אם חל בשבת אומרים:
אַתָּה הָרְאֵֽתָ לָדַעַת כִּי יְהֹוָה הוּא הָאֱלֹהִים, אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ: אֵין־כָּמוֹךָ בָאֱלֹהִים| אֲדֹנָי, וְאֵין כְּמַעֲשֶֽׂיךָ:
אם חל בחול מתחילים מכאן:
יְהִי יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ עִמָּנוּ כַּאֲשֶׁר הָיָה עִם־אֲבֹתֵינוּ, אַל־יַעַזְבֵנוּ וְאַל־יִטְּשֵֽׁנוּ: הוֹשִֽׁיעָה אֶת־עַמֶּֽךָ וּבָרֵךְ אֶת־נַחֲלָתֶֽךָ, וּרְעֵם וְנַשְּׂאֵם עַד־הָעוֹלָם: וַיְהִי בִּנְסֹעַ הָאָרֹן וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, קוּמָֽה יְהֹוָה וְיָפֻצוּ אֹיְבֶֽיךָ וְיָנֻסוּ מְשַׂנְאֶֽיךָ מִפָּנֶֽיךָ: קוּמָֽה יְהֹוָה לִמְנוּחָתֶֽךָ, אַתָּה וַאֲרוֹן עֻזֶּֽךָ: כֹּהֲנֶֽיךָ יִלְבְּשׁוּ־צֶדֶק, וַחֲסִידֶֽיךָ יְרַנֵּנוּ: בַּעֲבוּר דָּוִד עַבְדֶּֽךָ, אַל־תָּשֵׁב פְּנֵי מְשִׁיחֶֽךָ:
יש נוהגים לקרוא י"ג מידות ג' פעמים.
יְהֹוָ֣֔ה | יְהֹוָה אֵ֥ל רַח֖וּם וְחַנּ֑וּן אֶ֥רֶךְ אַפַּ֖יִם וְרַב־חֶ֥סֶד וֶֽאֱמֶֽת: נֹצֵ֥ר חֶ֨סֶד֙ לָֽאֲלָפִ֔ים, נֹשֵֹ֥א עֲוֹ֛ן וָפֶ֖שַׁע וְחַטָּאָ֑ה וְנַקֵּה:
ואחר כך אומרים בקשה זו:
רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, מַלֵּא כָּל־מִשְׁאֲלוֹתֵינוּ לְטוֹבָה. וְהָפֵק רְצוֹנֵנוּ וְתֵן שְׁאֵלָתֵנוּ לָֽנוּ וְלִבְנֵי בֵיתֵינוּ. חַיִּים טוֹבִים וַאֲרֻכִּים. בְּכָבוֹד וּבִמְנוּחָה. בְּיִרְאָֽתְךָֽ וּבְתוֹרָֽתְךָֽ. בְּשָׁלוֹם וּבְהַשְׁקֵט וּבְבִטְחָה. וּפְדֵנוּ מִכָּל־צָרָה וְיָגוֹן וּמִמָּוֶת. וּמִכָּל־שָׁעוֹת רָעוֹת הַמִּתְרַגְּשׁוֹת וְיוֹצְאוֹת לָעוֹלָם, אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן:
תפלה שתיקן הרש"ש ז"ל לפתיחת ההיכל בראש השנה
לְעוֹלָם יְהֹוָה יאהדונהי, דְּבָרְךָ נִצָּב֯ בַּ֯שָּׁמָיִם: י"ב פעמים.
יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶֽיךָ יְהָוְהָ אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁתַּעֲשֶׂה לְמַֽעַן רַחֲמֶֽיךָ וּלְמַעַן שִׁמְךָ הַגָּדוֹל הַנִּכְתָּב וְאֵינוֹ נִקְרָא שֶׁנִּתְכַּוַּנְתִּי בוֹ. שֶׁתַּצִּילֵנוּ לָֽנוּ וְלִנְשׁוֹתֵינוּ וּלְבָנֵינוּ וְלִבְנוֹתֵינוּ וּלְכָל־הַנִּלְוִים אֵלֵינוּ. מִכָּל־רַע וּמַשְׁחִית וּמַגֵּפָה. וּמִכָּל־צָרָה וְצוּקָה וְיָגוֹן וַאֲנָחָה וּמִכָּל־חֳלִי וּמַחֲלָה. וּלְמַעַן הַשֵּׁם הַקָּדוֹשׁ הַמִּתְפַּשֵּׁט מִמְּאוֹר הַמֶּרְכָּבָה הַתַּחְתּוֹנָה (אָלָדָ) וּכְשֶׁהוּא כָּלוּל עִם֯ מְ֯קוֹרוֹ (אֶהְיֶה אֶאָהְלָיֶדָה). שֶׁתְּבַטֵּל בְּרַחֲמֶֽיךָ הַמְרֻבִּים וּבַחֲסָדֶֽיךָ הַפְּשׁוּטִים֯ מֵ֯עָלֵינוּ וּמֵעַל כָּל־בְּנֵי בֵיתֵינוּ כָּל־גְּזֵרוֹת קָשׁוֹת וְרָעוֹת וְיִסָּֽכְרוּ פִּיּוֹת כָּל־הַמְקַטְרְגִים וְהַמַּשְׂטִינִים עָלֵינוּ:
אָנָּא בְּכֹחַ הַשֵּׁם הַקָּדוֹשׁ הַמִּתְפַּשֵּׁט מִמְּאוֹר הַמֶּרְכָּבָה הָעֶלְיוֹנָה (קָרַעְ). וּכְשֶׁהוּא כָּלוּל בִּמְקוֹרוֹ (יִהָוֹה יְקָהָרַוֹעְה). שֶׁתְּבַטֵּל בְּרַחֲמֶֽיךָ הָרַבִּים וּבַחֲסָדֶֽיךָ הַפְּשׁוּטִים֯ מֵ֯עָלֵינוּ וּמֵעַל כָּל־בְּנֵי בֵיתֵינוּ כָּל־הַמְקַטְרְגִים וְהַמַּשְׂטִינִים. וְכָל־גְּזֵרוֹת קָשׁוֹת וְרָעוֹת וְשִׂנְאַת חִנָּם. וְחַדֵּשׁ עָלֵינוּ שָׁנָה טוֹבָה וּמְבֹרֶכֶת. וּתְפַרְנְסֵנוּ בְּשֶׁפַע גָּדוֹל וּבְהֶתֵּר. וְלֹא יִשְׁלֹט בָּנוּ עַיִן הָרָע. וְתַצְלִיחֵנוּ בְלִמּוּדֵינוּ וּבְכָל־מַעֲשֵׂי יָדֵינוּ אָמֵן֯ נֶ֯צַח סֶלָה וָעֶד:
יש נוהגים לומר גם תפלה זו
יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶֽיךָ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, אֱלֹהֵי הַמִּשְׁפָּט, אֲדוֹן עֻזֵּנוּ, צוּר מִשְׂגַּבֵּנוּ, מָגֵן יִשְׁעֵנוּ, מִשְׂגָּב֯ בַּ֯עֲדֵנוּ. שֶׁתַּחְמֹל וּתְרַחֵם עָלֵינוּ. וְיִכְבְּשׁוּ רַחֲמֶֽיךָ אֶת־כַּעֲסֶֽךָ, וְיִגֹּלוּ רַחֲמֶֽיךָ עַל מִדּוֹתֶֽיךָ. וְתִתְנַהֵג עִמָּנוּ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ בְּמִדַּת הַחֶסֶד וּבְמִדַּת הָרַחֲמִים. וְתִכָּנֵס לָֽנוּ לִפְנִים֯ מִ֯שּׁוּרַת הַדִּין. וּבְטוּבְךָֽ הַגָּדוֹל יָשׁוּב חֲרוֹן אַפָּךְ מֵעַמָּךְ וּמֵעִירָךְ וּמֵאַרְצָךְ וּמִנַּחֲלָתָךְ. וּבְהִתְחַבֵּר תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב עִם תּוֹרָה שֶׁבְּעַל־פֶּה. שְׂמֹאלוֹ תַּחַת לְרֹאשָׁהּ. וּמָשַׁךְ גְּבוּרוֹתָיו אֵלֶיהָ. עוֹרְרָה אֶת־גְּבוּרָתֶֽךָ, וּלְכָה לִישֻׁעָתָה לָּנוּ מִכָּל־הַמְּסָכִים וְהַמְקַטְרְגִים בְּנֵי הָאֱלֹהִים. הַסּוֹבְבִים אֶת־כִּסֵּא כְבוֹדְךָֽ הַיּוֹם וּבְנֶפֶשׁ יַקִּיפוּ עָלֵינוּ לְהַשְׂטִין עָלֵינוּ. חֲתוֹם פִּיהֶם וְאַל יַשְׂטִינוּ עָלֵינוּ. יְהֹוָה כַּגִּבּוֹר יֵצֵא כְּאִישׁ מִלְחָמוֹת יָעִיר קִנְאָה, יָרִיעַ אַף־יַצְרִיחַ עַל־אֹֽיְבָיו יִתְגַּבָּר:
