משנה: רֹאשׁ בֵּית דִּין אוֹמֵר מְקוּדָּשׁ וְכָל־הָעָם עוֹנִין אַחֲרָיו מְקוּדָּשׁ מְקוּדָּשׁ. בֵּין שֶׁנִּרְאָה בִזְמַנּוֹ בֵּין שֶׁלֹּא נִרְאָה בִזְמַנּוֹ מְקַדְּשִׁין אוֹתוֹ. רִבִּי אֶלְעָזָר בֵּי רַבִּי צָדוֹק אוֹמֵר אִם לֹא נִרְאָה בִזְמַנּוֹ אֵין מְקַדְּשִׁין אוֹתוֹ שֶׁכְּבָר קִידְּשׁוּהוּ שָׁמָיִם: MISHNAH: The president of the Court says, sanctified93To declare the day as Day of New Moon., and all people repeat after him, sanctified, sanctified. One sanctifies it whether it was seen in its time or not seen in its time94“In its time” is the night of day 30 of the preceding month. If the new moon is not seen in that night and the Court does not declare day 30 as New Moon of the next month, the next day automatically is the Day of New Moon since no month is longer than 30 days.. Rebbi Eleazar ben Rebbi Sadoq says, if it was not seen in its time one does not sanctify it95In every case the discussion about when to declare a New Moon can only be held on day 30. since Heaven already sanctified it.
הלכה: תַּנֵּי. רִבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַי אוֹמֵר. וְקִדַּשְׁתֶּ֗ם אֵ֣ת שְׁנַ֤ת הַֽחֲמִשִּׁים֙ שָׁנָ֔ה. שָׁנִים מְקַדְּשִׁין. [וְ]אֵין מְקַדְּשִׁין חֳדָשִׁים. וְהָא תַנִּינָן. רֹאשׁ בֵּית דִּין אוֹמֵר. מְקוּדָּשׁ. מָהוּ מְקוּדָּשׁ. מְקוּייָם. תַּנֵּי. לְקִידּוּשׁ הַחוֹדֶשׁ מַתַחִילִין מִן הַגָּדוֹל. אָמַר רִבִּי חִייָה בַּר אָדָא. מַתְנִיתָא אָֽמְרָה כֵן. רֹאשׁ בֵּית דִּין אוֹמֵר. מְקוּדָּשׁ. תַּנֵּי. לְעִיבּוּר הַשָּׁנָה מַתְחִילִין מִן הַצַּד. אָמַר רִבִּי זְבִידָא. וְהֵן בֵּייתָא דִלְרַע לָא נְהִגִין כֵּן. וְלָא שְׁמִיעַ דְּאָמַר רִבִּי חִייָה בַּר מַרְייָא רִבִּי יוֹנָה רִבִּי בָּא רִבִּי חִייָה בְשֵׁם רִבִּי יוֹחָנָן. לְקִידּוּשׁ הַחוֹדֶשׁ מַתְחִילִין מִן הַגָּדוֹל. לְעִיבּוּר הַשָּׁנָה מַתְחִילִין מִן הַצַּד. וּכְבָר נִכְנַס רִבִּי יוֹחָנָן וְהוּא הָיָה הַקָּטָן שֶׁבָּהֶן. אָֽמְרוּ לוֹ. אֱמוֹר. הֲרֵי הַשָּׁנָה מְקוּדֶּשֶׁת בְּעִיבּוּרָהּ. אָמַר. הֲרֵי הַשָּׁנָה מְקוּדֶּשֶׁת בְּעִיבּוּר. אָמַר רִבִּי יוֹנָתָן. רְאֵה לָשׁוֹן שֶׁלִּימְּדָנוּ בֶּן הַנַּפָּח. אִילּוּ אָמַר. בְּעִיבּוּרָהּ. הָיִיתִי אוֹמֵר. אֵילּוּ אַחַד עָשָׂר יוֹם שֶׁהַחַמָּה עוֹדֶפֶת עַל הַלְּבָנָה בְכָל־שָׁנָה. אֶלָּא בְעִיבּוּר. שֶׁהוֹסִיפוּ לָהּ חֲכָמִים שְׁלשִׁים יוֹם [וְעִיבְּרוּהָ]. רִבִּי יַעֲקֹב בַּר אָחָא רִבִּי יַסָּא בְשֵׁם רִבִּי יוֹחָנָן. לְעִיבּוּר הוֹלְכִין אַחַר הַמִּינּוּי. לְבֵית הַווַעַד הוֹלְכִין אַחַר הָרָגִיל. וְהוּא שֶׁיְּהֵא כָל־אֶחָד וְאֶחָד מְדַבֵּר בִּמְקוֹמוֹ. כְּגוֹן רִבִּי חֲנִינָא פָתַח. רִבִּי יוֹחָנָן וְרִבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן