חפינת הקטורת על ידי הכהן הגדול (שאף היא עבודה המיוחרת ליום הכיפורים) נקבעת לפי שיעור ידיו של הכהן, והכלים הנעשים לצורך חפינה נבנים לפי גודל זה, אכן בירור דיני החפינה וכיצד היא נעשית, גורר אתו בירור נוסף של חלק מדיני הקמיצה שיש להם קשר מהותי עם החפינה. The amount of incense scooped by the High Priest is determined by the size of his hands, and the vessels he uses for this purpose are made to fit him. Although this service is unique to Yom Kippur, the analysis of its halakhot and manner of performance leads to a discussion of the handful of flour separated from a regular meal-offering, which resembles the handful of incense in many ways.
הכניסה לקודש הקודשים היתה דרך הפרוכות המבדילות, וכמה וכמה דברים נעשו כדי לקיים אף בימי הבית השני את הלכות יום הכיפורים, למרות חסרון הארון, ושינוי המבנה של ההיכל והדביר. The entrance of the High Priest into the Holy of Holies in the Second Temple was via the two dividing curtains. Several steps were taken to ensure that the rites of Yom Kippur were performed in the proper manner in the Second Temple, despite the lack of the Ark of the Covenant and the fact that the structure of the Sanctuary and the inner sanctum was different from that of the First Temple.
בכל ההזאות שלפני ולפנים ביום הכיפורים מזה הכהן הגדול מן הדם אחת ושבע, כלומר הזאה ראשונה המכוונת קצת כלפי מעלה ושבע הזאות הנוטות כלפי מטה. וכל שינוי בסדרי ההזאות, כבמנינן, פוסל את העבודה. For each set of sprinklings in the Holy of Holies the High Priest sprinkles the blood of the bull and the goat once and then seven times, i.e., the first sprinkling is directed slightly upward while the next seven are aimed downward. Any change in the order or number of sprinklings disqualifies the service.
בעוד שההזאות שלפני ולפנים מיוחדות רק ליום הכיפורים, הרי ההזאות מחוצה לו, על הפרוכת ועל מזבח הזהב, היו נעשות גם בכמה קרבנות חטאת מיוחדים (חטאת הכהן הגדול וחטאת הציבור). ונתבארו כמה מן ההבדלים שבין עבודות אלה. אף הזאת הדם על מזבח הקטורת יש בה כמה אפשרויות, וכפי הנראה מן הדיון בגמרא היו כנראה חילוקי מנהגים אף בימי הבית בפרטים שונים של עבודה זו. The sprinklings inside the Holy of Holies are performed exclusively on Yom Kippur. The sprinklings outside, on the curtain and the golden altar in the Sanctuary, are also performed with the blood of certain other special sin-offerings, i.e., the bull brought by the anointed priest and the bull brought for an unwitting communal sin. The Gemara clarifies some of the differences between these rites. There are several differences of opinion with regard to the manner of the sprinkling on the golden altar, and the discussion in the Gemara indicates that there were various customs with regard to its performance even during the period of the Temple itself.
הכל מודים כי חלק מסוים מעבודות יום הכיפורים לא רק שהוא עצמו מעכב, שאין כפרת היום שלמה בלעדיו, אלא שאף הסדר מעכב, שאם הקדים דבר לחבירו — חייב לחזור ולעשות הכל מתחילה. אך להלכה צומצם דין זה רק לעבודות היום המיוחדות — העבודות הנעשות על ידי הכהן בבגדי לבן שלו, ודוקא אלה הנעשות בקודש הקודשים. ואילו בשאר עבודות נקבע כי כל מחזור עבודות מהווה יחידה לעצמה, שאם ארע פגם בתוך אחת מהן (אם על ידי טעות, ואם משום שאין הכהן הגדול יכול להשלים עבודה זו) חוזרים על עבודה זו מתחילתה. Everyone agrees that not only are certain rites of the Yom Kippur service indispensable for atonement, but so is the order of their performance. Consequently, if the High Priest performed a later service first, he must go back and start over from the beginning. However, this requirement is limited to the special rites of the day, those performed by the High Priest in his white garments inside the Holy of Holies. With regard to the other services, each is considered a distinct unit, which means that if one of them was impaired in some way the High Priest must begin that rite afresh. This impairment might be caused by an error in the performance of the rite, or due to the inability of the High Priest to complete the service of this holiest day.