חכמים קבעו שאשה נאמנת להעיד על מות בעלה. נאמנות זו כוחה יפה בין להתיר לה להינשא, בין להתיר לה להתייבם, ואף גם למימוש זכויותיה הממוניות בכתובה. עם זאת הגבילו חכמים את הנאמנות הזאת: היא נאמנת אך ורק כשהיא מעירה על מוות וַדָאִי, ולא כאשר יש חשש (אם מפני יחסים רעים עם בעלה, אם מפני שמעידה במצב בלתי ברור) שהיא מסתמכת על סברָתָהּ בלבד. כן מוגבלת עדות זו בכך שהיא מתקבלת רק לגבי עצמה, ואין לאחרים לסמוך עליה לא לדיני ממונות ואף לא להיתר נישואים. The Sages instituted that a woman testifying with regard to the death of her husband is deemed credible. This is highly significant, as she can thereby permit herself to marry, enter into levirate marriage, and also to actualize her rights from the marriage contract. However, the Sages placed limits on this credibility: She is not deemed credible if there is any suspicion that she came to this conclusion in reliance upon her own reasoning, if she was influenced by her bad relations with her husband, or if she testifies about an unclear situation. Likewise, this testimony is limited in that it is accepted only with regard to the woman herself. Others may not rely upon her testimony for monetary matters or with regard to marriage.
במקרים של עדויות סותרות בעדות אשה נקבע, כי מכיון שעד אחד המעיד על מות הבעל נאמן בעדות זו כשני עדים, סומכים על עדותו אפילו כשהיא מוכחשת על ידי עד אחר. אולם שני עדים המעידים שהבעל עדיין חי, יפה כוחם לסתור עדותו של העד המעיד שהוא מת. ומאחר שבעדוּת אשה נאמנים גם עדים פסולים הרי הולכים בעדויות אלה על פי הרוב, ומאמינים למה שהעידו עליו רוב העדים. In cases of contradictory testimonies concerning the death of a husband, the Sages established that as one witness is considered like two witnesses in this type of testimony, the court relies upon the testimony of the first witness even when it is refuted by another witness. However, if there are two witnesses who testify that the husband is still alive, their testimony refutes that of a lone witness who testifies that he died. Furthermore, as disqualified witnesses are trusted in testimony of this kind, the majority is followed in conflicts involving these testimonies.
הגבלה אחרת בנאמנות של אשה המעידה על מוות, היא, שאף שהאשה נאמנת להעיד על מות בעלה, וכן על מותו של אדם זר, מכל מקום אינה נאמנת להעיד על כמה קרובות שהקירבה באה מכוח נישואים, מפני שהיא חשודה לשקר ולהטעותן כדי לקלקל להן. קביעה זו של חכמים, פעמים שהיא גורמת לתוצאות מורכבות, שכן ייתכן שאשה תהא נאמנת להעיד על מות בעלה, ומאז ייחשב בעלה כמת לגביה לכל ענין, ואילו אשה אחרת (כגון צרתה) אינה מותרת על פי עדות זו ולגבי האחרת ייחשב הבעל כחי לכל דבר. Another limitation to the credibility of a woman who testifies about her husband's death is that she is not trusted to testify with regard to certain close relatives whose kinship is established through marriage, as she is suspected of lying so as to cause them injury or ruin. This principle established by the Sages sometimes leads to strange results: It is possible for a woman to be trusted concerning her husband's death, which means that from then onward her husband is considered dead in every respect as it pertains to her, but at the same time another woman, e.g., her rival wife, is not permitted to remarry based on this testimony. Consequently, in relation to the rival wife the husband is considered alive in every respect.