בכל שנות הנהגתו החל מההכנות לכניסה לארץ, הכנת הצידה, מעבר הירדן ובכל המלחמות, לימד יהושע את העם, לא להסמך על הזולת אלא לפעול יחד. הוא למדם לא לראות בפריצת המסגרות מטרה, אלא לראות את הגודל שבהתגלות ה' בזרימה הטבעית השוטפת של המציאות. כך היה כשתם הנס במעבר הירדן ומי הירדן חזרו לזרום כתמול שלשום. גם נס נפילת חומות יריחו, היה אמצעי בלבד להכרעת הקרב ולא מטרה לעצמה. יהושע הרגיל את העם להתמודד עם החיים הטבעיים ולקדשם; מל את העם, האכילם מעבור הארץ אחרי הקרבת העומר והקדיש את שלל יריחו. במלחמת יריחו ובמלחמת מי מרום לימד את העם לשאוף להחזיר לטבע את מימדיו הנכונים ובהקמת המזבח בשכם הרגילנו ולשאוף לשלום עולמי בו לא תונף חרב, לא רק על אבני המזבח. יהושע החדיר בעם את המודעות לכך שעליהם לתת תקוה לאנושות כולה, על-ידי תקוות חוט השני ובחינת התאמתם של הגבעונים לאורך דורות. הוא גם גילה לאומה את יכלתה לעצור את גרמי השמים במלחמת מעלה בית חורון, ולחוש את אופיו היחודי של כל חלק מחלקי הארץ בעת חלוקת הנחלות. בקביעת ערי המקלט קבע את מחויבותה של ארץ החיים שלנו לסייע בשמירת טהר חיינו ויחודם ואת ערבותה לכך שהחוטא בשוגג יוכל לכפר על החטא הנורא ביותר; שפיכות דמים. הוא איפשר לאומה לחשוף את אחדותה האורגנית ואת אחדותה של הארץ משני עברי הירדן בביטוי נפלא: ''אל אלקים ה' הוא יודע וישראל הוא ידע... כי נקים אנחנו מה' ומישראל" עד שכאיש אחד בלב אחד עמדנו כולנו שכם אל שכם בשכם, כהכנה בדרך לירושלים וידענו את ה'. כך היא ההדרכה: "דע את אלקי אביך ועבדהו" לא הכרה בלבד ולא הבנה, אלא ידיעה, והידיעה היא זו שמתוכה נשמעת ההצהרה החד-משמעית "לא, כי את ה' נעבוד"!
(מתוך הספר)
פרקי הספר חורזים את המהלך הנפלא, של הכניסה הראשונה שלנו כעם לארץ-ישראל, ושל כיבוש הארץ וההתנחלות בה. הם עוקבים בדריכות אחר גיבושו של עם ישראל, ובניין הקשר של העם עם הארץ, בהנהגתו המדוייקת והענוותנית של יהושע.
שנים רבות למד ולימד מו"ר אבא ז"ל את דברי הנביאים. הוא ניסה לדלות מדבריהם, שנכתבו לדורות, את המשמעות הנצחית של תיאורי המאורעות ודברי המוסר הנבואיים. כך גם הדריך את תלמידיו בפתיחת לימוד ספרי הנביאים הראשונים: "שתי הנחות יסוד עלינו להניח בבואנו ללמוד נביאים ראשונים. הראשונה: לנבואות הכתובות, המצויות בידינו, יש משמעות לדורנו ולכל דור ודור. והשניה: למרות שניתן לחשוב שספרי הנביאים הראשונים מהווים קובץ תיאורי מאורעות, הרי הם דברי נבואה ומעלתם גבוהה מזו של נביאים אחרונים".
את עיקר תורתו ודרכי לימודו שאב מו"ר אבא ז"ל מרבו מרן הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל, ומתורתו של מרן, הראי"ה קוק זצ"ל, כך יכלה להבנות המערכה המיוחדת שמקורה בהכרת ערכו של הכלל בישראל, וחשיבותה של ארץ החיים, שרק בה יוכל העם למצות את יכלתו ולמלא את יעודו.
יהי רצון שיהיה בלימוד ספר זה, ברכה ללימוד התנ"ך בכלל, ויהיה, זה נדבך נוסף בחידוש תורת ארץ-ישראל.