פרק זה דן במכלול הבעיות של נישואי קטנה, הן במהותם ותוקפם של נישואים אלה, הן באפשרויות הניתנות להתירם, והן בבעיות הנובעות מהם לענין חליצה וייבום. This chapter deals with the various difficulties that arise in the context of the marriage of a minor orphan girl who was married off by her relatives. Some of these difficulties concern the nature and the validity of the marriage, and other issues concern the methods that are effective in dissolving the marriage. The chapter also addresses how levirate marriage and halitza apply to the marriage of a minor orphan.
מן התורה רק האב יכול להשיא את בתו (ורק פעם אחת) בעודה קטנה, ונישואיה תקפים מדין תורה. אולם חכמים תיקנו שגם שאר בני המשפחה (האם, האחים) רשאים להשיא ילדות קטנות יתומות מאביהן, משום שעלולים לנהוג מנהג הפקר בילדה קטנה שאין לה אב, ונישואיה מקנים לה חסות ובטחון. By Torah law, only a father may give his minor daughter in marriage, and he may do so only once. However, the Sages instituted that other members of the minor's family, i.e., her mother or brothers, are empowered to marry her off when the father is deceased, because of the risk of sexual exploitation of a fatherless young girl. Marriage can afford her protection and security.
עם זאת אמרו חכמים שנישואים כאלה אין להם תוקף כנישואים גמורים. ועוד תיקנו חכמים, שהקטנה יכולה בכל עת להודיע שאינה חפצה בבעלה, ועל ידי כך היא מנתקת את קשר הנישואין מעיקרו, כאילו לא נישאה מעולם. Nevertheless, marriages involving a minor are of lesser legal status than ordinary marriages. The Sages instituted that the minor girl may declare at any time that she does not want to be married to her husband and thereby dissolve the marriage retroactively, as if she had never been married.
דברים אלה היו מוסכמים על הכל, אלא שקיימות בעיות רבות לפרטי העניינים: מאיזה גיל חלים נישואי הקטנה, מה תוקפם של נישואים אלה לגבי הזכויות ההדדיות של האיש והאשה, בין לשאלות הממוניות ובין לשאר דברים. וכן לענין המיאון: האם המיאון חל רק לגבי אירוסין, או גם לגבי נישואים; האם יכולה קטנה למאן פעמים אחדות (באותו בעל או בבעלים שונים); מתי הוא זמן המיאון: האם עוד בתקופת קטנותה או רק לאחר שהיא עומדת על דעתה. There is a consensus about this framework; however, it is necessary to address the halakhic details, such as: What is the minimum age for a minor girl to be married off? What is the validity of the marriage with respect to the mutual rights of the husband and wife, specifically with regard to the financial arrangements of the marriage settlement? Does the minor's right of refusal apply only to betrothal or to marriage as well? May a minor girl refuse a husband, remarry him, and then refuse him again? May she refuse different husbands? What is the appropriate time for refusal, i.e., can it take place while she is still very young, or must it wait until after she has reached a level of intellectual capacity?
בירור יסודי בשאלת תוקפם של נישואי הקטנה חשוב גם בהשוואת נישואיה עם נישואין אחרים, בין שהם מדברי תורה ובין שהם מדברי סופרים (נישואי חרשת), וכן בהשוואתם עם קשר הזיקה. בעיות אלה מקבלות חשיבות מעשית כאשר נופלות אחיות לייבום, ומן הדין לברר מי מהן נדחית מפני האחרת. Understanding the nature of the marriage of a minor orphan girl sheds light on both standard marriage as ordained by Torah law and other types of marriage instituted by the Sages, namely, the marriage of deaf-mutes. It is also valuable to compare the marriage of an orphan with the levirate bond. Some of these issues take on practical significance when two sisters become eligible for levirate marriage in parallel and there is a need to establish who takes precedence.