וְשָׁחַט אֶת בֶּן הַבָּקָר לִפְנֵי ה׳ וְהִקְרִיבוּ בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים אֶת הַדָּם וְזָרְקוּ אֶת הַדָּם עַל הַמִּזְבֵּחַ סָבִיב אֲשֶׁר פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד. (ויקרא א, ה) And he shall kill the bullock before the Lord: and the priests, Aharon’s sons, shall bring the blood, and sprinkle the blood round about upon the altar that is by the door of the Tent of Meeting. (Leviticus 1:5)
פרק זה הוא כעין השלמה לפרק הקודם. בעוד שבפרק הקודם עסקנו באנשים הפוסלים את העבודה ובמחשבות הפוסלות את הקרבן, הרי בפרק זה עוסקים ביוצאים מן הכללים הללו, מתי אין הפסולים פוסלים את הקרבן בעבודתם, וכן מתי מחשבות שאינן ראויות אינן פוסלות את הקרבן. This chapter supplements the preceding chapter. While the previous chapter discussed individuals whose performance of the sacrificial rites renders those rites not valid and intentions that disqualify offerings, this chapter examines the exceptions to those halakhot. This includes cases in which individuals unfit to perform the Temple service do not render the offering unfit with their service, as well as cases in which improper intent does not disqualify an offering.
שלושה נושאים עיקריים מתבררים בפרק זה. למרות ששחיטת הקרבן היא אחת מעבודות הקודש ההכרחיות, אין היא מצוה לכהנים בלבד, ולפיכך מבררים את דיניה של שחיטה הנעשית בידי פסולים, כיצד היא נעשית בפועל, וביחוד בידי הטמא שאינו ראוי להיכנס לעזרה ולשחוט. Three primary topics are addressed in this chapter, the first of which is the slaughter of the offering. Although the slaughter of an offering is one of the indispensable sacrificial rites, it may be performed by non-priests. The chapter enumerates the halakhot that pertain to slaughter performed by an individual unfit to perform the other sacrificial rites, including the technicalities of its performance, especially with regard to a ritually impure individual for whom it is prohibited to enter the Temple courtyard to slaughter the offering.
בעיה אחרת היא בעבודות הדם האחרות שנעשו על ידי הפסולים, שיש מהן שאפשר לחזור ולעשותן כראוי בלי שייפסל הקרבן. וכאן דנים בגבולות הלכה זו, מה ניתן לתיקון ומה הוא מעוות שאינו יכול להיתקן. The second issue that is explored is the status of the later sacrificial rites, associated with the blood, that were performed by an individual unfit for the Temple service. Such rites can occasionally be rectified and redone properly, thereby preventing the offering from being rendered not valid. The chapter will discuss the specifics of this halakha, what can be corrected, and what cannot be.
שאלה אחרת היא ביחס למחשבות שינוי הזמן והמקום. האם כל מחשבה של אכילת מזבח או אדם לאחר הזמן פיגול היא. וכיוצא בזה, האם כל מחשבת חוץ למקומו פוסלת את הקרבן. כיוצא בדבר דנים במי שעושה את עבודות הקרבן במחשבה לעשותו שלא כראוי בעניינים אחרים, מה דינו. The third issue analyzed in the chapter is that of improper intent with regard to the place and time of the offering. Various questions are raised in this context: Do all intentions to sacrifice or partake of the offering beyond its designated time render the offering piggul? Likewise, do all intentions to sacrifice or partake of the offering outside its designated area render the offering not valid? The chapter also discusses the halakha in situations where one had intent to perform other aspects of the sacrificial rites improperly.
בירור הבעיות הללו, וחילוקי הדעות שיש בהן, כמו גם המקורות שיש להלכות אלה במקרא, הן עיקרו של פרק זה. The clarification of these issues, the presentation of the various differing opinions, and the citation of their biblical sources are the main topics of this chapter.