בפתיחה יבואר מה שאמר הכתוב נצור לשונך לזרז לאדם שיהי׳ שומר פיו כמו מי שיש לו כרם ראשית תיקונו ששוכר לו שומר טוב – עוד שע״י דיבורים האסורים ממשיך טומאה על השפתיים – אנו מבקשים נצור לשוני מרע בע״כ צריך לזרז עצמו בתחלה לנצור ואח״כ לבקש מה׳ שיעזור – גם דשמירת הלשון מרע כולל כל סוגי הדבור שיש בהן רע – יבאר מה שכתוב לכי באור אשכם וגו׳ היינו בעת עשיית העבירה תיכף ירחק האש בגיהנם – גם שאמרו איזהו חכם הרואה את הנולד ולא היודע – גם שהלאוין והעוון התלויין בדבור יהיה שקול בעיניו בלאוין התלויין במעשה – יהיה לנגד עיניו תמיד מה דאיתא במדרש אמר הקב״ה אם תרצו להנצל מן דינא דגיהנם שמרו עצמיכם מלשה״ר וכו׳ – וזוכה בזה לדורותיו הבאים אחריו אפילו בעכו״ם וכ״ש ישראל.
פרק א׳ יבואר מכריז ר׳ אלכסנדרי מאן בעי חיי מאן בעולם חיי דהיינו לאריכות ימים גם בעוה״ז – גם מה שאמר אוהב ימים לראות טוב דהיינו שימים שהי׳ בהם בעוה״ז יראה אותם למעלה וישמח בהם: פ״ב – יתבונן שעומדין עליו מלמעלה ומונין דיבוריו – גם כמה פרשיות בתורה מורות זה וכמה יתבייש האדם כשיגיע לשם ויאמרו לו קרא זה בפיך: פ״ג – יהיה לו עת קבוע ללימוד ההלכות והמוסרים השייכים לזה – גם ע״י קבלת חובת השמירה יגרע ממנו במשך שנה כמה אלפים תיבות של דיבורים אסורים: פ״ד – המצות הם שלוחי השם אמר הקב״ה אם כבדת אותם כאלו לי כיבדת ואם ח״ו בזית אותם כאלו לי בזית – וכתיב בז לדבר יחבל לו, וכמה חבלות ימצא בו לע״ל לפי ערך הפרשיות ששם אותם אחרי גויו גם הוא נוהג בעצמו כמשרת שוטה – פ״ה – דרך האדם כשיש לו איזה משפט דרכו לבקש לדחות המשפט לזמן אחר פן בתוך כך ימצא עליו זכות ומעשה דאלימלך יוכיח וכן בעניני שמים וע״י דלטוריא נתעוררו עליו למעלה – גם ע״י קיום אלו הפרשיות נתעורר עליו זכות מלמעלה ומוסרים ע״י כמה ענינים עליונים ומעשה דירבעם בן יואש שלא קבל לשה״ר על עמוס יוכיח: פ״ו – שפי האדם דומה לפתח וצריך ליזהר שלא יהיה פתוח תמיד רק כעת שצריך לו ועוד כמה ענינים – גם העתקה מהרמב״ם סוף הלכות טומאת צרעת בענין זה: חתימת הקונטרס מענין קבלת עול המצות בכל יום שכולל בודאי גם אלו הענינים שתלוי בכח הדיבור – ט״ז ענינים במעלות היוצאות מחובת השמירה, הערה גדולה להפליא על שמתרשלים לתקן את הקלקול שהיה בזמן הבית – ותמיה על איחור הגאולה ותשובה ע״ז – עשרה דברים שצריך האדם לזכור כשרוצה וכו׳ – תנאי השמירה בשנים עשרה פרטים – ובסוף המאמר לעולם יראה אדם כאלו כל העולם חציו זכאי וחציו חייב וגם הוא וכו׳.