אמר מנחם בן שלמה לבית מאיר י"א כבר ביארנו בפתיחת זה החבור על זאת המסכתא ר"ל מסכת חולין שהיא מסדר קדשים והעתקנוה משם לסבת מה שנתפשט ההרגל לשים כל ההשתדלות בלמוד בשלשת הסדרים הידועים מועד נשים ונזיקין והיות שאר הסדרים נעזבים עזיבה מוחלטת זולתי לאחד מעיר ושנים ממשפחה כמו שביארנו בפתיחת זה החיבור וזאת המסכתא לרוב היותנו צריכים בזמננו זה לידיעת דרכיה והתבוננות כלליה ופרטיה ראו הגאונים להעתיקה ממקומה ולהביאה אל גנזי אלו הסדרים הרגילים אצלנו ואמנם הנה התחברותה אל זה הסדר ר"ל סדר מועד הוא לפי שעניניה נאותים יותר אל זה הסדר וזה להיות כל עניני סדר מועד ענינים מונחים על חובת הנהגת האדם בעניני גופו לבד מבלי שיצטרף אחר עמו וכבר ידעת ברוב עניני סדר נשים שהם ענינים אין מציאות להם לאיש בלתי האשה ובלתי עדים וכן רוב עניני סדר נזיקין אין מציאות להם לאחד לבדו רק בהצטרף עמו נתבע או תובע או עדים או דיינים אבל אלו העניינים הם ענינים מסורים ליחיד בכל עניני הנהגתו בדברים הדתיים מאין צורך להצטרפות אחר עמו כעניני התפלות והשביתות והמאכלות וכן ברוב הענינים ולזאת הסבה נכללה בזה הסדר והיא כוללת שנים עשר פרקים וסדרם לפי שיטתנו א' הכל שוחטין ב' השוחט ג' אלו טרפות ד' בהמה המקשה ה' אותו ואת בנו ו' כסוי הדם ז' גיד הנשה ח' כל הבשר ט' הזרוע והלחיים י' ראשית הגז י"א העור והרוטב י"ב שלוח הקן:
וענין המסכתא כלו אמנם הוא סובב לבאר עניני אסור והיתר בדברים שבאכילת בשר מה שאסור לאכול מכל וכל ומה שהוא אסור באכילתה עד שיעשה דברים שהוא צריך לעשותם קודם שיאכל ממנה זהו יסוד המסכתא אלא שעל ידי ענינים אלו יתגלגלו במסכתא דברים שלא מן הכוונה כמו שיתבאר ועל זה הצד יחלקו ענייני המסכתא לעשרה חלקים הראשון לבאר בו הלכות שחיטה בשלמות השני לבאר בו בטרפויות בהמה חיה ועוף הן בדברים האוסרים את כלה הן בדברים האוסרים אבר ממנה לבד וסימני טהרות בהמה חיה ועוף ודגים וקרביהם וביצים וחגבים ואיסורן או הכשרן מצד חסרון זמן וכן כל דיני עובר הנמצא בבהמה הן חי הן מת ודברים היוצאים מגופה כגון עגל שנולד מן הטרפה והדומה לזה ואם הוציא ממנה אבר או נחתך ממנה אבר וכל כיוצא באלו השלישי בענין איסור שחיטת אותו ואת בנו הרביעי בענין כסוי הדם וברכות השחיטה והכיסוי החמישי בענין ניקור הגידים והחלב ותולעים הנמצאים בבשר הששי בענין אסור הדם והפלטתו דרך מליחה השביעי בענין בשר בחלב וכל איסורין הבאים על ידי תערובת השמיני בענין איסור מתנות כהנה הצריכים ליתנם קודם שיאכל ממנה כגון זרוע לחיים וקיבה ונתגלגל בה על ידי זה מה שאינו מענין אכילת בשר כגון ראשית הגז התשיעי בענין שלוח הקן היאך צריך לשלחו קודם שיאכל האחר העשירי על איזה צד מקבל הכשר טומאת אוכלין ואיזה דבר מגוף הבהמה מצטרף לכך ואם הוכשרה לכך בדמי שחיטה אם לאו וכל שכיוצא באלו הענינים החלק הראשון יתבאר בשני פרקים הראשונים ממנה ר"ל פרק הכל שוחטין ופרק השוחט החלק השני יתבאר בפרק אלו טרפות ופרק בהמה המקשה השלישי יתבאר בפרק מיוחד בפני עצמו והוא פרק אותו ואת בנו הרביעי יתבאר בפרק מיוחד בפני עצמו והוא פרק כסוי הדם החמישי יתבאר בפרק גיד הנשה החלק הששי והחלק השביעי יתבארו בפרק כל הבשר השמיני יתבאר בפרק הזרוע ובפרק ראשית הגז התשיעי יתבאר בפרק שלוח הקן העשירי יתבאר בפרק העור והרוטב ואע"פ שפרק העור והרוטב קודם לפרק שלוח הקן תקון סופרים הוא כדי להשלים המסכת והסדר כלו בענין מצות שלוח הקן בזה הענין ר"ל למען ייטב לך לעולם שכלו טוב והארכת ימים לעולם שכלו ארוך והנה התבאר שכל אלו הענינים הם מענינים שבאכילת בשר מה שיאסר ממנו מכל וכל ומה שיאסר ממנו עד שיעשו בו איזה תקון זהו יסוד המסכתא דרך כלל אלא שבאו בה כמה ענינים על ידי גלגול הן מן הדומה לענין כגון איסור שתיית מים מגולים איסור תולעים הנמצאים בפירות והדומים לאלו הן משאר ענינים כמה וכמה ולא יכנס בזאת המסכתא חלק אחד בגבול חבירו רק מעט מזער כגון נקיבת הוורידין שהיה מקומה עם החלק הששי ונתגלגל עם החלק הראשון וכן בקצת דברים כענין סוגית התלמוד על הדרך שקדם:
והפרק הראשון ממנה אמנם יסוד הכונה בו לבאר ענין הלכות שחיטה אלא שנתגלגל משחיטה למליקה וביאר בזה שהכשר לשחיטה פסול למליקה והכשר למליקה פסול לשחיטה ועל ידי גלגול דבר זה נתגלגל בהרבה ענינים שהם הפכיים בענינים אלו כל שכשר באחד מהם פסול בחברו על ידי דבר זה נתגלגל עוד בדברים שאף בגוף אחד מצינו עליו שני ענינים שהוא מתחלף בהם מאחד מהם לחברו לפי זמנו ואמר עליהם שכל זמן שהאחד מצוי בו הוא נפקע מן האחר כענין כל מקום שיש מכר אין קנס וכו' והדומים לו ועל זה הצד יחלקו עניני הפרק לששה חלקים הראשון לבאר בו עניני השוחטין ר"ל מי הוא הראוי לכך והשני לבאר בו באיזה זמן שוחטין השלישי לבאר בו במה שוחטין הרביעי לבאר בו באיזה מקום מן הבהמה שוחטין החמשי לבאר בו על ידי גלגול במה שנמצא בשני גופים שהכשר באחד פסול בחברו הששי לבאר בו ע"י גלגול גם כן בגוף אחד שדינין מתחלפין עליו לפי זמנו שכל זמן שהוא ראוי לאחד מן הדינין הוא נפקע מן האחר זהו שרש הפרק אלא שנתגלגלו בו הרבה דברים שלא מן הכונה כעניין סוגית התלמוד על הדרך שהקדמנו: