיאמר שהוא אלוה יברא רוח צפונית ופרעה שעשה עצמו אלוה נכרת מכח צפון שמשם נודע כי אין אלוה מבלעדי ה' וח"ו האומר שהוא אלוה יברא רוח צפון וז"ש קרץ מצפון עכ"ד. ובזה שמעתי לפרש מאמר רז"ל לא עשה הקב"ה את עולמו כדי שיראו מפניו ע"כ הכונה לא ישה הקב"ה את עולמו והוא בפשיטות שלא עשה כלומר תקן והשלים עולמו שלא ברא רוח ד' כדי שיראו מפניו שמי שאומר שהוא אלוה יברא רוח ד' עכ"ד ויש למתק דרך המפרשי' הנז' בקראין ולהרחיבו כי הנה פרעה שאמר שהוא אלוה ועמו האמינו בו טפש בחלב לבם שהי"ל להוכיח מרוח צפון שאין בו מחיצה ולומר לו אם אתה אלוה תברא רוח ד' שהיא צפון ולכן יבא עליהם מלך בבל שקורין אותו מלך הצפון ויפרע ממלך ועמו שלא השגיחו ברוח צפוני' וזה הרמז בא בא בא גי' ג' כלומר העולם שנברא ג' רוחות עודנו עומד בג' רוחות ולא נברא רוח רביעית ודוק.
ג. קולה כנחש ילך. דברי רז"ל ידועים. ואפשר במ"ש הרב שפתי כהן פ' בראשית דפרעה עם ג' תיבות פרעה מלך מצרים גי' נחש כי הוא שרש נחש מסאבותא דקין ע"ש באורך ורמז בזה שפרעה שהיה סובר שהוא אלוה ונפל נפילה ז' שאג ישאג מאד וגם בת מצרים קולה כנחש שהוא פרעה ילך ובכו תרוייהו.
ד. ושב יעקוב ושקט וגו'. אפשר דעשו היה שמו עשוי ויעקב לקח אות יו"ד ונתנה בראש שמו ונעשה יעקב ונשאר עשו. ובגאולה העתידה ב"ב יקח יעקב גם אות וי"ו מעשו ויתנה בשמו יעקוב בוי"ו ונשאר עשו עש וכלא היה וז"ש ושב יעקב יחזור ליקח הוי"ו ויהיה יעקוב מלא והכונה שכבר בצאתו מרחם לקח יוד ועתה ישוב ליקח וי"ו ויהיה יעקב במילוי וישאר עש. ושקט ושאנן יעקב ואין מחריד. וכן כתבו משם ספר הקנה כל זמן שיעקב חסר ויו ובעשו ויו אין יכולים לו וכשיבא משיח יקחו' מעשו ויותן ליעקב וישאר עש עכ"ד. גם כתבו כי שם יעקוב מלא ויו גימט' עשו וזה אפשר רמז פסוק שמור תם פי' צפה ישועת יעקב הנקרא תם וראה ישר ללכת דרך ישר כי אחרית לאיש צדיק הוא יעקב שלום גימט' עשו שיקח ו' עשו וב"פ יעקב גימט' עשו שהיא גימט' שלום והצדיקים נקראים ב"פ א' לשרש נשמתם למעלה וא' לאשר למטה גם רמז לחסרון ו' מעשו כי ו' רומז לחיים שיחסרו לו ויתוספו ליעקב בב"א.