וְלָבַשׁ הַכֹּהֵן מִדּוֹ בַד וּמִכְנְסֵי בַד יִלְבַּשׁ עַל בְּשָׂרוֹ וְהֵרִים אֶת הַדֶּשֶׁן אֲשֶׁר תֹּאכַל הָאֵשׁ אֶת הָעֹלָה עַל הַמִּזְבֵּחַ וְשָׂמוֹ אֵצֶל הַמִּזְבֵּחַ. וּפָשַׁט אֶת בְּגָדָיו וְלָבַשׁ בְּגָדִים אֲחֵרִים וְהוֹצִיא אֶת הַדֶּשֶׁן אֶל מִחוּץ לַמַּחֲנֶה אֶל מָקוֹם טָהוֹר. (ויקרא ו, ג-ד) And the priest shall put on his linen garment, and his linen trousers shall he put on his flesh; and he shall remove the ashes from what the fire had consumed of the burnt-offering on the altar, and he shall put them beside the altar. And he shall put off his garments, and put on other garments, and carry the ashes out of the camp to a clean place. (Leviticus 6:3–4)
אֶת הַכֶּבֶשׂ הָאֶחָד תַּעֲשֶׂה בַבֹּקֶר וְאֵת הַכֶּבֶשׂ הַשֵּׁנִי תַּעֲשֶׂה בֵּין הָעַרְבָּיִם. וְעִשָּׂרֹן סֹלֶת בָּלוּל בְּשֶׁמֶן כָּתִית רֶבַע הַהִין וְנֵסֶךְ רְבִיעִת הַהִין יָיִן לַכֶּבֶשׂ הָאֶחָד. וְאֵת הַכֶּבֶשׂ הַשֵּׁנִי תַּעֲשֶׂה בֵּין הָעַרְבָּיִם כְּמִנְחַת הַבֹּקֶר וּכְנִסְכָּהּ תַּעֲשֶׂה לָהּ לְרֵיחַ נִיחֹחַ אִשֶּׁה לַה׳. (שמות כט, לט-מא) The one lamb you shall offer in the morning; and the other lamb you shall offer in the afternoon. And with the one lamb a tenth of an ephah of fine flour mingled with a fourth of a hin of beaten oil; and a fourth of a hin of wine for a libation. And the other lamb you shall offer in the afternoon, and shall do to it according to the meal-offering of the morning, and according to its libation, for a sweet savor, an offering made by fire unto the Lord. (Exodus 29:39–41)
וְשָׁחַט אֶת בֶּן הַבָּקָר לִפְנֵי ה׳ וְהִקְרִיבוּ בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים אֶת הַדָּם וְזָרְקוּ אֶת הַדָּם עַל הַמִּזְבֵּחַ סָבִיב אֲשֶׁר פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד. וְהִפְשִׁיט אֶת הָעֹלָה וְנִתַּח אֹתָהּ לִנְתָחֶיהָ. וְנָתְנוּ בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֵן אֵשׁ עַל הַמִּזְבֵּחַ וְעָרְכוּ עֵצִים עַל הָאֵשׁ. וְעָרְכוּ בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים אֶת הַנְּתָחִים אֶת הָרֹאשׁ וְאֶת הַפָּדֶר עַל הָעֵצִים אֲשֶׁר עַל הָאֵשׁ אֲשֶׁר עַל הַמִּזְבֵּחַ. וְקִרְבּוֹ וּכְרָעָיו יִרְחַץ בַּמָּיִם וְהִקְטִיר הַכֹּהֵן אֶת הַכֹּל הַמִּזְבֵּחָה עֹלָה אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחֹחַ לַה׳. (ויקרא א, ה-ט) And he shall slaughter the bull before the Lord; and the sons of Aaron, the priests, shall sacrifice the blood, and throw the blood round about against the altar that is at the door of the tent of meeting. And he shall flay the burnt-offering and cut it into its pieces. And the sons of Aaron the priest shall put fire on the altar and lay out wood in order upon the fire. And Aaron's sons, the priests, shall lay out the pieces, the head and the fat, upon the wood that is on the fire which is upon the altar. And its innards and its legs shall he wash with water; and the priest shall burn all of it on the altar for a burnt-offering, an offering made by fire, of a sweet savor unto the Lord. (Leviticus 1:5–9)
לפני הפירוט השלם של עבודת הקודש המיוחדת של יום הכיפורים מקדימה מסכת יומא פרק זה, המתאר חלק מעבודת המקדש כפי שהיא נעשית בשאר ימות השנה. תיאור סדרי העבודה הללו, על ההתרגשות וריבוי הכהנים הבאים לעסוק בכל עבודה, מהוה רקע להבלטת הניגוד והייחוד של יום הכיפורים, כאשר רק אדם אחד — הכהן הגדול עצמו — עושה את כל העבודות הללו. Before providing the details of the special sacred services performed on Yom Kippur, tractate Yoma begins with a description of some of the services that were performed in the Temple on a daily basis. The description of these services, which involved great fanfare and the participation of many priests, stands in stark contrast to the unique and more subdued Yom Kippur service, when only a single individual, the High Priest, performed all the day's sacrificial tasks himself.
בעיקר מתוארות בפרק זה שתים מעבודות הבוקר — הרמת תרומת הדשן, כלומר הורדת מקצת אפר המזבח בטכס מיוחד, וכן העלאת קרבן התמיד של שחר אל המזבח. The chapter focuses mainly on two of the daily services: The ceremonial removal of a small amount of ash from the altar, and the sacrifice of the morning daily offering and its conveyance to the altar for burning.
כיון שהכהנים המסוגלים והחפצים לעבוד עבודות אלו היו מרובים, נמצאו דרכים שונות (תחרות או ״פייס״) כדי לבחור מתוכם את אלה שיעשו עבודה זו באותו יום. יתר על כן, ראו חכמינו כחלק מכבוד המקדש והאדרת חשיבותו שעבודות הקודש תיעשנה בפומביות רבה ובשיתוף מספר רב ככל האפשר של כהנים, בין אלה העוסקים בעבודה עצמה, ובין אלה המכינים עצמם לה. Since there were many priests who were eligible and eager to perform these services, various methods were used to determine who would win the privilege of performing given tasks each day. Moreover, our Sages saw it appropriate, in order to stress the great importance of the sanctity of the Temple and its sacrificial service, that this process of determination of roles should be done amid great publicity and fanfare and with the participation of a large number of priests, both those who ended up performing the sacred tasks and those who merely prepared themselves in hope of winning such participation.
תיאור ההכנות לעבודות אלה, בחירת הכהנים להן (ובעיקר על ידי הפייסות-ההגרלות השונות), וחלוקת כל עבודה בין הכהנים השונים והרבים שיעסקו כל אחד בחלק ממנה, הן הנושאים המרכזיים של פרק זה. The description of the process through which the various tasks were assigned to particular priests, and the method of distribution of these services among the many who won the right to perform them, are the central topics of this chapter.