אשה שלבעלה אין ילדים, הבאה ומעידה (או מעידים לה) שבעלה מת, אינה יכולה להינשא או להתייבם עד שיתברר לאשורו (בעדות גמורה) שאין לה יבם חי, ושאין לבעלה ילדים. ואמרו חכמים, כי בדברים אלה סומכים על ״חזקה״ דהיינו: חזקה שאדם הוא חי — עד שהעידו שמת. או חזקה שאשה יולדת ילדים בני קיימא, וכיוצא בהן. וכדי להוציא מן החזקות הללו יש להביא עדות ברורה, כי בדברים אלה עדותה של האשה בלבד אינה מספיקה. If a man dies childless, his widow may not marry or enter into levirate marriage until trustworthy testimony is brought before the court. If the widow wishes to remarry a man of her choosing, she requires testimony that she has no living yavam. If she wishes to enter into levirate marriage, she requires testimony that her husband had no children. The Sages said that in these matters there is the legal presumption both that one is alive until witnesses testify that he is dead and that a woman will give birth to viable children. In order to override these presumptions, one must bring clear testimony. In these matters, the woman's testimony alone is insufficient.
ביחס לזיהויה של גופה אמרו חכמים כי זיהוי מובחר הוא כאשר מכירים את פניו (״פרצוף פנים עם החוטם״) של אדם בתנאי שלא חלו עדיין שינויים גדולים בתווי הפנים. לעומת זאת, זיהוי על פי סימנים (או מבנה גוף) אינו פשוט כלל. הכל מסכימים כי סימנים מובהקים ביותר הם הוכחה מַספיקה, אלא שהירבו לדון בדבר סימנים שאינם מובהקים כל כך, ובאיזו מידה אפשר לסמוך עליהם או על צירוף כמה סימנים יחד. נושא זה, שעיקרו כאן, נדון בהרחבה ובפירוט גדול בספרות הפוסקים בכל הדורות. With regard to the identification of a corpse, the Sages said that ideal identification is recognition of the individual's face, which includes the forehead, cheeks, and nose. This is possible as long as significant deterioration of the facial features has not yet taken place. Identification based on distinguishing marks or body build is not at all simple. All agree that extremely unambiguous distinguishing marks are sufficient evidence of an individual's identity. However, there is significant debate about whether distinguishing marks that are not unambiguous may be relied upon, or even about whether several such marks may be relied upon. This topic, whose essential details were discussed in this chapter, has been examined extensively and in great detail in the halakhic literature throughout the generations.
ביחס לקביעת מותו של אדם סוכם כי אין מעידים על כך אלא עד שיראו את גופו המת או שיראו אותו במצב שבו אין שום סיכוי טבעי שיישאר בחיים. בכל מקרה אחר, גם אם יש הסתברות גבוהה שהאיש אינו קיים עוד (כגון במי שטבע ב״מים שאין להם סוף״), אין יכולים להעיד עליו. With regard to establishing an individual's death, the Gemara concludes that one may testify to a person's death only if he saw his corpse or if he saw him in a condition from which there is no reasonable possibility of survival. In any other situation, one may not testify that an individual died, even if there is great likelihood that this is the case, e.g., he was lost in an endless body of water.
כיון שהכשירו בעדות אשה גם עד מפי עד, אין צריכים עדות ממש, ולכן סומכים גם על שמועה, ואפילו אם מקור השמועה הוא באלה שאינם ראויים להעיד כלל, כגון ילדים. יתירה מזו אמרו: לעדות אשה אפשר לסמוך גם על דבריו של גוי, ובלבד שיהא מסיח לפי תומו. כי אז אין בדבריו משום עדות (שגוי פסול לה) אלא רק גילוי דברים בלבד. The Sages ruled that formal testimony is not required in order to establish a man's death and allow his wife to remarry. Consequently, hearsay testimony is deemed credible, as are reports issued by those considered unfit for formal testimony in court, e.g., women, relatives, and children. It is also permitted to rely upon the statements of a gentile, provided he is speaking offhandedly.
העדויות הללו, שלא תמיד יש להן בסיס נכון, היו מצריכות לכאורה חקירה ודרישה, שהרי לכאורה מתירים על פיהן איסור חמור ביותר. בכל זאת אמרו חכמים כי אחרי שבודקים את יסודה של העדות ומוצאים שהדברים דברי אמת — שוב אין מרבים בחקירות ואין חוששים לסתירות קלות, וזאת — מפני שתלמידי חכמים מרבים שלום בעולם, ודואגים לתקנת הבריות. Furthermore, although witnesses are generally interrogated and cross-examined in cases pertaining to capital law, those who testify that a woman's husband has died are not subjected to these procedures. As long as the report seems accurate, it is deemed credible even if it contains minor inconsistencies. This is because Torah scholars are supposed to increase peace in the world and should aim to improve the lives of others.