וּכְשֵׁם שֶׁעָמַד לְפָנֶֽיךָ לַדִּין אָבִינוּ הָרִאשׁוֹן הַיּוֹם. וְיָצָא בְּדִימוֹס בְּדִינוֹ וְהֶאֱרַכְתָּ אַפְּךָֽ עִמּוֹ. כֵּן בְּרַחֲמֶֽיךָ הָרַבִּים, חֶסֶד וֶאֱמֶת יְקַדְּמוּ פָנֶֽיךָ לְהוֹצִיא לָאוֹר מִשְׁפָּטֵנוּ. שָׁפְטֵנוּ כְצִדְקָֽתְךָֽ יְהֹוָה יאהדונהי. וְזָכְרֵנוּ בְּזִכְרוֹן טוֹב מִלְּפָנֶֽיךָ. וּפָקְדֵנוּ בִּפְקֻדַּת יְשׁוּעָה וְרַחֲמִים. וּבִזְכוּת סֵפֶר הַתּוֹרָה נִכָּתֵב֯ בְּ֯סֵפֶר הַחַיִּים וְהַשָּׁלוֹם. וְאֹרֶךְ יָמִים וְעֹשֶׁר וְכָבוֹד לְעָבְדְּךָֽ בֶּאֱמֶת֯ תָּ֯מִיד כָּל־הַיָּמִים. וְאַל תִּקָּחֵנוּ מֵהָעוֹלָם הַזֶּה קֹדֶם זְמַנֵּנוּ. וְנִזְכֶּה לְחַיִּים אֲרֻכִּים טוֹבִים וּמְתֻקָּנִים. בְּאֹפֶן שֶׁנּוּכַל֯ לְ֯תַקֵּן וּלְהַשְׁלִים שְׁלֵמוּת נַפְשׁוֹתֵינוּ בְּרֹב הַיָּמִים. וְאַל נָא נָמוּת וְנִסָּפֶה בְּלֹא מִשְׁפָּט. לְבִלְתִּי יִדַּח מִמֶּנּוּ נִדָּח אִישׁ מֵאֵת רֵעֵהוּ. וְתִגְזֹר עָלֵינוּ גְזֵרוֹת טוֹבוֹת וִישׁוּעוֹת וְנֶחָמוֹת. וּבַטֵּל מֵעָלֵינוּ כָּל־גְּזֵרוֹת קָשׁוֹת וְרָעוֹת. וְדִינוֹי דְצֶדֶק. וְצֵא נָא לְיֶשַׁע֯ עַ֯מֶּֽךָ, לְיֶשַׁע אֶת־מְשִׁיחֶֽךָ. וּבִגְבוּרוֹת יֶשַׁע יְמִינֶֽךָ: גָּדוֹל כְּבוֹדוֹ בִישׁוּעָתֶֽךָ, הוֹד וְהָדָר תְּשַׁוֶּה עָלָיו. וְנָחָֽה עָלָיו רוּחַ יְהֹוָה יאהדונהי. רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה רוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה. רוּחַ דַּעַת וְיִרְאַת יְהֹוָה יאהדונהי. וּמָֽלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת־יְהֹוָה יאהדונהי. לְהָבִין וּלְהַשְׂכִּיל עִמְקֵי סוֹדוֹת֯ תּ֯וֹרָתֶֽךָ. וּלְיִרְאָה אֶת־יְהֹוָה יִרְאַת הָרוֹמְמוּת. אָמֵן. יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי־פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶֽיךָ, יְהֹוָה צוּרִי וְגֹאֲלִי: וַאֲנִי תְפִלָּתִי־לְךָ יְהֹוָה עֵת רָצוֹן, אֱלֹהִים בְּרָב־חַסְדֶּֽךָ, עֲנֵנִי בֶּאֱמֶת יִשְׁעֶֽךָ:
בְּרִיךְ שְׁמֵהּ דְּמָארֵי עָֽלְמָֽא, בְּרִיךְ כִּתְרָךְ וְאַתְרָךְ. יְהֵא רְעוּתָךְ עִם עַמָּךְ יִשְׂרָאֵל֯ לְ֯עָלַם, וּפוּרְקַן יְמִינָךְ אַחְזֵי לְעַמָּךְ בְּבֵית מִקְדָּשָׁךְ, וּלְאַמְטוּיֵי לָנָא מִטּוּב נְהוֹרָךְ, וּלְקַבְּלָא צְלוֹתָנָא בְּרַחֲמֵי. יְהֵא רַעֲוָא קֳדָמָךְ דְּתוֹרִיךְ לָן חַיִּין בְּטִיבוּ, וְלֶהֱוֵי אֲנָא עַבְדָּךְ פְּקִידָא בְּגוֹ צַדִּיקַיָּא, לְמִרְחַם