אמר מנחם בן שלמה לבית מאיר י"א זאת המסכתא ר"ל מסכת נדרים היא מסדר נשים והורגלנו בלמודה אחר מסכת נזיר לסבה אשר הזכרנו בפתיחת החבור והיא כוללת י"א פרקים וסדרם לפי שטתנו א' כל כינויי נדרים ב' ואלו נדרים מותרים ג' ארבעה נדרים ד' אין בין המודר ה' השותפין ו' הנודר מן המבושל ז' הנודר מן הירק ח' קונם יין ט' ר' אליעזר אומר וכו' י' נערה המאורסה י"א אלו נדרים שהוא מיפר וענין המסכתא אמנם יסוד ענינה לבאי עניני הנדרים על אופני שלמותם בכל ענין הצריך בביאורם ועל זה הצד יחלקו עניני המסכתא לשבעה חלקים הראשון לבאר מה שהוא עיקר נדר ומה שאינו עיקר נדר אלא שהוא בדין עיקר נדר גמור ללקות עליהם כגון ידות הנדרים וכנוייהם והתפסותיהם השני לבאר את שאינו בדין נדר אם מצד שהתפיס בדבר האסור אם מצד שנדר בדבר שאין בו ממש או שנדר בלשון שבועה וכיוצא באלו ואם יש באלו מיהא איסור סופרים אם לאו וכן לבאר אם נדר בלשון משותף לדבר הנדור ולדבר האסור היאך דנין בו השלישי במה שיצא מכלל הנדרים להיתר אף בלשון נדר גמור הרביעי במה שהוא נדר גמור אלא שלא נתפרשו בו כל הפרטים אי זה דבר נכלל באותו הנדר ואי זה דבר אינו נכלל בו החמישי במי שהדירו חבירו הנאה באי זה דבר הוא אסור בהנאתו ובאי זה הוא מותר ודין שותפים שנדרו הנאה זה מזה הששי בנודר לזמן סתום כגון שבת זו או שנה זו או עד הפסח או עד הקציר וכן כל כיוצא בזה היאך דנין בביאור הזמנים השביעי בענין היתר הנדרים על אי זה צד מתירין אותם הן על ידי חכם הן על ידי הדיוטות הן בעל בנדרי אשתו הן אב בנדרי בתו הן בנדרי נערה המאורסה החלק הראשון יתבאר בפרק ראשון השני יתבאר קצתו בפרק ראשון ורובו בפרק שני השלישי יתבאר בפרק שלישי וקצת ממנו יתבאר בפרק ששי הרביעי יתבאר קצתו בפרק שלישי ורובו בפרק ששי ובפרק שביעי החמישי יתבאר בפרק רביעי ובפרק חמישי הששי יתבאר בפרק שמיני השביעי יתבאר בפרק תשיעי ובפרק עשירי ובפרק אחד עשר:
זהו שרש המסכתא דרך כלל אלא שיבאו בה דברים שלא מן הכונה על ידי גלגול כענין סוגית התלמוד על הדרך שקדם והפרק הראשון ממנה יחל בביאור ענין החלק הראשון ורובו יסוב על שלשה ענינים הראשון בענין ידות הנדרים והשני בענין כינויי הנדרים ונתגלגל מהן לענין כינויי שבועות וחרמין ונזירות והשלישי בענין עיקר נדר או התפסת נדר ומתוך שענינים אלו משתלשלים זה לזה אני רואה לפרש ביחד כל משניות הפרק ולשנותה כמשנה אחת כוללת כל החלקים: