ביחס לאלה היכולים לעשות תמורה סוכם כי כל אדם בוגר מישראל (בין איש בין אשה, בין ישראל ובין כהן) יכול לעשות תמורה. The chapter concluded that any adult member of the Jewish people, man or woman, non-priest or priest alike, can perform substitution.
ואולם רק בעליו של הקרבן הוא היכול לעשות בו תמורה (ובדומה להקדש רגיל, שאין אדם מקדיש אלא את שלו), ולפיכך אף הקרבנות שבפועל רק הכהנים הם הנהנים מהם (ובכלל זה בכור) אין הכהנים יכולים לעשותם תמורה, כיון שאין הם שלהם עד שעת הקרבה. ואף קרבן הבכור כל עוד לא הגיע לרשות כהן, אין הכהן רשאי להמיר בו. עם זאת, אם נתן אדם לחברו קרבן על מנת שהחבר יתכפר בו, הרי המתכפר (ולא בעליו הראשונים) יכול לעשותו תמורה, שהרי הוא למעשה קנינו של המתכפר. Only the owner of the offering can effect substitution, since in general one can consecrate only that which belongs to him. Consequently, the priests cannot perform substitution, even for those offerings from which only they benefit in practice, as the offerings belong to them only after their sacrifice. The priests cannot even substitute for a firstborn, which is given as a gift to the priests. That said, if one gives an offering to another to atone thereby, it is the one atoning, not the original owner, who has the ability to perform substitution, as in practice the offering is considered to be his.
אין תמורה נעשית אלא ביחיד, ולפיכך אין השותפים יכולים להמיר קרבן שלהם, ובודאי שאין הציבור יכול להמיר את קרבנותיו. Substitution can be performed only by an individual, but partners, and all the more so a community, cannot substitute for their animals.
לענין בהמת התמורה, באיזו בהמת הקדש מתקיים דין התמורה — בתחילה נקבע שאין מרחיבים את דין התמורה לבעלי חיים או קדשים אחרים, ואין תמורה אלא בקרבן בהמה (בקר וצאן) ולא בעוף, וכל שכן שלא במנחות. ואין דין תמורה בדברים אחרים, אפילו הוקדשו לקדשי בדק הבית, ולא רק אם לא היו ממין הבהמות הכשרות, אלא אף בהמות כשרות של קדשי בדק הבית אינן עושות תמורה. The chapter clarified that the halakhot of substitution apply only to animal offerings. They do not apply to birds, meal offerings or libations, animals consecrated not for sacrifice, or other consecrated items.
יכול אדם להמיר כל בהמה שהוקדשה, גם כאשר נפל בה מום לאחר הקדשתה (״רע״ בלשון הכתוב) בכל בהמת חולין, לא רק על בהמה תמימה הראויה להקדשה אלא אפילו על בעלת מום שאינה ראויה להקדשה (״טוב ברע״). ואולם כל שהוא קרבן בהמה יכול לעשותו תמורה על כל בהמה אחרת, בין זכר על נקבה ולהפך, בין בקר על צאן ולהפך. ואין הבדל לגבי הבהמה שיכול להמיר, בין שהיא מוקדשת לקדשים קלים ובין שהיא מוקדשת לקדשי קדשים. It is derived from verses in Leviticus (27:10, 33) that one can perform substitution for any consecrated animal, even if it develops a blemish after its consecration. Likewise, the substitute can be any non-sacred animal, even a blemished one unfit for the altar. Furthermore, any animal offering renders any non-sacred animal exchanged for it a substitute, whether male or female, from sheep, goats, or cattle. There is also no distinction in this regard between an offering of lesser sanctity and an offering of the most sacred order.
אין אדם יכול לעשות תמורה באבר של בהמת הקדש, וכן אינו יכול לעשות תמורה בולד המצוי בבהמת קדשים. וכמו כן אינו יכול להחיל על איברים ועוברים של בהמת חולין קדושת תמורה. אף שבהמת התמורה מתקדשת קדושה גמורה עד שבמקרים שונים יכולים להקריבה למזבח, מכל מקום אינה נעשית כהקדש ראשון — שבהמה שנתקדשה על ידי תמורה, אין יכול להמיר בה. אגב הלכה זו הובאו גם כמה הלכות בדברים אחרים, שאם חל עליהם דין מסוים (לענין קידוש ולענין טומאה) אף הם אינם יכולים לעשות דבר אחר שיהיה כיוצא בהם. One cannot substitute for a limb of a sacrificial animal, and one cannot substitute for a fetus inside an offering's womb. Likewise, one cannot consecrate limbs and fetuses of non-sacred animals through substitution. Additionally, although a substitute is fully sacred, to the extent that in certain cases it is sacrificed upon the altar, its consecration is of a different nature than that of the original animal, and one cannot effect substitution for a substitute as one can for an animal consecrated on its own. Incidental to this last halakha, the chapter cites analogous cases where an item that has been affected in some manner, either with regard to sanctification or ritual impurity, cannot similarly affect other items in turn.
אף שאין תמורה עושה תמורה יכול אדם לעשות בהמות רבות תמורת בהמת קדשים אחת, וכן להיפך יכול הוא להחיל תמורה מבהמות רבות על בהמה אחת. Even though one cannot substitute for a substitute animal, one can substitute many animals for one sacrificial animal, or one non-sacred animal for many sacrificial animals.
הבעיה העקרונית בדבר החלות של מעשה אסור נדונה בהרחבה, אבל לאחר מיצוי הפרטים הרבים בנושא זה מתברר כי בדינים שונים יש לכך מסקנות שונות (שבכל אחת יש הוכחה מיוחדת בכתוב) ולמעשה ההבדל המעשי בין השיטות הוא קטן ביותר. The fundamental issue of the halakhic efficacy of prohibited acts was debated at length in this chapter. After much discussion, it was established that different conclusions apply to various areas of halakha, and in each case the halakha is based on a unique source in a verse.