א. ואמר סולו סולו וגו'. אפשר דלראשי ישראל ידבר כי מסורת היא קשט עצמך ואח"כ קשט אחרים וז"ש סולו סולו דהיינו פנו דרך שלכם ואח"כ הרימו מכשול מדרך עמי ואם לאו יאמרו טול קורה וכו' אבל כאשר מתחילה תקשטו עצמכם יאמנו דבריכם.
ב. כי כה אמר ה' רם ונשא וגו' ואת דכא ושפל רוח וגו'. להבין קשר הכתובים אפשר כי הנה גדלה מאד הענוה באמת וכבר כתבנו בכמה מקומות מיסוד רז"ל דמי שהוא עניו באמת נמחלים עונותיו ואין סט"א שולטת בו וכיוצא מכמה מעלות תוריות נפשיות. ואנכי איש צעיר שמתי סימן ורמז בזה כי הנה תיבת אדם הוא בגימט' מה והוא אותיות מאד. והנה אם אדם מחשיב עצמו מה כמו ונחנו מה. אז הוא מאד שיגדל מאד. והנה אם אדם מחשיב עצמו מאד אז הוא מה כלא חשיב. ואפשר לומר דהכא דאומר סולו סולו הרימו מכשול. רמז דבנקל יכול האדם להגיע לשלימות וז"ש כי כה אמר וכו' ואת דכא ושפל רוח וכו' שהקב"ה משגיח ומחיה השפלים וא"כ זה תקון גדול סמא דכולא להיות עניו ושפל והוא כסא להשראת שכינה ובזה לא ישלוט בו יצה"ר ונמחלים עונותיו.
ג. כגוי אשר צדקה עשה ומשפט אלהיו לא עזב. פירש הרב באר יצחק דהגוים תוהים על צדקתם וכמ"ש פ"ק דר"ה. וכן דרכם גם בעבודתם כמש"ה והתקצף וקלל במלכו ואלהיו וכמ"ש ג"כ במס' ע"ז דף י"ג. וכן היה מוכיח הנביא שמתענים ואומרים למה צמנו ולא ראית וכו' זהו כגוי אשר צדקה עשה ותוהא על הראשונות כמו מה שעושה באלהיו דכתיב והתקצף וקלל וכו' וז"ש אשר צדקה עשה ותוהא כמו המשפט שהוא עושה באלהיו זהו תורף דבריו בקצור ע"ש באורך.
ד. הלא פרוס לרעב לחמך וגו'. וגמר אומר אם תשיב משבת רגלך וגו'. הנה אחר שהזהירם על התשובה באומרו פתח חרצובות רשע וכו' הזהירם על שני עיקרים גדולים יסודי התשובה והם הצדקה והשבה כי הנה התשוב' מועלת מטעם דאנחנו בנים ואב שמחל על כבודו כבודו מחול ומהצדקה מוכח דדין בנים יש לנו וכמשל ר' עקיבא פ"ק דבתרא. גם מהשבת מוכח דדין בנים יש לנו כי הוא שרביטו של מלך ומי שנשתמש בשרביטו של מלך חייב מיתה וכן גוי ששבת חייב מיתה ואנחנו בנים. וכמו שכל זה ביארנו בעניותנו בכמה מקומות מיסוד רז"ל והמפרשים. ומאחר שנקיים הצדקה כתקנה כמו שביאר ונשמור שבת כהלכתו ושתים זו שמענו שיש לנו דין בנים ואז תשובתינו תעלה לרצון דאב שמחל על כבודו כבודו מחול ועוד הארכתי בדרושים במאמר בזכות שני דברים ישראל מתחטאים לפני המקום בזכות שבת ובזכות מעשרות ע"ש באורך ואכמ"ל והן הנה שני עמודים לקרב הגאולה כמפורש ברז"ל וכתבנו באורך בזה בעניותנו בכמה מקומות בס"ד.