אמר מנחם בן שלמה לבית מאיר י"א זאת המסכתא ר"ל מסכת ראש השנה אמנם היא מסדר מועד והורגלנו בלמודה אחר מסכת מועד קטן לסבה אשר הזכרנו בפתיחת זה החבור והיא כוללת ארבעה פרקים וסדרם לפי שטתנו א' ארבעה ראשי שנים ב' אם אינם מכירים ג' ראוהו בית דין ד' יום טוב של ראש השנה שחל להיות בשבת וענין המסכתא אמנם הוא סובב לבאר עניני יום טוב של ראש השנה בכלל הן ענין קבועה וסדר תפלותיה ודיני תקיעת שופר ודברים אחרים הנכנסים תחת גדר אלו הענינים או שדומים להם באיזה צד ועל זה הצד יחלקו עניניה לחמשה חלקים החלק הראשון לבאר בו הזמנים שהוקבעו להיות כל אחד מהם ראש השנה לאיזה ענין במה הם ועל איזה ענין יתיחד כל אחד מהם להיות לו לראש הן בדברים התלויים בבית דין של מטה הן בדברים התלויים בבית דין של מעלה והחלק השני לבאר ענין קדוש החדש והודעת קדושו לבני הגולה על איזה צד שולחין ובאיזה חדש ועל איזה צד אין שולחין והחלק השלישי לבאר ענין העדים שמקבלין מהם עדות החדש איזה כשר לכך ואיזה פסול ועל איזה צד מקבלין אותם וענין חקירתם האיך היתה נעשית והאיך היו מקדשין והחלק הרביעי לבאר ענין תקיעת שופר הן דינין שבגוף השופר הן דינין שבדרכי תקיעתו הן דינין שבתוקע ובשומע הן דין הזמן הראוי לתקוע ושאין ראוי לתקוע והחלק החמשי לבאר ענין סדר היום בתפלה וברכות ותוספות שבתפלות מוסף וכל מה שמתחדש לענין זה והחלק הראשון יתבאר בפרק הראשון והחלק השני והשלישי יתבאר בראשון ובשני ובמקצת פרק שלישי והחלק הרביעי אמנם יתבאר בפרק שלישי והחלק החמישי יתבאר בפרק האחרון וזהו ענין המסכתא דרך כלל אלא שיתגלגלו בו דברים יתבארו בה שלא בשלמות מענין ערלה ושביעית ושאר ענינים אגב גררא. והפרק הראשון ממנה יתבאר בו החלק הראשון וקצת החלק השני כמו שביארנו ורובו יסוב על חמשה ענינים הראשון לבאר הזמנים שהם ראש השנה לאיזה ענין והשני לבאר זמנים שבהם נדון העולם דרך כלל לפי מעשיהם על צד משפטי הדרכים התוריים השלישי לבאר בו על איזה חדש שולחין בית דין שלוחים להודיע יום קבועו לבני הגולה ועל איזה מהן אין שולחין כלל הרביעי לבאר בו על איזה מאותן שהשלוחים יוצאין מחללין את השבת ועל איזה צד אין מחללין אלא שילכו ימי השבוע לבד החמישי לבאר בו עדים הכשרים לקדש את החודש על פיהם ואיזה פסול הן מחמת קורבה הן מחמת פסול אחר זהו שרש הפרק דרך כלל אלא שיתגלגלו בתוכו ענינים אחרים מענין ערלה ושביעית ודברים אחרים כמו שיתבאר: