בפרק זה נתבררו עיקרי הדברים לגבי האישים והמעשים הפוסלים את העבודה. בפסולים הללו יש דרגות שונות (שאין פרק זה ומסכת זו מקום ביאורם) יש מהם שחייבים עליהם מיתה בידי שמים, יש מהם שחייבים מלקות, ויש פסולים שאינם נענשים. והפסולים עצמם הם אלה שאינם ראויים מעצם עניינם לכהן (זר, בעל מום קבוע, ערל שאינו יכול להימול), אלה שנפסלים מפני דבר שאירע להם, או מפני שלא תיקנו עצמם כראוי ולאחר זמן יכולים להיתקן (אבל, טמא, טבול יום, מחוסר כפורים, שאינו רחוץ ידים ורגלים, שתויי יין, פרועי ראש), ויש שעבודתם נפסלה משום שלא נעשתה בדרך הראויה (יושב, עומד על דבר שאינו רצפת העזרה, עובד ביד שמאל). וכל אלה פוסלים את עבודת הקודש שעשו, אבל אין מחשבתם בעבודות יכולה לפסול את הקרבן. This chapter clarified the primary halakhot pertaining to the disqualification of offerings due to improper actions or unfit people. The chapter did not address the varying severity of these disqualifications, some of which carry the penalty of death at the hand of Heaven, others lashes, and some which carry no punishment at all. Unfit people may be those inherently unfit to perform the service, e.g., a non-priest, a blemished priest, and an uncircumcised priest. Alternatively, their lack of fitness may be contingent on a temporary circumstance, as in the case of an acute mourner, an impure priest, one for whom the sun has not yet set after his immersion, one who still lacks atonement after his immersion, one who has not washed his hands and feet, or one who drank wine. Still others may disqualify the offering by dint of their actions, e.g., one sitting, standing on anything other than the Temple floor, or performing a rite with his left hand. Through all such acts, the offering is disqualified, but mere intent to perform any of them does not in itself disqualify the offering.
בתוך כדי בירור מקורם של פסולים אלו, נתבארו באריכות דיני בגדי כהונה, וכן פרטי דיניו של הכיור שבמקדש, המים שבו, ודרך הרחצה ממנו. ועיקרם — שהכיור כלי שרת הוא, שמים שבו מתקדשים ונפסלים בלינה, והרחצה בו מעין עבודה היא. הנושא העיקרי האחר שהתברר בפרק היה בדיני הפסול (מחשבת שינוי המקום) והפיגול (מחשבת שינוי הזמן). מחשבת שינוי הזמן ושינוי המקום יכולה להעשות בכל אחת מן העבודות, אבל מחשבה זו היא רק כאשר חושב לזרוק כזית מן הדם או לאכול כזית מן הבשר או להקטיר כזית מן האימורים שלא בזמנם (בכל קרבן לפי הזמן הקצוב בתורה לזה) או שלא במקומם (מחוץ למקדש). אף שיש מחשבת פסול ופיגול גם באכילה וגם בהקטרה, אין שתי אלה מצטרפות. כמו כן אין המחשבה פועלת אלא כאשר מחשב על אכילת דבר שדרכו להיאכל והקטרת דבר שדרכו להיות מוקטר. The Gemara explained several halakhot concerning the priestly vestments, the Basin in the Temple, the water it contains, and the matter of washing from it. Its primary conclusions are that the Basin is considered a service vessel whose contents are disqualified by being left overnight, and that washing from it is in many ways similar to a sacrificial rite.
לגבי הפיגול יש גם הגבלות נוספות, שאין הקרבן נעשה פיגול אלא אם כן נעשתה בו כל עבודת הקודש כתיקונה, ואם לא נעשתה כראוי, אף שהקרבן נפסל מכל מקום אינו פיגול. וכיוצא בזה אין הפיגול חל אלא רק כאשר אינו מערב במחשבת הפיגול עוד מחשבת פסול אחרת, ואם חשב מחשבה אחרת (כגון מחשבת שינוי מקום) הרי זה פסול ואינו פיגול. The second major topic covered in the chapter concerned intentions to consume an offering beyond its designated time and outside its designated area, both of which disqualify the offering, and the former of which renders it piggul as well. These intentions can arise at any point during the four sacrificial rites of the service, but both can refer only to the eating of an olive-bulk of meat, the sprinkling of sufficient blood to sprinkle, or the burning of an olive-bulk of the offering's sacrificial portions. Although improper intentions with regard to eating and burning the offering both disqualify it, they cannot join together to complete the requisite measure of an olive-bulk. Furthermore, an offering can be rendered piggul only if its service, aside from the intent of piggul, was performed properly. If there were additional improper intentions or actions, the offering is disqualified but it is not rendered piggul.