א. ויהי אחרי מות משה וגו'. כבר כתבתי בצ"ש מה שפירש הרב המובהק כמהר"ר משה חיון ז"ל שפירש במ"ש פ"ב דתמורה אמר ר"י א"ר בשעה שנפטר משה רבינו לג"ע א"ל ליהושע שאל כל ספיקות שיש לך א"ל רבי כלום הנחתיך שעה א' והלכתי למקום אחר לא כך כתבת ומשרתו יהושע בן נון נער לא ימיש מתוך האהל מיד תשש כחו של משה ונשכחו ממנו ש' הלכות ונולדו לו ת"ש ספקות ועמדו עליו כל ישראל להורגו א"ל הקב"ה לומר לך אי אפשר לך וטורדן במלחמה וכו' א"ר אעפ"כ החזירן עתניאל בן קנז בפלפולו וכו' ע"ש וזהו שאמר ויאמר ה' אל יהושע משרת משה לאמר שאמרת למשה כלום הנחתיך וכו' ועי"ז נשתכחו ההלכות. לומר לך אי אפשר כי משה עבדי מת ואין נביא רשאי לחדש דבר מעתה וזאת העצה לך וטורדן במלחמה ר' פרידא דבעבור שהחזיר ההלכה לתלמיד הוסיפו על שנותיו ת' שנה ע"כ וז"ש ועתה שאין תקון לומר לך קום עבור וכו' ולך טורדן במלחמה עכ"ד הרב הנז' והבאתים בצוארי שלל בס"ד. ועתה אני בעניי אומר דאפשר לומר קרוב לזה במ"ש רבני אשכנז דכונת משה רבינו ע"ה שא"ל ליהושע שאל כל ספקות שיש לך היינו שאז יחזור ויאמר לו כמה פעמים ובזה שכרו לחיות וכמ"ש גבי דבריהם ז"ל וא"כ יהושע ן' נון לא הרגיש בזה והשיבו כתבת ומשרתו וכו' אמירתך משרת משה שאתה לא הנחתו כדכתיב ומשרתו וכו' לכן משה עבדי מת שאם היית אומר לו ספקותיך והיה מחזיר לך כמה פעמים היה חי כי כך היא המדה. ובשביל זה נשכחו ממך כמה הלכות ואין תקנה רק ועתה קום עבור וכו'. ואפשר לרמוז דמה שנשתכחו ש' הלכות ונולדו לו ת"ש ספיקות שהם אותיות תש"ה היינו כלפי שהיה סובר דמשה רבינו תשש כחו. עוד אפשר לרמוז כי משה עבדי מת תיבות אלו נוטריקון והם ר"ת הלכות שנשתכחו מכם עתניאל ברחב דעתו יחזרם מהרה תמימות. עוד אפשר לרמוז דזכה יהושע להיות אחר משה רבינו ע"ה בשכר מה ששרת אותו כמ"ש נוצר תאנה יאכל פריה כמשז"ל וז"ש מהו אחרי מות משה ויאמר ה' אל יהושע ולמה זכר יהושע לזה. לז"א משרת משה לאמר שתמיד היה אומר שהוא משרת משה והיה עניו לזה אמר אלהים משה עבדי מת ועתה קום עבור. עוד אפשר לרמוז ר"ת משה עבדי מת מעם שבהסתלקות משה רבינו ע"ה אבדו ג' מתנות מים עננים מן דאחר שמתו מרים ואהרן היו שלשתן בזכות משה ועתה נסתלקו. והנה ר"ת ויהי אחרי מות משה גימט' אני ה' כלומר אם משה מת אלוהו קיים אני ה'. וס"ת גימט' משיח בן דוד עם הכולל כלומר אעפ"י שמת משה בזכותו יביא משיח בן דוד כמ"ש בזהר חדש דבזכות משה רבינו ע"ה תהיה הגאולה הזו בב"א.
ב. לא יתיצב איש לפניך. ס"ת שבך רמז למעשה נורא שאירע ליהושע בן נון עם מלך אירמיניא שמו שובך שקבץ מ"ה מלכים ולכל א' ס' אלף גבורים וכו' ויהי ה' את יהושע ויהרגם ומעשה זה הובא בס' יוחסין דף קי"ז דפוס אמסט' ע"ש.
ג. לא ימוש ספר התורה הזה מפיך וגו'. וחסדו מאתך לא ימוש. כן הוא במסרה. ואפשר לומר במ"ש פ"ק דבתרא אין פרוענית בא לעולם אלא בשביל עמי הארץ. וכבר כתבו רבני אשכנז כי הגליות היו להשלים שמ"ד שנה שנשארו מגזרת בין הבתרים ת"ל שנה שגלות מצרים לא היה השעבוד אלא פ"ו שנה ונשארו שמ"ד ובזכות משה שגימט' שמ"ה א' יתר ניצולו מהשמד ולכן נקרא הגלו' בש"ם שמד עכ"ד. ואני בעניי כתבתי בדרושים כי הת"ח מופלג יש בו ניצוץ משה רבינו ע"ה כמ"ש רבינו האר"י ז"ל שז"ש משה שפיר קאמר ולכן ניצול משמד ועוד הארכתי בס"ד. וז"ש לא ימוש ספר התורה וכו' ועל ידי זה חסדי מאתך לא ימוש שלא תירא משמד כי זכות תורה אצולי מצלא ואגוני מגנא ורוכב שמים בעזרך מחיה חיים:
כל הנשמה תהלל יה הללויה. ומרומם על כל ברכה ותהלה
ת"ו ש"ל ב"ע בי"לאו