מציאת האשה ומעשי ידיה וכו'. כתב מהרשד"ם בחו"מ סי' שכ"ז וז"ל ולענין השאלה הב' שנינו בפ' מי שמת (בבא בתרא דף קמ"ד) וכן האשה שהשביחה השביחה לאמצע ופריך בגמ' אשה מאי עבידתה בנכסי יתומים א"ר ירמיה באשה יורשת ופי' רשב"ם ז"ל או תיטול כתובתה ותלך לה או תטרח קמי יתמי ותהיה ניזונת ומעשה ידיה שלהם ואין לה להשתכר בממון היורשים באשה יורשת כגון שנשא ראובן בת שמעון וירשו בני ראובן ובת שמעון נכסי הזקן או שאמר בעלה תטול אשתי כאחד מן הבנים וכו' ולא פרשה לאמצע ע"כ ומכאן משמע דעל הסתם כל עוד שהיא ניזונת משל בעלה ולא נטלה כתובתה שאין לה ברוח כלל כשאינה יורשת הגם שהרא"ש ז"ל פליג בזה קצת דס"ל שנוטלת שכר טורחה אלא שידה על התחתונה כמ"ש בפסקיו והטור באה"ע הביא דבריו בסי' צ"ה מ"מ למדנו שגם לדברי הרא"ש אינו נוטלת לאמצע (וצ"ל לעצמה) עכ"ל.
ולענ"ד לא זכיתי להבין דברי הרב ז"ל שהרי דברי הרא"ש שבפ' מי שמת שכתב שנוטלת שכר טורחה אינם אלא כשאינה ניזונת שכך כתב פי' רשב"ם אשה שמת בעלה והיא ניזונת מנכסי יתומים והשביחה את הנכסים אף שכר טירחא אינה נוטלת וכו' ואם אינה נזונת כגון שתבע כתובתה בבי"ד והניח בעלה נכסים מועטים ואין בהם כדי כתובתה אם אמרה ראו מה שהניח לי בעלי ונתעצלו בי"ד או היורשים מלהשביע ולהגבותה כתובתה אפי' השביחו הנכסים ועמדו עד אלף דינרין השביחה לעצמה אבל השביחה הנכסים בסתם נוטלת כתובתה והמותר ליורשים ומתוך לשונו משמע שאינה נוטלת בשבח כלום ולא נהירא דדוקא אשה יורשת דאחים הוא דמחלי אהדדי אבל אשה שאינה יורשת הוי אצל הבנים כיורדת בנכסי אחר ונוטלת שכר טורחה אך שידה על התחתונה וכו' ע"כ הרי דמאי דפליג הרא"ש על רשב"ם הוי דוקא באשה שאינה נזונת דודאי מ"ש הרא"ש ז"ל ומתוך לשונו משמע שאינה נוטלת בשבח כלום קאי למאי דסליק מניה דהיינו אם אינה נזונת והשביחה סתם דאינה נוטלת כי אם כתובתה והשאר ליורשים דאי בנזונת הא בפי' כתב רשב"ם דאין לה אפי' שכר טירחא ומה לו לומר ומתוך לשונו משמע ועוד דפסקי הרא"ש הביא דאם נזונת אין לה אפי' שכר טירחא וכדברי רשב"ם וכן הטור ז"ל כתב דנוטלת שכר טורחה באינה נזונת היפך דעת רשב"ם באופן שדברי מהרשד"ם נפלאו ממני ולא זכיתי להבינם (א"ה עיין במהר"מ מלובלין ז"ל בסי' ק"ט שהכריח כן מדברי הרא"ש והביא דבריו הכנה"ג באה"ע סי' צ"ה בהגה"ט אות ח' יעו"ש) עוד כתב שם הרב וז"ל לכן נראה דלענין מעשה כיון שרוב הפוסקים רובא דרוב גדולים בחכמה ובמנין מסכימים שלא אמרו במתני' וכן האשה שהשביחה השביחה לאמצע אלא באשה יורשת דעלמא כל שהיא נזונת מנכסי יתומים מעשה ידיה שלהם ע"כ ובודאי שטעות סופר נפל במילת לאמצע וצ"ל לעצמה ולסיפא דמתני' קאמר ופשוט.