וּמִפֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לֹא תֵצְאוּ שִׁבְעַת יָמִים עַד יוֹם מְלֹאת יְמֵי מִלֻּאֵיכֶם כִּי שִׁבְעַת יָמִים יְמַלֵּא אֶת יֶדְכֶם. כַּאֲשֶׁר עָשָׂה בַּיּוֹם הַזֶּה צִוָּה ה׳ לַעֲשֹׂת לְכַפֵּר עֲלֵיכֶם. (ויקרא ח, לג-לד) And you shall not go out from the opening of the Tent of Meeting seven days, until the days of your consecration be fulfilled; for He shall consecrate you seven days. As has been done this day, so the Lord has commanded to do, to make atonement for you. (Leviticus 8:33–34)
וַיֹּאמֶר ה׳ אֶל מֹשֶׁה דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאַל יָבֹא בְּכָל עֵת אֶל הַקֹּדֶשׁ מִבֵּית לַפָּרֹכֶת אֶל פְּנֵי הַכַּפֹּרֶת אֲשֶׁר עַל הָאָרֹן וְלֹא יָמוּת כִּי בֶּעָנָן אֵרָאֶה עַל הַכַּפֹּרֶת. (ויקרא טז, ב) And the Lord said unto Moses: Speak unto Aaron your brother, that he come not at all times into the Sanctuary within the veil, before the Ark cover which is upon the Ark; that he die not; for I appear in the cloud above the Ark cover. (Leviticus 16:2)
וַיִּשְׁכֹּן כְּבוֹד ה׳ עַל הַר סִינַי וַיְכַסֵּהוּ הֶעָנָן שֵׁשֶׁת יָמִים וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִתּוֹךְ הֶעָנָן. (שמות כד, טז) And the glory of the Lord abode upon Mount Sinai and the cloud covered him six days, and He called to Moses on the seventh day from the midst of the cloud (Exodus 24:16)
עבודת הקדש של יום הכיפורים מטילה על הכהן הגדול התחייבות כבדה, עצומה בהיקפה ומרטיטה בקדושתה. מצד אחד, כל עבודת המקדש נעשית ביום הכיפורים על ידי הכהן הגדול לבדו. כל העבודות הרבות והשונות, שבכל יום היה בית אב שלם של כהנים מתחלק בהן, מוטלות ביום זה רק על הכהן הגדול. וחמורה מזו — ביום זה חייב הכהן הגדול לעשות את המקודשת שבעבודות — להיכנס לפני לפנים, אל קודש הקודשים שמאחורי הפרוכת, ולעשות שם את העבודות המיוחדות ליום זה בלבד. The sacred Yom Kippur service is enormous in scope and places great responsibility on the shoulders of the High Priest. He performs the entire Temple service, including numerous rites that are typically performed by an entire patrilineal family of priests. Furthermore, on this day, the High Priest enters the inner sanctum, the Holy of Holies. He goes behind the curtain and performs the most sublime of services, unique to this day.
משום כך ברור היה כי יש צורך להכין את הכהן לעבודת היום. חכמים למדו מן ההכנות שנעשו בשעתן בחנוכת המשכן במדבר, כאשר הוכשרו הכהנים הראשונים — אהרון ובניו — לקראת כהונתם, בהצטוום להיות כל שבעת ימי המלואים במשכן, ולעשות את כל אותן העבודות שיהא עליהם לעשותן בעתיד. וכעין זה, וכדרך שנהגו בהכנות אחרות לכניסה אל הקודש פנימה, נהגו גם בכהן הגדול לקראת יום הכיפורים. Clearly, it was necessary to prepare the High Priest for Yom Kippur. The Sages derived the nature of the preparations from the preparations for the dedication of the Tabernacle in the wilderness, when the original priests, Aaron and his sons, were trained for the priesthood. They were commanded to remain in the Tabernacle for all seven days of their inauguration and to perform all the services that they were going to perform in the future. The Sages also learned about the Yom Kippur preparations from other instances of preparing to enter into sanctity.
הצורך הזה להכין את הכהן הגדול לקראת עבודתו נעשה חיוני יותר בימי הבית השני. אף כי מן הראוי שיהא הכהן הגדול צדיק וגדול בישראל בכל המובנים, מכל מקום גרמו מאורעות הימים שלא תמיד היה הכהן הגדול ממלא את הציפיות הללו. פעמים שלא היה בקי כל צרכו בעבודה, ופעמים היה נוטה אחרי כיתות סוטות שהטיפו לשנות מסדר העבודה המקובל, ומשום כך הוצרכו חכמים לתקן כמה תקנות, אם כדי לסייע לו לכהן להיכנס לעבודה ולהרגילו בה, ואם כדי להבטיח כי אכן יעשה את עבודת הקודש כראוי לה, בכל פרטיה. The need to prepare the High Priest for Yom Kippur became more crucial during the Second Temple period. Ideally, the High Priest should be a righteous Torah luminary. However, circumstances during that period led to a situation in which the High Priest did not always meet these expectations. Often the High Priest was not sufficiently expert in the Temple service. At times he was inclined to follow deviant sects that advocated altering the standard ritual procedures. This reality forced the Sages to institute several ordinances designed to familiarize the priest with the service and accustom him to its performance, in order to ensure that he perform the service appropriately, down to the most minute details.
תיאורן של ההכנות השונות שנעשו לפני יום הכיפורים לשם הכשרת הכהן הגדול לקראת עבודת היום, הכנות שהחלו שבעה ימים קודם יום הכיפורים ונמשכו עד לתחלת העבודה ביום עצמו הן ענינו של פרק זה. The focus of this chapter is the preparations performed prior to Yom Kippur to train the High Priest for the service of the day. These preparations began seven days before Yom Kippur and continued until the start of the service on the day itself.