א. וה' בהיכל קדשו וגו' תפלה לחבקוק וגו'. הראשונים פירשו דכשהיה בית המקדש קיים היו התמידין מכפרין על השוגג אבל בחרבן צריך להתפלל במקום התמידין לכפר על השוגג וז"ש וה' בהיכל קדשו הס מפניו פנים של זעם כל הארץ שהתמידין היו מכפרין על השוגג. אבל עתה תפלה לחבקוק על השגיונות דצריך להתפלל במקום תמידין כולי האי ואולי שיתכפרו השגיונות.
ב. אלוה מתימן יבא וקדוש מהר פארן וגו'. פירשו רז"ל שאמר הקב"ה לשר עשו ושר ישמעאל שיקבלו התורה ולא רצו. ועל פי זה כתב הרב תורת חיים שלזה כשאמר הקב"ה לישראל לקבל התורה השיבו נעשה ונשמע כלפי אשר עשו וישמעאל לא רצו לקבל לזה אמרו בלשון הזה נעשה לאפוקי עשו שלא רצה אנחנו נעשה לשון נופל על עשו. ונשמע לאפוקי ישמעאל לשון נופל על ישמעאל. ומשום הכי הקדימו נעשה כי עשו היה הראשון שמיאן עכ"ד.
ג. כסה שמים הודו וגו'. אפשר לרמוז במ"ש רז"ל דהמלאכים היו שואלים התורה כמ"ש תנה הודך על השמים מדינא דבר מצרא. אמנם כתבו המפרשים דלא שייך דינא דבר מצרא היכא דאיכא פסידא דמוכר והכא בתורה יש שני חלקים פשט וסוד והמלאכים מבקשים רק חלק הסוך וחלק הפשט לא שייך בהו וישראל מצו לקבל תרוייהו. א"כ איכא פסידא דמוכר אם יקבלו התורה המלאכים וז"ש כסה שמים הודו היא התורה לא רצה הקב"ה ליתנה בשמים. ותהלתו מלאה הארץ וכי תימא המלאכים יש להם דינא דבר מצרא לז"א ונוגה כאור תהיה בתורה יש שני המאורות נוגה נגך הפשט ואור נגד הסוד. קרנים לשון רבים מידו יתברך לו לישראל שהיו באחדות וכתיב ויחן שם ישראל דהיינו חלק הפשט וחלק הסוד וזהו קרנים תרי אבל בשמים לא שייך אלא אחד וז"ש ושם בשמים לא שייך אלא חביון עזו דהיינו הסוד וא"כ איכא פסידא דמוכר ולכך כסה שמים הודו.
ד. עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים וגו'. אפשר במשז"ל בתנחומא פ' עקב שלא בחר הקב"ה בישראל אלא מפני שהם ענוים שהרי הגוים שומרי מצות ומשבחים אותו אלא שישראל ענוים ולכן בחד בנו דוקא. גם ידוע שלכך נבחר משה רבינו ע"ה שהיה עניו ולכך נבחר הר סיני שהיה נמוך וז"ש עמד וימודד ארץ וארז"ל מדד כל ההרים ולא מצא הר שתנתן עליו התורה אלא הר סיני. וז"ש עמד וימודד ארץ שמדד כל ההרים ולהיות' גאים הרי הם ע"ז וכתותי מכתת שעורייהו ולא יש להם שום מדה אמנם הר סיני עניו יש בו מדה. ולכן ראה ויתר גוים הקפיצם שאין להם חלק בתורה שהם גאים. ויתפוצצו הרי עד שהם גאים כתותי מכתת שעורייהו וזהו ויתפוצצו וכן הגבעות. ולכן הליכות עולם התורה הקדושה לו לישראל שהיו באחדות וזה מענוה דאל"ה לא יש אחדות ור"ת עולם הליכות עולם לו גימטרי' ענוים עם הכולל. גם ס"ת וימודד ארץ ראה ויתר גוים ויתפוצצו גימט' משה בדקדוק.