פרק זה הוא מעין המשך לפרק העשירי, שכן אף הוא עוסק בהתרת האשה להינשא או להתייבם כשאין עדות שלימה על מות הבעל. כמבואר שם הקלו חכמים הרבה ב״עדות אשה״, הן משום סבל העיגון והן משום שסמכו על האשה שתבדוק ותדייק היטב בדברים. This chapter is a continuation of the concepts discussed in Chapter Ten, as it too deals with the question of whether or not a woman may remarry or enter into levirate marriage based on incomplete testimony concerning the death of her husband. As explained there, the Sages were very lenient with regard to testimony enabling a woman to remarry, both due to the suffering of a deserted wife as well as the fact that they relied upon the woman herself to examine the matter carefully.
הקלה נוספת בענין זה היא, שאף האשה עצמה נאמנת להעיד שמת בעלה, למרות שהיא בודאי נוגעת בדבר. אלא שדנו חכמים על גבולותיה של נאמנות זו: האם בשל נאמנות זו נחשבת עדות האשה כעֵדוּת שלימה לכל דבר, או שיפה כוחה רק בחלק מן המקרים ורק לגבי דברים מסויימים. Another leniency in cases of this type is that the wife herself may testify that the husband is dead, despite her obvious self-interest in the matter. The Sages debated the extent of this halakha: Is her account considered proper testimony in all regards, or is she deemed credible in limited cases, and only with regard to particular ramifications of his death?
בעיה כללית יותר בענין עדות אשה היא השאלה של עדויות חשודות (שיש מקום לחשוש לשקר במזיד או בשגגה), וגם של עדויות סותרות — כיצד יש לנהוג במקרים אלה. A more general problem concerning testimony enabling a woman to remarry is the issue of suspect testimony, i.e., people who might distort the truth, willingly or otherwise. It is also unclear how the court should rule in cases of conflicting testimonies.
בעיה אחרת היא: האם עדות קלושה זו, שמתירה את האשה להינשא, נחשבת כעדות גמורה על מותו של האיש, או שמא היא מוגבלת רק לדין אחד בלבד — של התרת עגונה, ולא לדברים אחרים. Yet another issue is whether this weak testimony, which is sufficient to enable the woman to remarry, is considered full-fledged testimony that the man is dead, or whether its acceptance is limited to a single case, the release of a deserted wife, but is rejected with regard to other matters.
בעיות אלו הן עיקר עניינו של הפרק, אלא שכדרך הגמרא נידונות בו גם בעיות מתחומים אחרים ככל שיש לדון עליהן מתוך עקרון משפטי דומה. These problems form the main topic of this chapter, but as usual the Gemara also discusses cases from other areas of halakha that involve similar legal principles.