עָלַי וּלְמִנְטַר יָתִי, וְיַת כָּל־דִּי לִי, וְדִי לְעַמָּךְ יִשְׂרָאֵל. אַנְתְּ הוּא זָן לְכֹלָּא וּמְפַרְנֵס לְכֹלָּא. אַנְתְּ הוּא שַׁלִּיט עַל כֹּלָּא, אַנְתְּ הוּא דְשַׁלִּיט עַל מַלְכַיָּא, וּמַלְכוּתָא דִילָךְ הִיא. אֲנָא עַבְדָּא דְקֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, דְסָגִידְנָא קַמֵּהּ וּמִן קַמֵּי דִּיקַר אוֹרַיְתֵהּ בְּכָל־עִידָּן וְעִידָּן. לָא עַל אֱנָשׁ רָחִיצְנָא, וְלָא עַל בַּר אֱלָהִין סָמִיכְנָא, אֶלָּֽא בֵאלָהָא דִשְׁמַיָּא, דְּהוּא אֱלָהָא דִקְשׁוֹט, וְאוֹרַיְתֵהּ קְשׁוֹט, וּנְבִיאוֹהִי קְשׁוֹט, וּמַסְגֵּי לְמֶעְבַּד טַבְוָן וּקְשׁוֹט, בֵּהּ אֲנָא רְחִיץ וְלִשְׁמֵהּ יַקִּירָא קַדִּישָׁא אֲנָא אֵמַר תֻּשְׁבְּחָן. יְהֵא רַעֲוָא קֳדָמָךְ דְּתִפְתַּח לִבִּי בְּאוֹרַיְתָךְ, (וְתִיהַב לִי בְּנִין דִּכְרִין דְּעַבְדִּין רְעוּתָךְ), וְתַשְׁלִים מִשְׁאֲלִין דְּלִבָּאי וְלִבָּא דְכָל־עַמָּךְ יִשְׂרָאֵל֯ לְ֯טַב וּלְחַיִּין וְלִשְׁלָם אָמֵן:
וכשמוציאים ספר תורה אומר החזן עם הקהל:
גַּדְּלוּ לַיהֹוָה אִתִּי, וּנְרוֹמְמָה שְׁמוֹ יַחְדָּו:
רוֹמְמוּ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ וְהִשְׁתַּחֲווּ לַהֲדֹם רַגְלָיו, קָדוֹשׁ הוּא: רוֹמְמוּ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ וְהִשְׁתַּחֲווּ לְהַר קָדְשׁוֹ, כִּי־קָדוֹשׁ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ: אֵין־קָדוֹשׁ כַּיהֹוָה כִּי־אֵין בִּלְתֶּֽךָ, וְאֵין צוּר כֵּאלֹהֵינוּ: כִּי מִי אֱלֽוֹהַּ מִבַּלְעֲדֵי יְהֹוָה יאהדונהי, וּמִי צוּר זוּלָתִי אֱלֹהֵינוּ: תּוֹרָה צִוָּה־לָֽנוּ מֹשֶׁה, מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקֹב: עֵץ־חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ, וְתֹמְכֶיהָ מְאֻשָּׁר: דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי־נֹעַם, וְכָל־נְתִיבֹתֶיהָ שָׁלוֹם: שָׁלוֹם רָב לְאֹהֲבֵי תוֹרָתֶֽךָ, וְאֵין־לָמוֹ מִכְשׁוֹל: יְהֹוָה עֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן, יְהֹוָה יְבָרֵךְ אֶת־עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם: כִּי שֵׁם יְהֹוָה אֶקְרָא, הָבֽוּ גֹדֶל לֵאלֹהֵינוּ: הַכֹּל תְּנוּ עֹז לֵאלֹהִים, וּתְנוּ כָבוֹד לַתּוֹרָה:
ומגביה ספר תורה ומראה הכתב לקהל ואומרים:
וְזֹאת הַתּוֹרָה, אֲשֶׁר־שָׂם֯ מֹ֯שֶׁה לִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: תּוֹרָה צִוָּה־לָֽנוּ מֹשֶׁה, מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקֹב: הָאֵל תָּמִים דַּרְכּוֹ, אִמְרַת־יְהֹוָה צְרוּפָה, מָגֵן הוּא לְכֹל הַחוֹסִים בּוֹ: