פרק זה עיקרו עוסק בענין אחד: דינם של הקדשים שיש בהם פסול מסויים הפוסלם מלעלות למזבח, ואירע ועלו עליו. The primary focus of this chapter was one matter: What is the halakha with regard to sacrificial items that are disqualified from ascending the altar and being sacrificed, yet nevertheless they ascended upon the altar?
מוסכם כי העקרון המנחה להיתר הקרבה של קרבן פסול שעלה למזבח הוא היותו ״ראוי לו״ — שאין הוא מכלל איסורי מזבח, שמתחילתם אינם ראויים להקרבה (אם משום פסולם, ואם משום שלא התקדשו עדיין בכלי שרת), אלא שראוי הוא מצד עצמו, ברם נפסל להקרבה. כמו כן נתברר שגם בקדשים כשרים עצמם, אותם חלקים שאינם ראויים להקרבה (כגון בשר קדשי קדשים ובשר קדשים קלים), גם הם אינם ראויים למזבח, ואם עלו ירדו. All agree that only those disqualified items fit for the altar have already been sanctified by the altar and shall not descend. Those items that were never fit, whether because they were never sanctified in a service vessel or because their disqualification deemed them entirely unfit as an offering, shall descend. Likewise, those portions of a fit offering that are themselves not fit to be sacrificed but are instead eaten, e.g., the meat of offerings of the most sacred order or of offerings of lesser sanctity, are not considered fit for the altar and shall descend if they ascended.
עוד נחלקו חכמים באשר להגדרתו המדוייקת של ה״ראוי לו״, אם זה הראוי לאש המזבח, או אף זה שראוי למזבח הגם שאינו ראוי לאש המזבח (כגון דם ונסכים, שדרך הקרבתם אינה על אש המזבח). וסוכם כי דווקא הראוי לאישים הוא שאינו יורד, ואילו הראוי למזבח ולא לאישים, שנפסל להקרבה ועלה, אינו מוקרב. ואף כאשר עלו זבח ונסכים פסולים — הזבח יוקרב, והנסכים שעמו לא יוקרבו. The Sages disagreed as to whether an item fit for the altar must be fit for consumption by the fire upon the altar, or must merely be fit for ascending the altar, which would include blood and libations as well. It was concluded that only those items fit for consumption by the fire shall not descend, whereas other disqualified sacrificial items shall descend if they ascended the altar. In addition, those libations accompanying an offering shall descend from the altar, although the offering itself shall remain.
אף הלכה זו שאם עלו לא ירדו, אינה אלא אם עלו, ואולם אם ירדו אלו מהמזבח — שוב אין מעלים אותם להקרבה. אף סוכם באשר לדרך ההנהגה בקרבנות פסולים שעלו על המזבח, שירדו ולא יוקרבו, כיצד ירדו שלא בדרך בזיון. The halakha that certain items shall not descend if they ascended the altar applies only where they ascended and remained on the altar. Nevertheless, if they descended they may not be returned to it. In addition, with regard to those items that shall descend from the altar even if they ascended, specific guidelines were given for removing them from the altar so that it would not be done in a dishonorable manner.
כן נקבע כי כלל זה שהמזבח מקדש את הראוי לו, נכון הוא אף לגבי כבש המזבח המקדש את הראוי לו (ומשיגיע דבר הראוי לכבש, אף שפסול הוא, שוב אין מורידים אותו), ואף בכלי שרת כך היא ההלכה, שמשיגיע לתוכו דבר הראוי לו, אף שנפסל, הרי זה התקדש ואינו נפדה לעולם. אכן, בכלי שרת נקבעו כללים שונים באשר לדרך בה הם מקדשים את הניתן בתוכם: אם באשר לכלים עצמם, ואם באשר לניתנים בתוכם. It was similarly established that just as the altar sanctifies items that are fit for it, so too, the ramp and service vessels sanctify items that are fit for them. Accordingly, items that ascended upon the ramp and are fit for it shall not descend, and items fit for service vessels that are placed in them are sanctified and may never be redeemed. Several conditions were established as to when vessels sanctify items and which items each vessel can sanctify.
מכלל הדיון בנושא המרכזי של הפרק עולות ומתבררות הלכות נוספות הקרובות אליו. ובכללן, דין חלקי קרבן שפקעו מעל המזבח, ויש בהם ממש, שמחזירים אותם למזבח להקטרה, ודינו של אויר מזבח שהינו כמזבח עצמו לענין קליטת קדשים, ועוד. ובכלל פרק זה, בסופו, דברים אודות הכפרות השונות של בגדי כהונה. As a result of the chapter's primary discussion relating to the halakhot of disqualified items that ascended the altar, other halakhot were clarified as well, such as the halakha with regard to sacrificial portions that separated from the altar. In this case, the Gemara concluded that if some substance remains to the separated limb it must be returned to the altar to be burned. It was also clarified that the airspace above the altar is considered as the altar itself with regard to the halakha that items that ascended upon the altar shall not descend. The chapter concluded with a discussion concerning the various priestly vestments and the sins for which each one atones.