א. יהי ה' אלהינו עמנו כאשר היה עם אבותינו אל יעזבנו וגו'. שמעתי אומרים מה"ר שפ"ר כי הנה טעם השראת שכינה בארץ טעמא טעים הרב הגדול מהר"ר אברהם מונסון הזקן זלה"ה כי על ידי השרא' שכינה ירא האדם לחטוא דאע"ג דאיהו לא חזי נשמתיה חזי ועי"ז נכנסת יראה בלב האדם ואינו חוטא עכ"ד. ועתה שבנה שלמה ע"ה בית המקדש מקום קדוש ונורא להשראת שכינה יש ס"ד דמה שהיתה שרויה בישראל עתה לא תהיה כי כבר שכינה שורה בבית המקדש ואם ח"ו היה כך ה"ן מחסור ליריאיו שלא תשרה השכינה בישראל. ולזה התפלל שלמה הע"ה בעת רצון יהי ה"א עמנו כי הגם כי השראת שכינה בבית המקדש עוד תשרה על הצדיקים והוא אומרו יהי ה"א עמנו כאשר היה עם אבותנו כשלא היה בית המקדש קיים. וכי תימא מאי איכפת לך כיון שכבר יש גילוי שכינה בבית המקדש. לז"א להטות לבבנו אליו דכשיש השראת שכינה בצדיקים אגוני מגנא מן החטא עכ"ד. ולפי פשוטו אפשר כי עד עתה ישראל לא היו שקטים בימי השופטים ושאול הע"ה ואפי' בימי דוד הע"ה כמה מלחמות שונות ולא ראו בטובה תמידית ועל כן היה לבם לב נשבר ונדכה ונכנעים לתורה ולמצות אבל עתה שהם בתכלית השלוה והמנוחה איש תחת גפנו ואיש תחת תאנתו יש לחוש שמא יתרשלו בעבודת ה' על זה התפלל יהי ה"א עמנו שאנחנו בהשקט ושלוה כאשר היה עם אבותנו יושבי צער להטות לבבנו שני יצרינו אליו ללכת בכל דרכיו וכו'.
ב. והיה לבבכם שלם וגו' ללכת בחקיו ולשמור מצוותו וגו'. פי' לבבכם יצה"ט ויצה"ר שניהם כאחד והיו לאחדים וזהו שלם כי שניהם שקולים לעבודה ונראין אחד שלם. ללכת בחקיו כמו שאמרו הראשונים דאם יקיים החקים אז יהי לו שכר גם על המצות שכליות דמהחקים מוכח דכונתו לשם שמים ולא אפשר שמקיים המצות בשביל שהשכל מחייבם דהר החקים יוכיחו.
ג. שמחים וטובי לב על כל הטובה אשר עשה ה' לדוד עבדו. אפשר במה שאמרו רז"ל במדרש כשהביא הארון של דוד לבית המקדש באותה שעה חיה דוד. ובזה פירשתי בעניותי ארוממך ה' כי דליתני נשאתני למדרגת אחר ז' שנים שהיה בג"ע כמ"ש בזהר חדש וזה בו בפרק שנפתחו השערים וזה רמז גם כן דליתני לשון דלת. ולא שמחת אויבי לי שנהפכו פניהם כשולי קדרה כמשז"ל. שועתי אליך עשה עמי אות לטובה ותרפאני עתה העלית משאול נפשי חייתני ממש כמ"ש באותה שעה חיה דוד. וז"ש על כל הטובה אשר עשה ה' לדוד עבדו שהחייהו ובעיניו ראה שנפתחו השערים לכבודו. ולישראל עמו שנתן להם מלך חסיד כדוד הע"ה ומלך חכם כשלמה הע"ה ואפשר לרמוז עש"ה בגי' שלמה כלומר שנתן לו שלמה מלך חכם מב"ש. וגם שבזכותו נפתחו השערים שזה מורה גדולת דהע"ה כמ"ש משם הרב המופלא מהר"ח ן' עטר ז"ל באורך בדרושים ורמז כל הטובה יסוד ומ' בחי' ס"ת בהיכל ודוק כי קצרתי.