לגבי הגדרת המזבח כמקום שחיטה, סוכם כי דינו כצפון העזרה, והוא כשר כולו, איפוא, לשחיטת קדשי קדשים. It was stated in this chapter that the status of the altar itself is like that of the northern part of the Temple courtyard in that it is a valid location for the slaughter of offerings of the most sacred order.
בתוך הדיונים בענין זה זה נידונו בהרחבה גם פרטי מקומו של המזבח ביחס לפתח ההיכל, ועוד צדדים אחרים ביחס למבנהו וגודלו של המזבח, והכבשים דרכם עולים אליו ויורדים ממנו. Apropos the altar's status with regard to sacrificial slaughter, the Gemara discussed the position of the altar relative to the entrance to the Sanctuary, in addition to other details of the altar's size and structure, as well as the minor ramps that protruded from it.
דינן של המנחות הריהו כקדשי קדשים, והנאכלות שבהן נאכלות רק בעזרה ולכהנים זכרים ליום ולילה. Meal offerings belong to the category of offerings of the most sacred order. The parts of meal offerings that are consumed must be eaten in the Temple courtyard by male priests during the day of the slaughter and the following night.
קרבנות העוף הם רק תורים (מבוגרים) ובני יונה (יונים צעירות), ויש בהם שני סוגי קרבן בלבד — חטאת ועולה, ומספר הבדלים ביניהם: מקום מליקתה ועבודתה של עולת העוף בקרן דרומית מזרחית, ושל חטאת העוף — בקרן מערבית דרומית. Bird offerings are brought exclusively from mature doves and pigeons. Birds may be sacrificed as burnt offerings or sin offerings. There are several distinctions between the rites of these two types of offerings, e.g., the sacrificial rite of a bird burnt offering is performed at the southeast corner of the altar, whereas the rite of a bird sin offering is performed at its southwest corner.
שלא כדין שחיטת חולין (בסכין ומן הצואר), קרבנות העוף נמלקים בצפורן ומצד העורף על ידי הכהן, אלא שיש הבדל בין חטאת ועולה לגבי פרטי המליקה, שבעולה מבדיל (חותך את הצואר כולו, או לפירוש אחר — שני סימנים, קנה וושט), ובחטאת אינו מבדיל, אלא סימן אחד. The sacrificial rite of bird offerings differs from that of animal offerings. Whereas animal offerings must be slaughtered at the throat using a knife, in the case of bird offerings, a priest pinches their napes from the back using his thumbnail. This procedure is carried out differently for a burnt offering and a sin offering. In the case of a burnt offering, the priest separates the head from the body, or, according to a different opinion, he entirely cuts through both the gullet and windpipe. In the case of a sin offering, the priest does not separate the head from the body and cuts either the gullet or the windpipe.
הבדל אחר בין חטאת ועולה הוא בנתינת הדם, שאת דם החטאת מזים על גבי המזבח בחלקו התחתון (מתחת לחוט הסיקרא המסמן את מחצית גובה המזבח), ואילו את דם העולה ממצים בחלקו העליון של המזבח דוקא. An additional distinction between the bird burnt offering and sin offering is that the blood of a sin offering is sprinkled on the lower half of the wall of the altar, below the red line, while the blood of a burnt offering is squeezed out on the upper half of the wall of the altar.
בדברים אחרים דומים חטאת ועולת העוף למקביליהם בבהמות. חטאת העוף, נפסלת כחטאת בהמה, על ידי מחשבת שינוי השם והבעלים, מה שאין כן בעולת העוף. חטאת העוף נאכלת כולה על ידי הכהנים, ואילו עולת העוף (לאחר השלכת המוראה והנוצה) עולה כולה כליל למזבח. Bird burnt offerings and bird sin offerings share some common characteristics with their animal counterparts. Like the animal sin offering, a bird sin offering is disqualified if the priest intends its sacrifice to be for the sake of a different offering or a different individual. Conversely, an animal or bird burnt offering would not be disqualified, but the owner would not fulfill his obligation to bring the offering and would have to bring another one. Whereas sin offerings are consumed by male priests in the Temple courtyard, burnt offerings are consumed by the fire on the altar.
לענין פיגול ופסול במחשבת שינוי הזמן ומחשבת שינוי המקום, דין העוף כדין הבהמה, אלא שבעופות יש רק שתי עבודות מעכבות — המליקה ונתינת הדם (הזאה בחטאת ומיצוי בעולה). Bird offerings are similar to animal offerings with regard to cases where the priest intended to perform one of its rites or eat the offering beyond the designated time or outside the designated area. They differ in that animal offerings have four essential rites whereas bird offerings have only two, the pinching of the nape and the presenting of the blood on the altar.