לָקִישׁ חָתְמִין. רִבִּי בָּא בַּר זַבְדָא פָתַח. רִבִּי חִייָא וְרִבִּי יַסָּא וְרִבִּי אִמִּי חָתְמִין. רִבִּי חַגַּיי פָתַח. רִבִּי יוֹנָה וְרִבִּי יֹסֵא חָתְמִין. כַּהֲנָא אִיתְמַנֵּי קָדָמֵיי מִן רִבִּי יַעֲקֹב בַּר אָחָא. עָאַל רִבִּי יַעֲקֹב בַּר אָחָא קָדְמֵּיי מִינֵּיהּ לְעִיבּוּרָא. אָמַר. הָכֵין מָרָהּ דִּשְׁמוּעֲתָּא לָא מְקַייֵם לָהּ. HALAKHAH: 96The entire Halakhah was copied in Sanhedrin 1:2, completely explained there in Notes 138–171. Rebbi Simeon ben Yoḥai stated: You shall sanctify the Fiftieth Year97Lev. 25:10. Babli 8b, Sanhedrin 10b.. You shall sanctify years, [but] one does not sanctfy months. But did we not state: “The president of the court says: sanctified”? What means sanctified? Confirmed. It was stated: For sanctifying months one starts98Polling the judges’ opinions. with the most senior person. Rebbi Ḥiyya bar Ada said, the Mishnah says this: “The president of the Court says: sanctified.” It was stated, for intercalation of the year one starts from the side. Rebbi Zebida said, but this lower house do not proceed in this way, for they did not hear what Rebbi Ḥiyya bar Marius and Rebbi Jonah, Rebbi Abba, Rebbi Ḥiyya said in the name of Rebbi Joḥanan: For lengthening the month one starts with the most senior person, for intercalating the year one starts from the side. When Rebbi Joḥanan was participating as the most junior person, they told him, say: “this year is sanctified in its intercalation.” He said, “this year is sanctified in intercalation.” Rebbi Jonathan said, look at the language which the smith’s son taught us. If he had said, “in its intercalation,” I would have said that this refers to the eleven days by which the solar year exceeds the lunar one, but “in intercalation”, that the Sages added thirty days to it [and intercalated it.]99Corrector’s (unnecessary) addition. Rebbi Jacob bar Aḥa, Rebbi Yasa in the name of Rebbi Joḥanan: For intercalation one follows the date of ordination. In the Academy one follows usage; each one gives his opinion at his place and sums up. For example, Rebbi Ḥanina started, Rebbi Joḥanan and Rebbi Simeon ben Laqisch summed up. Rebbi Abba bar Zavda started, Rebbi Ḥiyya, Rebbi Yasa and Rebbi Immi summed up. Rebbi Ḥaggai started, Rebbi Jonah and Rebbi Yose summed up. Rebbi Cahana was ordained before Rebbi Jacob bar Aḥa, but Rebbi Jacob bar Aḥa participated in intercalation before Rebbi Cahana was invited. He said, the person who formulated the tradition does not respect it for himself.
רִבִּי חִייָה בַּר בָּא הֲוָה קָאִים מַצְלֵי. עָאַל רִבִּי כַּהֲנָא וְקָם לֵיהּ מַצְלֵי מִן אַחוֹרוֹיי. מִן דַּחֲסַל רִבִּי חִייָה בַּר בָּא מִן צְלוּתֵיהּ יְתִיב לֵיהּ דְּלָא מֵיעֲבוֹר קוֹמוֹי. [רַב כַּהֲנָא מַאֲרִיךְ בִּצְלוּתֵיהּ.] מִן דַּחֲסַל רִבִּי כַּהֲנָא אֲמַר לֵיהּ. הָכֵין אַתּוּן נְהִיגִין [גַּבֵּיכוֹן] מְצַעֲרִין רַבְרְבֵיכוֹן. אֲמַר לֵיהּ. רִבִּי. אֲנָא מִדָּבֵית עֵלִי. וּכְתִיב עַל דְּבֵית עֵלִי. אִֽם־יִתְכַּפֵּ֞ר עֲוֹ֧ן בֵּית־עֵלִ֛י בְּזֶ֥בַח וּבְמִנְחָ֖ה עַד־עוֹלָֽם:. בְּזֶ֥בַח וּבְמִנְחָ֖ה אֵין מִתְכַּפֵּר לוֹ. [אֲבָל] מִתְכַּפֵּר לוֹ בִתְפִילָּה. וּצְלִי עֲלוֹי וְזָכָה לְמֵיסַב עַד דְּאִיתְעַבְּדוֹן טֻפְרוֹי סוּמוּקִן כְּהָדָא דַקִּקָה. Rebbi Ḥiyya bar Abba was standing praying. Rebbi Cahana came and stood behind him in prayer. When Rebbi Ḥiyya had finished, he sat down in order not to walk by him. [Rav Cahana spent a long time praying.]100In this paragraph, the corrector’s additions are from Sanhedrin. After he finished, he told him, is that your way to make your superiors suffer? He told him, I am a descendant of the House of Eli, of whom it is written1011S. 3:14. Babli 18a.: if the sin of the House of Eli would forever be atoned for by sacrifice and offering. By sacrifice and offering it cannot be atoned for, [but] it can be atoned for by prayer. He prayed for him, he reached old age while his fingernails remained red like those of a small child.
רִבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן לָקִישׁ אַקְדְּמוֹן לֵיהּ חַד סָב לְעִיבּוּרָא וְאַעֲלוּנֵיהּ מִן הַהוּא תַרְעָא דִּלְּהֵל. אָמַר. כֵּן יְהֵא בִשְׂכָרָן. וְלָא שְׁמִיעַ דְּאָמַר רִבִּי קְרִיסְפָּא בְשֵׁם רִבִּי יוֹחָנָן. מַעֲשֶׂה שֶׁעִיבְּרוּ הַשָּׁנָה שְׁלשָׁה רוֹעֵי בָקָר. חַד מִינוֹן אָמַר. בְּכִיר לָקִישׁ בְּאֲדָר מִינָץ. וְחוֹרָנָה אָמַר. קָדוּם בָּאֲדָר פּוּחַ לוֹחֵיךְ וּפּוּק לְקוּבְּלֵיהּ. וְחוֹרָנָה אָמַר. תּוֹר בָּאֲדָר בְּעֶרְייָה יָמוּת וּבְטֻל תֵּינְתָה מָשְׁכֵּיהּ יִשְׁלַח. וַאֲנָּן חַמְייָן הָדֵין שַׁתָּא דְּלֵית חַד מִינְּהוֹן. וְעִיבְּרוּ אֶת הַשָּׁנָה עַל פִּיהֶם. אָמַר רִבִּי חֶלְבּוֹ. וְהִסְכִּים בֵּית דִּין עִמָּהֶן. לֹא כֵן אָמַר רִבִּי זְעוּרָה. וְהֵן שֶׁיְּהוּ כוּלָּם מוֹרִין מִטַּעַם אֶחָד. מִכֵּיוָן דְּאִילֵּין מוֹדֵיי לְאִילֵּין וְאִילֵּין מוֹדֵיי לְאִילֵּין כְּמִי שֶׁכּוּלָּן מוֹרִין מִטַּעַם אֶחָד. They preferred an old man to Rebbi Simeon ben Laqish for intercalation but had to remove him by the other door. He said, this be their reward. He did not hear what Rebbi Crispus said in the name of Rebbi Joḥanan: It happened that the year was intercalated by three cow hands102Babli Sanhedrin 18b.. One said, in Adar, early and late grain sprout together. Another one said, if in Adar the East wind blows, open your jaws and go towards it. Another one said, in Adar the ox will die naked and try to strip off his hide under the fig tree. And we see that this year nothing of these applies. They intercalated the year on their word. Rebbi Ḥelbo said, because the Court agreed with them. Did not Rebbi Ze`ira say, but they all have to agree to the same reason? But since they all agree with one another it was that they all agreed as to the reason.
וְרִבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן לָקִישׁ מַקְפִּד עַל הָדָא מִילְּתָא. חָשַׁשׁ לָהִיא דְאָמַר רִבִּי לָֽעְזָר. דְּאָמַר רִבִּי לָֽעְזָר. וְהָיְתָ֣ה יָדִ֗י עַל הַנְּבִיאִ֞ים הַֽחוֹזִים שָׁוְא֘ וְהַקֹּוֹסְמִים כָּזָב֒ בְּס֧וֹד עַמִּ֣י לֹא־יִהְי֗וּ. זֶה סוֹד הָעִיבּוּר. וּבִכְתָ֤ב בֵּֽית־יִשְׂרָאֵל֙ לֹ֣א יִכָּתֵ֔בוּ. זֶה הַמִּינּוּי. וְאֶל־אַדְמַ֥ת יִשְׂרָאֵ֖ל לֹ֣א יָבוֹאוּ. זוֹ אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. וְאָמַר רִבִּי לָֽעְזָר. כַּד סָֽלְקִית לְהָכָא אָֽמְרִית. הָא גַבִּי חָדָא. כַּד מְנוּנָנִי אָֽמְרִית הָא גַבִּי תַּרְתֵּיי. כַּד עָלִית לְעִיבּוּרָא אָֽמְרִית. הָא תַלְתֵּיהוֹן גַבִּי. Why was Rebbi Simeon ben Laqish offended by this? He was worried about what Rebbi Eleazar said, since Rebbi Eleazar said103Ez. 13:9. Babli Ketubot 112a.: My hand will be against the prophets who see vain things and who conjure lies, in my people’s council104Identifying biblical סוד “council” with rabbinic סוד “secret”. they shall not be; that is the secret of intercalation; in the documents of the House of Israel they will not be inscribed; that is ordination; and to the earth of Israel they shall not come; that is the Land of Israel. Rebbi Eleazar said, when I came here, I said, I have one. When they ordained me, I said, I have two. When I was asked to participate in the intercalation, I said, I have all three with me.
רִבִּי בָּא בַּר זַבְדָּא בְשֵׁם רַב. טַעֲמָא דְּרִבִּי לָֽעְזָר בֵּירִבִּי צָדוֹק. כֵּיוָן שֶׁבֵּית דִּין שֶׁלְּמַעֲלָן רוֹאִין שֶׁאֵין בֵּית דִּין שֶׁלְּמַטָּן מְקַדְּשִׁין אוֹתוֹ הֵן מְקַדְּשִׁין אוֹתוֹ. Rebbi Abba bar Zavda in the name of Rav: The reason of Rebbi Eleazar ben Rebbi Ṣadoq: When the Heavenly Court sees that the earthly Court did not sanctify it, they sanctify it105When the Heavenly Court sees that the Earthly Court did not sanctify the 30th day, they automatically sanctify the 31st day..