כאשר אשת איש נישאת בשגגה לאדם אחר בעוד בעלה קיים, גם במקרה שאין היא אשמה בדבר (כלומר, שהיו עדים שהעידו על מות בעלה, והתירוה בית דין להינשא) — בכל זאת, מאחר שנעשתה עבירה בפועל, האשה יוצאת מן הבעל שנישאה לו בטעות, ואינה מותרת לחזור לבעלה הראשון, ואף מאבדת את כל הזכויות המָמוניות שיש לאשה גרושה. With regard to a woman who inadvertently married another man while her husband was still alive, even if witnesses came forth to testify to her husband's death and the court allowed her to remarry, since the transgression did occur, the woman is forced to leave the husband whom she married in error and she is not permitted to return to her first husband. She even forfeits all property rights which generally pertain to a divorced woman.
חלק מן התוצאות הללו הן דין תורה (כגון שבניה מן השני הם ממזרים) וחלקן קנסות מדברי חכמים, שמטרתם מצד אחד לזרז את הליכי הפירוד בין בני זוג שאינם נשואים כדין, ומצד שני — לגרום לכך שאשה לא תינשא לאחר אלא אם כן ידוע לה בוודאות גמורה שבעלה הראשון מת (שמפני הקנסות החמורים החלים עליה סומכים חכמים על עדותה בענין זה). ההבדל בין אשה שנישאה ברשות בית דין לבין זו שעשתה שלא ברשות, הוא, שהאשה שעשתה ברשות פטורה מקרבן שגגה, וזו שעשתה שלא ברשות (אבל בשגגה הקרובה לאונס) מותרת לחזור לבעלה. Some additional repercussions apply by Torah law. For example, her child from her second marriage is considered a mamzer. Other consequences are penalties imposed by the Sages. These penalties are designed on the one hand to hasten the termination of the unlawful marriage and on the other hand to ensure that a woman will remarry only after she knows with certainty that her first husband is indeed dead. In fact, it is due to these severe penalties that the halakha accepts the wife's testimony in this matter.
איש שנשא בטעות את אחות אשתו — אין אשתו נאסרת עליו מחמת כן, אף כי אחות האשה נשארת באיסורה, ואין נישואיה תופסים כלל, ודינה ודין ילדיה כדין כל אשה שנישאה נישואי-ערוה. In the case where a man marries his wife's sister by error, his wife is not thereby rendered forbidden to him. Nevertheless, the wife's sister remains forbidden to him, and their marriage is entirely invalid. The halakha with regard to both her and her children is the same as any other case of a woman involved in an incestuous union.
לענין ביאת בן תשע ביבמה סוכם כי דינה כדין מאמר, שהיא קונה את היבמה רק במקצת, ומשאירה מקום לקניינים אחרים שיחולו בגללה. With regard to sexual intercourse between a woman requiring levirate marriage and a nine-year-old yavam, it was determined that this act is equivalent to levirate betrothal, and therefore it serves to acquire the sister-in-law only partially, while leaving room for other acts of acquisition to take effect to a certain extent.